مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: «به دلیل ضرورت تجهیز همه کشتیهای فعال در آبراههای داخلی و بینالمللی به دستگاه پردازش آب توازن از نیمه سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با کشورهای دیگر نصب این دستگاه را روی ناوگان خود آغاز کرده است.»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، جمشید حاجیزاده، مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در بازدید خبرنگاران از این سایت تعمیرات کشتی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی کنوانسیونهای ملی و بینالمللی را همیشه به دقت رعایت کرده است، گفت: «سازمان بینالمللی دریانوردی بهمنظور کاهش اثرات مخرب بر محیطزیست دریایی که از طریق جابهجایی میکروارگانیسمهای آبی که کشتیها از طریق تغییر آب توازن از منطقهای به منطقه دیگر میبرند، کنوانسیونی را به نام کنترل و مدیریت آب توازن کشتیها تصویب کرده است.»
او یادآور شد: «بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف این میکروارگانیسمهای مضر طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه آب توازن صورت میگیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.»
حاجیزاده با تاکید بر اینکه طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ باید دستگاه پردازش آب توازن روی کشتیهای فعال ناوگان نصب شود، تصریح کرد: «بر اساس بررسیهای صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان ملکی کشتیرانی مورد تایید قرار گرفت.»
او خاطرنشان کرد: «به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ دستگاه مذکور روی ۷ فروند از شناورهای ناوگان در شرکت پرشیاهرمز نصب شود که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای نخستین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راهاندازی است.»
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز افزود: «همچنین این دستگاه روی حداقل ۱۲ فروند دیگز از شناورهای ناوگان کشتیرانی نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیا هرمز انجام گردد.»
به گفته او؛ تلاش میشود تا پایان سال ۱۴۰۳همه شناورهای کشتیرانی به این دستگاه مجهز شود.
تعمیر ۴۰ فروند شناور در پرشیاهرمز
او در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیاهرمز اشاره و اظهار کرد: «تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده در سال گذشته ۴۰ مورد بوده است.
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز افزود: «در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱نیز تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده ۱۳ مورد بوده است.»
به گفته حاجیزاده، در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که ۳ فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل ۶ میلیوندلار صرفه جویی ارزی بوده که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید.
او اظهار کرد: «بدلیل جایگاه ویژه صنعت حملونقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵ درصداست.»
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: «از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.»