گزارش سیاست دریامحور کره جنوبی

کره جنوبی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و اهمیت دریاها برای توسعه اقتصادی، اهداف بلندپروازانه‌ای را در سیاست‌های دریامحور خود دنبال می‌کند. این اهداف در راستای تقویت جایگاه ملی در زمینه حمل‌ونقل دریایی، مدیریت منابع دریایی، و توسعه جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی هستند. به طور کلی، این سیاست‌ها در سه بخش اصلی ایجاد سیستم پیشرفته لجستیک دریایی جهانی، مدیریت پایدار اقیانوس و ایمنی دریایی و رونق جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی تقسیم می‌شود.

کره جنوبی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و اهمیت دریاها برای توسعه اقتصادی، اهداف بلندپروازانه‌ای را در سیاست‌های دریامحور خود دنبال می‌کند. این اهداف در راستای تقویت جایگاه ملی در زمینه حمل‌ونقل دریایی، مدیریت منابع دریایی، و توسعه جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی هستند. به طور کلی، این سیاست‌ها در سه بخش اصلی ایجاد سیستم پیشرفته لجستیک دریایی جهانی، مدیریت پایدار اقیانوس و ایمنی دریایی و رونق جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی تقسیم می‌شود.

ایجاد سیستم پیشرفته لجستیک دریایی جهانی

هدف: کره جنوبی قصد دارد رقابت‌پذیری ملی خود را در بخش حمل‌ونقل و لجستیک از طریق گسترش بنادر و مراکز لجستیکی، همچنین ایجاد بندرهای هوشمند و مسیرهای دریایی دیجیتال ارتقا دهد. این اقدامات به توسعه کشتی‌های خودران و دوستدار محیط زیست نیز مربوط می‌شود.

  • افزایش ظرفیت لجستیکی ملی
    • تأمین فضای حمل‌ونقل پایدار برای شرکت‌های صادراتی و گسترش مراکز لجستیکی در بنادر خارجی.
    • تشویق سرمایه‌گذاری در کشتی‌ها و حمایت از حمل‌ونقل عمومی از طریق سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولتی.
    • از سال ۲۰۲۳، قراردادهای بلندمدت برای فضای حمل‌ونقل با صنایع کوچک و متوسط امضا خواهد شد.
  • ایجاد بنادر مرکزی
    • تا سال ۲۰۲۶، بندر خودران در بندر گوانگ‌یانگ معرفی می‌شود و سایر بنادر (بوسان، اینچئون) توسعه خواهند یافت.
    • ارائه خدمات اضافی مانند تعمیر کشتی‌ها و تأمین سوخت LNG و توسعه مسیرهای جدید دریایی برای تقویت رقابت‌پذیری.
  • رهبری بازار کشتی‌های آینده
    • تا سال ۲۰۲۵، توسعه فناوری‌های هسته‌ای برای کشتی‌های خودران و بدون آلایندگی و حمایت از توزیع گسترده کشتی‌های دوستدار محیط زیست.
  • ایجاد راه‌های دریایی دیجیتال
    • طراحی مسیرهای حمل‌ونقل دریایی ملی و راه‌اندازی سیستم مدیریت حمل‌ونقل دریایی دیجیتال تا سال ۲۰۲۷.
    • ارائه خدمات موقعیت‌یابی دقیق دریایی با دقت زیر ۵ سانتی‌متر و پیشبرد بازار خدمات اطلاعات دریایی دیجیتال.

نتایج مورد انتظار

– افزایش ظرفیت تن‌سنجی ملی از ۸۹ میلیون تن (۲۰۲۱) به ۱۰۰ میلیون تن (۲۰۲۷).

– افزایش تعداد مراکز لجستیکی مشترک از ۳ مرکز (۲۰۲۱) به ۸ مرکز (۲۰۲۷).

– انتقال سبز کشتی‌ها، با ۲۹۶ کشتی (۸۵ کشتی غیرنظامی و ۲۱۱ کشتی دولتی) تا سال ۲۰۲۶.

مدیریت پایدار اقیانوس و ایمنی دریایی

هدف: ایجاد رقابت‌پذیری قوی ملی در حوزه دریاها و ماهیگیری و تأمین ایمنی مردم در دریا. همچنین، حفظ محیط زیست دریایی و سواحل پاک و ایمن برای نسل‌های آینده.

  • حفظ و گسترش قلمرو دریایی
    • تقویت مدیریت قلمرو دریایی در برابر تهدیدات ناشی از کشورهای همسایه.
    • اصلاح و بهبود خدمات نظارت بر ماهیگیری و تشکیل مقر مرکزی مدیریت ماهیگیری.
  • تقویت سیستم خدمات ترافیک دریایی(VTS)
    • ارتقاء سیستم‌های خدمات کشتی‌ها، از جمله ادغام مراکز VTS در مراکز منطقه‌ای و افزایش تعداد رادارهای کنترل کشتی‌ها از ۸۶ به ۱۰۷ رادار.
  • افزایش حرکت دریایی جزیره‌نشینان
    • ایجاد سیستم حمل‌ونقل کشتی‌های دولتی برای جزایر و پوشش هزینه‌های عملیات از سوی دولت.
  • مدیریت فضا و ایمنی سواحل
    • ایجاد شبکه‌های نظارتی بر بلایای طبیعی مانند طوفان و سونامی در سواحل کره.
    • حفاظت از محیط زیست دریایی از طریق ایجاد مناطق حفاظت‌شده دریایی و افزایش جمع‌آوری زباله‌های دریایی.

نتایج مورد انتظار

– دو برابر شدن نظارت دریایی با سیستم‌های نظارتی پیشرفته تا سال ۲۰۲۷.

– کاهش نصفی از زباله‌های پلاستیکی دریایی تولیدی سالانه از ۶۷ هزار تن (۲۰۱۸) به ۳۴ هزار تن (۲۰۲۷).

– بهبود خدمات حمل‌ونقل برای جزیره‌نشینان با کاهش هزینه‌ها و افزایش راحتی در سفرهای دریایی.

رونق جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی

هدف: بهبود سطح درآمد، مسکن و محیط زندگی ماهیگیران به سطح ساکنان شهری و تحقق رقابت‌پذیری ملی و ایمنی زنجیره تأمین ماهیگیری از طریق انقلابی در تولید، فرآوری و توزیع ماهی.

  • رونق جوامع ماهیگیری
    • پروژه بازسازی جوامع ماهیگیری از سال ۲۰۲۳ با هدف بالا بردن سطح درآمد ماهیگیران و ارتقای زیرساخت‌های ماهیگیری.
    • ایجاد استراحتگاه‌های تخصصی برای جوامع ماهیگیری و ارائه حمایت‌های مالی مستقیم به خانوارهای کوچک ماهیگیری.
  • افزایش رقابت‌پذیری ماهیگیری
    • مدیریت منابع ماهیگیری و افزایش تعداد گونه‌های ماهی در طرح «تعداد مجاز صید» (TAC)
    • توسعه بازارهای جدید ماهی با تأسیس خوشه‌های صنایع دریایی و پردازش ماهی.
  • افزایش رفاه برای ماهیگیران
    • ارائه معاینات پزشکی برای ماهیگیران زن از سال ۲۰۲۴ و گسترش پوشش بیمه به تمام ماهیگیران در سال ۲۰۲۵.
  • تشویق صنایع دریایی جدید
    • راه‌اندازی مراکز منطقه‌ای صنایع زیستی دریایی و ایجاد شهرهای گردشگری دریایی و مراکز تفریحی برای رونق صنعت گردشگری دریایی.

نتایج مورد انتظار

– افزایش قابل توجه درآمد سالانه خانوارهای ماهیگیری از ۳۸ هزار دلار (۲۰۲۰) به ۴۶ هزار دلار (۲۰۲۷).

– افزایش درآمد سالانه بخش ماهیگیری از ۴۹ میلیارد دلار (۲۰۲۰) به ۵۷ میلیارد دلار (۲۰۲۷).

 سیاست‌های دریامحور کره جنوبی با هدف تقویت رقابت‌پذیری در بخش‌های حمل‌ونقل دریایی، ایمنی دریایی و رونق جوامع ماهیگیری، آینده‌ای پر رونق و پایدار برای این کشور به ارمغان می‌آورد. این سیاست‌ها با تمرکز بر توسعه فناوری‌های نوین در کشتی‌ها، بهبود زیرساخت‌های بندری و افزایش رفاه اجتماعی ماهیگیران، در حال اجرای برنامه‌های بلندمدت خود برای دستیابی به نتایج چشمگیر در آینده هستند.

منبع

بازدید: 33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *