کره جنوبی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و اهمیت دریاها برای توسعه اقتصادی، اهداف بلندپروازانهای را در سیاستهای دریامحور خود دنبال میکند. این اهداف در راستای تقویت جایگاه ملی در زمینه حملونقل دریایی، مدیریت منابع دریایی، و توسعه جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی هستند. به طور کلی، این سیاستها در سه بخش اصلی ایجاد سیستم پیشرفته لجستیک دریایی جهانی، مدیریت پایدار اقیانوس و ایمنی دریایی و رونق جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی تقسیم میشود.
ایجاد سیستم پیشرفته لجستیک دریایی جهانی
هدف: کره جنوبی قصد دارد رقابتپذیری ملی خود را در بخش حملونقل و لجستیک از طریق گسترش بنادر و مراکز لجستیکی، همچنین ایجاد بندرهای هوشمند و مسیرهای دریایی دیجیتال ارتقا دهد. این اقدامات به توسعه کشتیهای خودران و دوستدار محیط زیست نیز مربوط میشود.
- افزایش ظرفیت لجستیکی ملی
- تأمین فضای حملونقل پایدار برای شرکتهای صادراتی و گسترش مراکز لجستیکی در بنادر خارجی.
- تشویق سرمایهگذاری در کشتیها و حمایت از حملونقل عمومی از طریق سرمایهگذاری و حمایتهای دولتی.
- از سال ۲۰۲۳، قراردادهای بلندمدت برای فضای حملونقل با صنایع کوچک و متوسط امضا خواهد شد.
- ایجاد بنادر مرکزی
- تا سال ۲۰۲۶، بندر خودران در بندر گوانگیانگ معرفی میشود و سایر بنادر (بوسان، اینچئون) توسعه خواهند یافت.
- ارائه خدمات اضافی مانند تعمیر کشتیها و تأمین سوخت LNG و توسعه مسیرهای جدید دریایی برای تقویت رقابتپذیری.
- رهبری بازار کشتیهای آینده
- تا سال ۲۰۲۵، توسعه فناوریهای هستهای برای کشتیهای خودران و بدون آلایندگی و حمایت از توزیع گسترده کشتیهای دوستدار محیط زیست.
- ایجاد راههای دریایی دیجیتال
- طراحی مسیرهای حملونقل دریایی ملی و راهاندازی سیستم مدیریت حملونقل دریایی دیجیتال تا سال ۲۰۲۷.
- ارائه خدمات موقعیتیابی دقیق دریایی با دقت زیر ۵ سانتیمتر و پیشبرد بازار خدمات اطلاعات دریایی دیجیتال.
نتایج مورد انتظار
– افزایش ظرفیت تنسنجی ملی از ۸۹ میلیون تن (۲۰۲۱) به ۱۰۰ میلیون تن (۲۰۲۷).
– افزایش تعداد مراکز لجستیکی مشترک از ۳ مرکز (۲۰۲۱) به ۸ مرکز (۲۰۲۷).
– انتقال سبز کشتیها، با ۲۹۶ کشتی (۸۵ کشتی غیرنظامی و ۲۱۱ کشتی دولتی) تا سال ۲۰۲۶.
مدیریت پایدار اقیانوس و ایمنی دریایی
هدف: ایجاد رقابتپذیری قوی ملی در حوزه دریاها و ماهیگیری و تأمین ایمنی مردم در دریا. همچنین، حفظ محیط زیست دریایی و سواحل پاک و ایمن برای نسلهای آینده.
- حفظ و گسترش قلمرو دریایی
- تقویت مدیریت قلمرو دریایی در برابر تهدیدات ناشی از کشورهای همسایه.
- اصلاح و بهبود خدمات نظارت بر ماهیگیری و تشکیل مقر مرکزی مدیریت ماهیگیری.
- تقویت سیستم خدمات ترافیک دریایی(VTS)
- ارتقاء سیستمهای خدمات کشتیها، از جمله ادغام مراکز VTS در مراکز منطقهای و افزایش تعداد رادارهای کنترل کشتیها از ۸۶ به ۱۰۷ رادار.
- افزایش حرکت دریایی جزیرهنشینان
- ایجاد سیستم حملونقل کشتیهای دولتی برای جزایر و پوشش هزینههای عملیات از سوی دولت.
- مدیریت فضا و ایمنی سواحل
- ایجاد شبکههای نظارتی بر بلایای طبیعی مانند طوفان و سونامی در سواحل کره.
- حفاظت از محیط زیست دریایی از طریق ایجاد مناطق حفاظتشده دریایی و افزایش جمعآوری زبالههای دریایی.
نتایج مورد انتظار
– دو برابر شدن نظارت دریایی با سیستمهای نظارتی پیشرفته تا سال ۲۰۲۷.
– کاهش نصفی از زبالههای پلاستیکی دریایی تولیدی سالانه از ۶۷ هزار تن (۲۰۱۸) به ۳۴ هزار تن (۲۰۲۷).
– بهبود خدمات حملونقل برای جزیرهنشینان با کاهش هزینهها و افزایش راحتی در سفرهای دریایی.
رونق جوامع ماهیگیری و صنایع دریایی
هدف: بهبود سطح درآمد، مسکن و محیط زندگی ماهیگیران به سطح ساکنان شهری و تحقق رقابتپذیری ملی و ایمنی زنجیره تأمین ماهیگیری از طریق انقلابی در تولید، فرآوری و توزیع ماهی.
- رونق جوامع ماهیگیری
- پروژه بازسازی جوامع ماهیگیری از سال ۲۰۲۳ با هدف بالا بردن سطح درآمد ماهیگیران و ارتقای زیرساختهای ماهیگیری.
- ایجاد استراحتگاههای تخصصی برای جوامع ماهیگیری و ارائه حمایتهای مالی مستقیم به خانوارهای کوچک ماهیگیری.
- افزایش رقابتپذیری ماهیگیری
- مدیریت منابع ماهیگیری و افزایش تعداد گونههای ماهی در طرح «تعداد مجاز صید» (TAC)
- توسعه بازارهای جدید ماهی با تأسیس خوشههای صنایع دریایی و پردازش ماهی.
- افزایش رفاه برای ماهیگیران
- ارائه معاینات پزشکی برای ماهیگیران زن از سال ۲۰۲۴ و گسترش پوشش بیمه به تمام ماهیگیران در سال ۲۰۲۵.
- تشویق صنایع دریایی جدید
- راهاندازی مراکز منطقهای صنایع زیستی دریایی و ایجاد شهرهای گردشگری دریایی و مراکز تفریحی برای رونق صنعت گردشگری دریایی.
نتایج مورد انتظار
– افزایش قابل توجه درآمد سالانه خانوارهای ماهیگیری از ۳۸ هزار دلار (۲۰۲۰) به ۴۶ هزار دلار (۲۰۲۷).
– افزایش درآمد سالانه بخش ماهیگیری از ۴۹ میلیارد دلار (۲۰۲۰) به ۵۷ میلیارد دلار (۲۰۲۷).
سیاستهای دریامحور کره جنوبی با هدف تقویت رقابتپذیری در بخشهای حملونقل دریایی، ایمنی دریایی و رونق جوامع ماهیگیری، آیندهای پر رونق و پایدار برای این کشور به ارمغان میآورد. این سیاستها با تمرکز بر توسعه فناوریهای نوین در کشتیها، بهبود زیرساختهای بندری و افزایش رفاه اجتماعی ماهیگیران، در حال اجرای برنامههای بلندمدت خود برای دستیابی به نتایج چشمگیر در آینده هستند.