انقلاب سبز در دریا: یارا، پیشگام حمل‌ونقل با آمونیاک

در بحبوحه تلاش‌های بی‌وقفه صنعت دریانوردی برای دستیابی به سوخت‌های پاک و عاری از آلایندگی، آمونیاک به عنوان یک راهکار پیشرو و توانمند برای اپراتورهای دریایی در حال ظهور است.

به گزارش فانوس دریا به نقل از maritime-executive، هانس اولاف راین، مدیرعامل یارا کلین آمونیاک (Yara Clean Ammonia)، با تأکید بر دانش و تجربه بی‌بدیل شرکت خود در سطح جهانی، چشم‌اندازی از آینده‌ای پایدار برای حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌دهد؛ آینده‌ای که در آن آمونیاک نقش محوری را ایفا خواهد کرد.

در شرایطی که صنعت دریانوردی به سوی کشف و به‌کارگیری سوخت‌های پاک و بدون آلایندگی زیست‌محیطی حرکت می‌کند، آمونیاک به عنوان گزینه‌ای بسیار جذاب و کارآمد برای فعالان این حوزه مطرح شده است. هانس اولاف راین، مدیرعامل یارا کلین آمونیاک، با قاطعیت اظهار می‌دارد که هیچ شرکتی به اندازه یارا برای بهره‌برداری از پتانسیل عظیم بازار آمونیاک پاک آماده نیست.

راین در این باره می‌گوید: “ما دومین تولیدکننده بزرگ آمونیاک در جهان هستیم و وسیع‌ترین شبکه صادرات و تجارت این محصول را در اختیار داریم. این موقعیت بی‌نظیر ما را قادر می‌سازد تا از صنعت دریانوردی در گذار به آینده‌ای پایدار و عاری از کربن، تمام‌قد حمایت کنیم.”

آمونیاک به عنوان یکی از امیدبخش‌ترین “راه‌حل‌های معجزه‌آسا” در مسیر دستیابی به هدف خنثی‌سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی شناخته می‌شود. این سوخت، برخلاف سوخت‌های فسیلی، در هنگام احتراق دی‌اکسید کربن آزاد نمی‌کند که مزیت اساسی آن محسوب می‌شود. همچنین، آمونیاک در دمای ۳۳- درجه سانتی‌گراد به حالت مایع درمی‌آید؛ این ویژگی، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آن را با استفاده از فناوری‌ها و زیرساخت‌های موجود به طرز چشمگیری تسهیل می‌کند.

مدیرعامل یارا کلین آمونیاک تأکید کرد: “اگر در راهبرد کربن‌زدایی جدی هستید، باید سوختی را انتخاب کنید که ذاتاً دی‌اکسید کربن تولید نکند؛ این مزیت بنیادی آمونیاک است.” او در ادامه به سابقه طولانی و ایمن یارا در زمینه حمل‌ونقل آمونیاک اشاره کرده و افزود: “ما از اوایل قرن بیستم، آمونیاک را به شکلی کاملاً ایمن تولید و جابجا می‌کنیم.”

با وجود جذابیت‌های فراوان آمونیاک به عنوان سوخت دریایی، تعداد سفارشات برای ساخت کشتی‌های آمونیاکی هنوز نسبتاً کم است، اما روند افزایش تقاضا در ۱۲ ماه گذشته تسریع یافته است. بر اساس گزارش انجمن انرژی آمونیاک، تعداد کشتی‌های دوگانه‌سوز آمونیاک از ۲۵ فروند در سال ۲۰۲۴ به ۴۵ فروند افزایش یافته است که نشان‌دهنده اقبال روزافزون به این فناوری است.

راین پیش‌بینی می‌کند: “پذیرش هر راه‌حل نوآورانه‌ای در ابتدا کند است، اما با توجه به اشتراک فناوری موتورها با موتورهای احتراق سنتی و مشوق‌های قوی پایداری که در حال شکل‌گیری هستند، انتظار داریم با روشن‌تر شدن جنبه‌های اقتصادی، این شتاب افزایش یابد.”

در یک گام عملی و پیشرو، یارا کلین آمونیاک با همکاری شرکت مالک کشتی دلفیس (LMG Marin) و شریک لجستیکی خود، North Sea Container Line، سفارش ساخت نخستین کشتی کانتینری با نیروی محرکه آمونیاک جهان را به کارخانه کشتی‌سازی “کیندائو یانگفان” در چین داده است. کشتی “یارا ایده” (Yara Eyde) که قرار است در سال ۲۰۲۶ تحویل داده شود، در مسیر بین منطقه فیورد اسلو و قاره اروپا فعالیت کرده و محصولات کود یارا را حمل خواهد کرد.

راین در پایان سخنان خود اظهار داشت: “این پروژه به وضوح نشان می‌دهد که چگونه تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش می‌توانند برای تحقق حمل‌ونقل پاک در کنار هم قرار گیرند.” او افزود: “از کارخانه‌های کشتی‌سازی گرفته تا تأمین‌کنندگان سوخت و مالکان بار، همه در این پروژه سهیم هستند؛ چرا که به فرصت‌های بی‌نظیر موجود ایمان راسخ داریم.”

بازدید: 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *