دریای خزر، دروازه‌ای به سوی توسعه ترانزیتی و دیجیتال

به نقل از بازار، سعید رسولی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موافقت‌نامه‌ها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقلی و ترانزیتی در ارتباط با…

دریای خزر، دروازه‌ای به سوی توسعه ترانزیتی و دیجیتال

به نقل از بازار، سعید رسولی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موافقت‌نامه‌ها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها، تجاری‌سازی و جذاب‌سازی مسیرهای حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی در جهات مختلف دریای خزر و پسکرانه آن را ضروری دانست.

وی با اشاره به عضویت کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مانند کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی عشق‌آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولت‌های ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این عضویت‌ها را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های موجود برشمرد.

رسولی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استفاده از ظرفیت‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند کارنه تیر، CMR و سازمان‌های حمل‌ونقلی ریلی و جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و مشارکت شرکت‌های توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب کار مشترک را مؤثر دانست.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود موانع فیزیکی و فرآیندی در مرزهای مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر، رفع این موانع را با اقدامات کم‌هزینه و اصلاح فرآیندها امکان‌پذیر دانست و حذف آنها را در راستای تسهیل عبور و مرور و تجارت ضروری خواند.

وی با تأکید بر لزوم خروج از رویکرد سنتی کریدورها و ورود به عرصه کریدورهای دیجیتال، ایجاد و توسعه این کریدورها را در منطقه خزر و در عرصه بین‌المللی مؤثر دانست و آن را موجب منافع کشورهای حاشیه دریای خزر برشمرد.

رسولی با توجه به رشد فناوری‌های دیجیتال، منطقه خزر را در آینده‌ای نزدیک به عنوان یکی از بازیگران اصلی در معادلات ترانزیتی جهانی پیش‌بینی کرد.

وی همچنین بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیق‌تر و بیشتر، افزایش امکان حمل کانتینری و تجهیز بنادر به امکانات لازم برای تخلیه و ترخیص کانتینرها تأکید کرد و توسعه گردشگری دریایی در دریای خزر را از دیگر ظرفیت‌های مغفول مانده دانست.

در پایان، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر رفع موانع ورود کشتی‌ها و شناورهای جدید به خزر و حمایت کشورهای ساحلی از یکدیگر در این زمینه تأکید کرد.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *