
به نقل از خبرگزاری فارس، بندر شهید رجایی، بزرگترین بندر تجاری و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران، با همکاری شرکت راهآهن میتواند به هاب ترانزیتی منطقه غرب آسیا و ترانزیت ریلی کریدور شمال ـ جنوب تبدیل شود. بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس و در شمال جزیره قشم و تنگههرمز واقع شده است. این بندر یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در جهان بوده و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد. منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به تنهایی ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.
مدیرعامل شرکت راه آهن ایران، در بازدید از بندر شهید رجایی به اهمیت افزایش سهم ریل-بندر اشاره کرد و گفت: این بندر به عنوان یک بندر ریلپایه بیشترین حجم حمل و نقل دریایی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت را بر عهده دارد. وی افزود: در حال حاضر انتقال بار از جاده به راه آهن به جهت افزایش ایمنی جادهای در داخل کشور و همین طور افزایش ظرفیت ترانزیت بار از طریق کریدور شمال-جنوب انجام میشود.
ذاکری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به طرح کریدور شمال-جنوب گفت: برای ارسال ۲۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق ریل به سراسر کشور وزارت راه وشهرسازی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت راه آهن ایران در پایان با بیان این که تا یک ماه آینده شاهد تحول خوبی در حوزه ترانزیت مواد معدنی به خصوص گوگرد خواهیم بود، گفت: در سه ماهه اخیر وضعیت تخلیه و ترانزیت گوگرد از طریق بندر شهید رجایی سرعت خوبی گرفته و تا یک ماه آینده شاهد تحول خوبی در حوزه ترانزیت این مواد معدنی خواهیم بود.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی