تحول در ثبت کشتی ها برای توسعه دریامحور کشور ضروری است. تجربه موفق مالتا نشان می دهد که ایران می تواند با اجرای اصلاحات مشابه، به مقصدی معتبر در صنعت ثبت کشتی ها تبدیل شود.
به گزارش مارین نیوز، در سالهای اخیر، مالتا به عنوان یکی از موفقترین کشورها در صنعت ثبت کشتیها شناخته شده است. این کشور با ارائه مزایای اقتصادی، حقوقی و استراتژیک، توانسته است به یکی از بزرگترین مراکز ثبت کشتی در جهان تبدیل شود. عواملی مانند عضویت در اتحادیه اروپا، سیستم مالیاتی رقابتی، چارچوب حقوقی مستحکم، موقعیت استراتژیک در دریای مدیترانه و حضور در لیست سفید یادداشت تفاهم پاریس (Paris MoU)، موجب جذب تعداد زیادی از مالکان کشتی به ثبت تحت پرچم مالتا شده است.
عضویت در اتحادیه اروپا: مالتا به عنوان عضو اتحادیه اروپا، دسترسی بدون محدودیت به بنادر و آبهای این اتحادیه را فراهم میکند. این موضوع برای مالکین کشتیها که به دنبال گسترش فعالیتهای خود در بازارهای اروپایی هستند، بسیار جذاب است.
سیستم مالیات بر تُناژ: مالتا از سیستم مالیات بر تُناژ استفاده میکند که در آن درآمدهای ناشی از عملیات کشتیرانی معاف از مالیات هستند. این سیستم به مالکین کشتیها اجازه میدهد تا هزینههای عملیاتی خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
چارچوب حقوقی قوی: مالتا یک حوزه قضایی انگلیسیزبان با سیستم حقوق دریایی کاملاً تثبیتشده است. این کشور دارای قوانین مدرن و شفاف است که امنیت حقوقی را برای مالکین کشتیها تضمین میکند.
کیفیت پرچم: پرچم مالتا در لیست سفید یادداشت تفاهم پاریس (Paris MoU) قرار دارد و به دلیل رعایت بالای استانداردهای ایمنی و انطباق با مقررات بینالمللی شناخته شده است. این موضوع اعتبار بالایی به کشتیهای تحت پرچم مالتا میدهد.
موقعیت استراتژیک: مالتا در قلب دریای مدیترانه واقع شده است و دسترسی آسان به بازارهای اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه را فراهم میکند. این موقعیت جغرافیایی به مالکین کشتیها اجازه میدهد تا عملیات خود را به طور کارآمدتری مدیریت کنند.
- چگونه AGPLAW از مالکین کشتیهای اروپایی حمایت میکند؟
راهحلهای سفارشی: خدمات حقوقی و مشاورهای متناسب با نیازهای منحصر به فرد مشتریان اروپایی ارائه میشود.
تخصص در انطباق: اطمینان از رعایت کامل مقررات اتحادیه اروپا و استانداردهای بینالمللی مانند سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO).
خدمات سریع: فرآیند ثبت کشتی در مالتا به دلیل رویههای اداری کارآمد و همکاری نزدیک با مقامات دریایی، به سرعت انجام میشود.
- جایگاه مالتا در صنعت دریانوردی جهانی
مالتا نه تنها در اروپا، بلکه در سطح جهانی به عنوان یک مرکز دریانوردی پیشرو شناخته میشود. این کشور دارای یکی از بزرگترین ناوگانهای ثبتشده در جهان است و هزاران کشتی تحت پرچم آن فعالیت میکنند. طبق گزارش سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، مالتا در بین ۱۰ کشور برتر جهان از نظر تعداد کشتیهای ثبتشده قرار دارد.
در نتیجهگیری، مالتا با ترکیبی از مزایای اقتصادی، حقوقی و استراتژیک، مقصدی ایدهآل برای مالکین کشتیهای اروپایی است. این کشور نه تنها هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد، بلکه امنیت حقوقی و دسترسی به بازارهای جهانی را نیز تضمین میکند.
موفقیت مالتا در این حوزه نشان میدهد که با فراهم آوردن زیرساختهای مناسب، توسعه قوانین شفاف و تعاملات بینالمللی مؤثر، یک کشور میتواند به مقصدی ایدهآل برای ثبت کشتیها تبدیل شود. حال این پرسش مطرح میشود که آیا ایران میتواند از تجربه مالتا بهرهبرداری کند و با رفع موانع موجود، خود را به عنوان یک گزینه معتبر جهانی در صنعت ثبت کشتیها مطرح سازد؟
- چشمانداز ایران در صنعت ثبت کشتیها: فرصتها و چالشها
با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران و ظرفیتهای گسترده در حوزه دریانوردی، امکان تبدیل شدن این کشور به یک مقصد مناسب برای ثبت کشتیها وجود دارد. با این حال، این مسیر نیازمند رفع چالشهای کلیدی و توسعه زیرساختهای مرتبط است. در این گزارش، به بررسی مزایا، موانع و راهکارهای پیش روی ایران در این حوزه میپردازیم.
- مزایای بالقوه ایران برای ثبت کشتیها
موقعیت استراتژیک در مسیرهای تجاری بینالمللی: ایران با دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، دریای عمان و همچنین دریای خزر، یکی از نقاط کلیدی در شبکه تجارت دریایی جهانی محسوب میشود. این موقعیت میتواند نقش مهمی در جذب مالکین کشتیها ایفا کند.
دسترسی به منابع انرژی و تأمین سوخت رقابتی: به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز، ایران قادر است سوخت دریایی را با قیمتهای رقابتی عرضه کند. این مزیت میتواند هزینههای عملیاتی کشتیها را کاهش داده و جذابیت پرچم ایران را افزایش دهد.
هزینههای عملیاتی و نیروی کار مقرونبهصرفه: هزینههای نگهداری و بهرهبرداری از کشتی در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایینتر است. همچنین، دسترسی به نیروی کار متخصص و با هزینه مناسب، میتواند یکی از عوامل جذب مالکان کشتی باشد.
وجود بنادر مجهز و ظرفیت توسعه آنها: ایران دارای بنادر مهمی از جمله بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر چابهار و بنادر شمالی در دریای خزر است. در صورت توسعه بیشتر، این بنادر میتوانند به مراکز کلیدی لجستیکی و دریایی تبدیل شوند.
توسعه همکاریهای منطقهای و بینالمللی: همکاری با کشورهای همسایه و توسعه توافقات دوجانبه در حوزه کشتیرانی میتواند به بهبود جایگاه ایران در صنعت دریانوردی جهانی کمک کند.
- چالشهای موجود برای ثبت کشتیها تحت پرچم ایران
تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای بانکی: تحریمهای اقتصادی و مالی، دسترسی ایران به برخی خدمات بینالمللی مانند بیمههای دریایی و شبکههای مالی جهانی را محدود کرده است. این مسئله یکی از موانع مهم برای توسعه ثبت کشتیها در ایران به شمار میرود.
ضرورت توسعه بینالمللی مؤسسات ردهبندی ایرانی و ارتقای استانداردهای فنی و نظارتی: یکی از چالشهای اساسی در صنعت ثبت کشتیها، توسعه و ارتقای جایگاه مؤسسات ردهبندی ایرانی در سطح بینالمللی است. عضویت در انجمن بینالمللی مؤسسات ردهبندی (IACS) میتواند نقش مؤثر و معتبری در افزایش پذیرش پرچم ایران ایفا کند. همچنین، بهبود استانداردهای فنی و نظارتی مطابق با الزامات بینالمللی، از جمله مقررات IMO و کنوانسیونهای ایمنی و محیط زیستی مانند SOLAS و MARPOL، ضروری است. این اقدامات میتوانند اعتماد مالکان کشتی و سازمانهای نظارتی بینالمللی را به ثبت کشتی تحت پرچم ایران افزایش دهند.
توسعه قوانین و مقررات دریایی: ایجاد یک چارچوب حقوقی شفاف، پایدار و مطابق با استانداردهای بینالمللی برای ثبت کشتیها میتواند به جذب سرمایهگذاران و مالکان کشتیها کمک کند.
تقویت زیرساختهای فنی و خدمات پشتیبانی دریایی: توسعه یاردهای تعمیراتی، مراکز خدمات دریایی و تأمین قطعات یدکی در داخل کشور از الزامات مهم برای تبدیل ایران به یک قطب دریایی جذاب محسوب میشود.
گسترش تعاملات با سازمانهای بینالمللی: افزایش تعاملات ایران با سازمانهایی نظیر سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و مؤسسات ردهبندی معتبر میتواند به بهبود جایگاه بینالمللی کشور در حوزه ثبت کشتیها کمک کند.
- راهکارهای پیشنهادی برای بهبود جایگاه ایران در صنعت ثبت کشتیها
رفع موانع حقوقی و بهبود قوانین دریایی: تدوین و اجرای قوانین دریایی شفاف، مطابق با استانداردهای بینالمللی، میتواند فرآیند ثبت کشتیها در ایران را تسهیل کرده و اعتماد مالکان را افزایش دهد. همچنین رفع سایر موانع حقوقی و بهبود قوانین دریایی تدوین و اجرای قوانین دریایی شفاف، مطابق با استانداردهای بینالمللی، میتواند فرآیند ثبت کشتیها در ایران را تسهیل کرده و اعتماد مالکان را افزایش دهد. به ویژه، تغییرات در زمینه مالکیت خارجی و ثبت دوم میتواند فرآیندهای بینالمللی را تسریع کند.
تقویت تعاملات بینالمللی و رفع محدودیتها: افزایش همکاریهای منطقهای و بینالمللی در حوزه دریانوردی، بهویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، میتواند فرصتهای جدیدی برای ثبت کشتیها در ایران ایجاد کند.
سرمایهگذاری در توسعه بنادر و زیرساختهای دریایی: ایجاد تسهیلات بیشتر برای خدمات بندری، تأمین سوخت و تعمیرات کشتی میتواند به جذب مالکان کشتی برای ثبت تحت پرچم ایران کمک کند.
توسعه همکاری با مؤسسات ردهبندی بینالمللی: همکاری با مؤسسات ردهبندی معتبر و ارتقای جایگاه مؤسسات داخلی در سطح جهانی میتواند به بهبود اعتبار پرچم ایران کمک کند.
ایجاد مشوقهای مالی و کاهش هزینههای ثبت کشتی: ارائه تخفیفهای مالیاتی، کاهش هزینههای ثبت و ارائه تسهیلات ویژه برای مالکان کشتی میتواند به افزایش تقاضا برای ثبت کشتیها در ایران کمک کند.
می توان نتیجهگیری گرفت، ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی راهبردی، منابع غنی انرژی و ظرفیتهای گسترده در صنعت دریانوردی، پتانسیل تبدیل شدن به یک مرکز مهم برای ثبت کشتیها را دارد. با این حال، برای تحقق این هدف، لازم است چالشهای حقوقی، فنی و اقتصادی موجود برطرف شده و زیرساختهای مورد نیاز توسعه یابند. در صورت اجرای اصلاحات لازم، ایران میتواند در آینده به یکی از گزینههای جذاب برای ثبت کشتیها در منطقه تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و استراتژیک آن بهرهمند گردد.
بازنشر مرینپرس به نقل از ماریننیوز