
به گزارش سی نیوز، بازار حملونقل دریایی در هفته گذشته، نوسانات قابل توجهی را در دو بخش Bulk (حمل و نقل کالاهای خشک فله مانند غلات، سنگ آهن و زغال سنگ) و Tanker (حمل و نقل مایعات فله مانند نفت خام و فرآوردههای نفتی) تجربه کرد. در این گزارش، به بررسی دقیق وضعیت بازار و روند تغییرات شاخصهای مختلف در هر دو بخش میپردازیم و تأثیر این تغییرات را بر نرخها و اجاره کشتیها تحلیل میکنیم.
بخش Bulk
کاپسایز (Capesize):
- بازار کاپسایز در هفته گذشته با کاهش نسبی روبرو شد.
- شاخص ۵TC (شاخصی برای سنجش نرخ حمل بار در مسیرهای اصلی کاپسایز) ابتدا به ۶,۷۳۳ دلار کاهش یافت، اما تا پایان هفته به ۶,۹۶۴ دلار بازگشت.
- در اقیانوس آرام، جریان بارگیری بهبود یافت، اما این موضوع نتوانست قیمتها را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
- در اقیانوس اطلس، عرضه بیش از حد کشتیها به ویژه در مسیرهای ترانسآتلانتیک باعث کاهش شدید قیمتها شد و شاخص C8 به ۴,۲۵۷ دلار کاهش یافت.
- فعالیتهای فرانتهال (fronthaul) (حمل بار از مبدا به مقصد اصلی) باعث شد شاخص C9 در محدودهی ۲۵,۰۰۰ دلار ثابت بماند.
پاناماکس (Panamax):
- بازار پاناماکس با سیگنالهای مختلطی روبرو بود، اما به طور کلی روند مثبتی داشت.
- حجم بارگیری در اقیانوس اطلس کم بود، اما نرخها در مسیرهای فرانتهال افزایش یافت.
- آمریکای جنوبی به عنوان محرک اصلی بازار عمل کرد و نرخها برای کشتیهایی که در ماه مارس به مقصد میرسیدند، افزایش یافت.
- در اقیانوس آرام نیز نرخها حمایت شدند و یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی برای سفر دورانی NoPac با نرخ ۱۰,۵۰۰ دلار اجاره شد.
اولترامکس/سوپرامکس (Ultramax/Supramax):
- با پایان تعطیلات سال نو چینی، فعالیت در این بخش افزایش یافت.
- در اقیانوس اطلس، نرخها بهبود یافتند و یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای سفر فرانتهال با نرخ ۱۱,۰۰۰ دلار اجاره شد.
- در آسیا نیز فعالیتها افزایش یافت و نرخها رشد کردند. به عنوان مثال، یک کشتی ۵۳,۰۰۰ تنی برای سفر از شمال چین به بنگلادش با نرخ ۹,۰۰۰ دلار اجاره شد.
هندیسایز (Handysize):
- بازار هندیسایز عملکردی مختلط داشت.
- در اروپا و مدیترانه، نرخها کمی افزایش یافتند و بازار حمایت بیشتری دریافت کرد.
- در آمریکای جنوبی نیز تقاضای جدید باعث افزایش نرخها شد.
- با این حال، بازار خلیج آمریکا همچنان ضعیف باقی ماند.
- در آسیا، فعالیتها با حجم بالای بارگیری شروع شد و یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی برای سفر از یوسو به بمبئی با نرخ ۷,۷۵۰ دلار اجاره شد.
بخش Tanker
VLCC (Very Large Crude Carrier):
- با بازگشت chartererهای آسیایی به بازار پس از تعطیلات سال نو چینی، بازار VLCC تحت فشار قرار گرفت.
- نرخها در خاورمیانه و اقیانوس اطلس ابتدا افزایش یافتند، اما سپس کاهش پیدا کردند.
- شاخص TD3C (خلیج فارس به چین) به WS71 رسید، اما سپس به WS67.60 کاهش یافت.
سوزماکس (Suezmax):
- بازار سوزماکس در غرب فعال بود.
- شاخص TD20 (نیجریه به اروپا) ۶.۵ واحد افزایش یافت و به WS94.17 رسید.
- شاخص TD27 (گویان به اروپا) نیز ۱۰ واحد افزایش یافت و به WS88.06 رسید.
آفراماکس (Aframax):
- در دریای شمال، شاخص TD7 (Cross-UK Continent) در سطح WS107.5 ثابت ماند.
- در مدیترانه، شاخص TD19 (Cross-Mediterranean) ۱۰ واحد افزایش یافت و به WS128.72 رسید.
- در اقیانوس اطلس نیز نرخها کمی افزایش یافتند.
پاکتانکر (Clean Tanker):
- بازار LR2 در خاورمیانه کاهش یافت.
- شاخص TC1 (خلیج فارس به ژاپن) ۲۲.۵ واحد کاهش یافت و به WS102.22 رسید.
- شاخص TC20 (خلیج فارس به اروپا) نیز از ۳.۴۳ میلیون دلار به ۳.۲۵ میلیون دلار کاهش یافت.
- بازار LR1 نیز کاهش یافت، اما این کاهش کمتر از LR2 بود. شاخص TC5 (خلیج فارس به ژاپن) ۳.۷۵ واحد کاهش یافت و به WS120.63 رسید.
- بازار MR در خاورمیانه کمی بهبود یافت. شاخص TC17 (خلیج فارس به شرق آفریقا) به WS190 رسید.
هندیمکس (Handymax):
- بازار هندیمکس بهبود قابل توجهی را تجربه کرد.
- در مدیترانه، شاخص TC6 با افزایش ۳۱.۳۹ واحدی به WS200.28 رسید.
- در اقیانوس اطلس شمالی نیز شاخص TC23 (مسیر Cross UK-Continent) از WS178.33 به WS205 افزایش یافت.
نکته: این گزارش به طور انحصاری برای استفادهی انجمنهای عضو FONASBA تهیه شده است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی