تقویت کریدور شمال–جنوب در دستور کار دولت چهاردهم

تقویت کریدور شمال–جنوب در دستور کار دولت چهاردهم، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور گفت: با عنایت به قرارداد اخیر منعقد شده فی‌مابین دولت ایران و…

تقویت کریدور شمال–جنوب در دستور کار دولت چهاردهم

تقویت کریدور شمال–جنوب در دستور کار دولت چهاردهم، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور گفت: با عنایت به قرارداد اخیر منعقد شده فی‌مابین دولت ایران و روسیه و با تقویت کریدور شمال – جنوب ، به‌زودی شاهد تجارت و ترانزیت ۴۰ میلیون تن انتقال کالا از / به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ، دریای عمان و اقیانوس هند خواهیم بود.

به گزارش بندر و دریا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی،  علی عبدالعلی زاده در بازدید از بندر امیرآباد، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه اقتصاد دریامحور و تاکید دولت بر استفاده از این موهبت الهی، اظهار کرد: با توجه به توافق دولت‌های ایران و روسیه، مبنی بر مبادله تا سقف ۴۰ میلیون تن کالا بین دو کشور از طریق واردات ، صادرات و یا ترانزیت، مسلما این مراودات به تقویت و توسعه زیر ساخت ها نیاز دارد.

وی افزود: با تحقق این تجارت، مسلما کشورهای حوزه CIS نیز مصمم خواهند شد از امتیازات و مزایای خوب این مسیر در زمینه تجارت کالا  استفاده کنند.

نماینده رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریا محور خاطر نشان کرد: در حال حاضر بنادر شمالی کشور در دریای خزر از ظرفیت بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن کالا جهت انجام عملیات و ترانزیت برخوردارند و برای ارتقای آن تا مرز ۴۰ میلیون تن باید علاوه بر توسعه زیرساخت های بنادر از مبادی جاده‌ای و ریلی نیز استفاده نماییم که با بررسی های انجام شده ، مسیر ریلی شمال کشور به دلیل وجود موانع طبیعی و همچنین شیب مسیر در البرز مرکزی، محدودیت‌هایی را در راه توسعه برای ما پدید آورده است که باید تقویت شوند و با بازسازی و یا مسیرسازی جدید باید بتوانیم این معضل را برطرف نماییم.

وی هدف از این بازدید های میدانی را بررسی شرایط موجود و اتمام طرح‌های نیمه راکد و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت در بنادر عنوان کرد و گفت: از مدیران متخصص سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این حوزه نظرسنجی خواهد شد تا با ارائه راهکارهای تخصصی بتوانیم تا اواخر سال ۱۴۰۴ و یا اوایل سال ۱۴۰۵ ظرفیت بار را در شمال کشور به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن افزایش دهیم و لازمه آن توسعه و تقویت زیرساخت و توسعه تجهیزات بنادر کشور، به ویژه بندر امیرآباد بعنوان بزرگترین بندر ریل پایه در شمال کشور است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا

بازدید: 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *