جهانی شدن بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای جهانی شدن و افزایش سهم خود در حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی انجام داده است. این بندر با هدف…

جهانی شدن بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای جهانی شدن و افزایش سهم خود در حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی انجام داده است. این بندر با هدف تبدیل شدن به یکی از بنادر نسل سوم جهان و کسب رتبه برتر در منطقه، برنامه‌های گسترده‌ای را برای توسعه و افزایش کارایی خود به اجرا درآورده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بندر اشاره کرد که نتیجه آن جذب بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

نسل سوم بنادر، جدیدترین و به‌روزترین نسل بنادر در جهان هستند که علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا، با ایجاد ارزش افزوده برای کالاها، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. در این بنادر، مراکز تولید کالا در نزدیکی بندر و پسکرانه‌های آن ایجاد می‌شوند و با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش صادرات، به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. بندر شهید رجایی با موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی خود در نزدیکی تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج‌فارس، و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک بندر نسل سوم برخوردار است.

این بندر هم‌اکنون نیز نقش مهمی در تجارت و حمل و نقل دریایی کشور ایفا می‌کند. به‌طوری‌که بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی در آن فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد ترانزیت کالا، ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور در این بندر انجام می‌شود.

برای توسعه بیشتر این بندر و پیوستن آن به جمع بنادر نسل سوم جهان، اقدامات مهمی در حال انجام است. از جمله این اقدامات می‌توان به الحاق ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقای مساحت بندر به ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار اشاره کرد. همچنین ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای گسترش و توسعه صادرات و ارائه خدمات ارزش افزوده از دیگر اقدامات مهم در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان است.

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی و فعالیت‌های گسترده این بندر، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نقش بسیار مهمی در اقتصاد دریامحور کشور و شکوفایی اقتصاد ملی ایفا کند.

این بندر با اتصال به بیش از ۸۰ بندر در جهان و ۲۱ خط کشتیرانی، به عنوان مرکز ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و CIS عمل می‌کند و با مزایایی همچون موقعیت راهبردی در کنار آب‌های آزاد، دسترسی آسان به شبکه‌های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، زیرساخت‌های مدرن و مجهز، نیروی کار ماهر و مجرب و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه‌گذاران، به جایگاهی ویژه در عرصه جهانی چشم دوخته است.

بندر شهید رجایی که احداث آن در سال ۱۳۶۶ آغاز و در ابتدای دهه ۷۰ به بهره‌برداری رسید، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور شناخته می‌شود و با توسعه و گسترش آن، نقش این بندر در اقتصاد کشور پررنگ‌تر خواهد شد.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *