بخش خصوصی، محور توسعه اقتصاد دریا

علی عبدالعلی‌زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریا محور، در سفر به گیلان و در حاشیه بازدید از بنادر انزلی و کاسپین، بر سیاست دولت در تکیه بر…

بخش خصوصی، محور توسعه اقتصاد دریا

علی عبدالعلی‌زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریا محور، در سفر به گیلان و در حاشیه بازدید از بنادر انزلی و کاسپین، بر سیاست دولت در تکیه بر توان بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دریا محور تأکید کرد. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری چشمگیر بخش خصوصی در بندر انزلی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر، از توسعه و تقویت فعالیت بخش خصوصی در سایر بنادر شمالی خبر داد.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به عملکرد بهتر بخش خصوصی نسبت به دولت در تداوم فعالیت و حساسیت به منافع خود، تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان را به عنوان سیاست دولت در توسعه دریا محور عنوان کرد.

وی همچنین از پیگیری فعال کردن کریدور شمال – جنوب خبر داد و به آماده بودن خطوط ریلی از بندرعباس تا بنادر شمالی و ظرفیت مناسب بنادر برای توسعه تجارت اشاره کرد.

عبدالعلی‌زاده هدف از سفر خود به گیلان را ارزیابی آمادگی بنادر و زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصاد دریا محور اعلام کرد و گفت که نتیجه این ارزیابی به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز بندر آستارا به لایروبی، از استقرار لایروب و آغاز به کار آن در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین به ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون تن کالا در سال در بندر انزلی و ظرفیت ۱۵ میلیون تنی بندر کاسپین اشاره کرد.

عبدالعلی‌زاده ابراز امیدواری کرد که با افزودن ظرفیت بندر امیرآباد، در سال ۲۰۲۵ بنادر ایران در کرانه خزر ظرفیت تخلیه و بارگیری نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا را داشته باشند و برای نخستین بار کریدور شمال – جنوب فعال شود.

وی این جابجایی ۲۰ میلیون تنی را یک آزمایش برای شناسایی نقاط ضعف حمل و نقل ترکیبی در ایران دانست و گفت که این آزمایش فرصتی جدید برای دنیا در جغرافیای ایران ایجاد خواهد کرد.

عبدالعلی‌زاده همچنین از اتصال بنادر شهید بهشتی و چابهار به شبکه راه‌آهن کشور تا پایان سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت که در این مدت فرصت برای افزایش ظرفیت بندر کاسپین تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تا پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶، ایران بتواند ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کند و از این طریق اشتغال و درآمد خوبی در بخش ترانزیت ایجاد کند.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *