ناوگان فرسوده، تجارت دریایی را محدود می‌کند، نوسازی ضروری است

ناوگان دریایی، ابزاری حیاتی برای تجارت بین‌المللی و توسعه اقتصادی هر کشور است. اما ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۲ سال، یکی از قدیمی‌ترین ناوگان‌های منطقه محسوب…

ناوگان فرسوده، تجارت دریایی را محدود می‌کند، نوسازی ضروری است

ناوگان دریایی، ابزاری حیاتی برای تجارت بین‌المللی و توسعه اقتصادی هر کشور است. اما ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۲ سال، یکی از قدیمی‌ترین ناوگان‌های منطقه محسوب می‌شود و با مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری و بهره‌وری پایین مواجه است.

تحریم‌ها، عدم دسترسی به فناوری‌های جدید و کمبود سرمایه‌گذاری از دلایل اصلی فرسودگی این ناوگان هستند. کشتی‌های قدیمی علاوه بر کاهش توان رقابتی در بازارهای جهانی، به دلیل مصرف بالای سوخت و آلودگی زیست محیطی، چالش‌های بیشتری ایجاد می‌کنند.

کارشناسان، سیاست‌های ناکارآمد و تحریم‌ها را از عوامل اصلی این وضعیت می‌دانند. فرسودگی ناوگان دریایی ایران نه تنها مانع توسعه اقتصادی است، بلکه وابستگی به کشورهای خارجی را نیز افزایش می‌دهد.

پیامدهای اقتصادی و تجاری

فرسودگی ناوگان دریایی تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور دارد، از جمله:

  • کاهش درآمدهای ارزی
  • افزایش وابستگی به شرکت‌های خارجی
  • افت صادرات و واردات
  • کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی

راهکارهای پیشنهادی

برای نوسازی ناوگان دریایی، به جای راهکارهای کلیشه‌ای، باید به وضعیت ویژه ایران توجه کرد و راهکارهای عملی ارائه داد:

  1. اولویت‌بندی نوسازی:

    نفتکش‌ها به دلیل اهمیت آنها در صادرات نفت در اولویت قرار بگیرند. قراردادهای بلندمدت برای خرید کشتی‌های جدید و همکاری با شرکت‌های خارجی برای ساخت نفتکش‌های سبز منعقد شود. برای کشتی‌های کانتینری، به جای خرید کشتی جدید، بهره‌وری کشتی‌های موجود با ارتقاء تجهیزات و استفاده از فناوری‌های هوشمند افزایش یابد.

  2. ایجاد مرکز ملی تحقیق و توسعه:

    این مرکز به عنوان هاب نوآوری برای استفاده از فناوری‌های جدید مانند سیستم‌های هوشمند برای پیش‌بینی نیازهای تعمیر و نگهداری کشتی‌ها عمل کند.

  3. تقویت همکاری با شرکت‌های بیمه و تأمین مالی:

    سازوکارهای ویژه برای جذب سرمایه‌گذاری و تسهیلات مالی ایجاد شود. شرکت‌های بیمه با ارائه پوشش‌های بیمه‌ای خاص، ریسک‌های نوسازی را کاهش دهند.

  4. تشویق به ایجاد ناوگان هیدروژن و الکتریکی:

    برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کشتی‌های با سوخت هیدروژن و الکتریکی به کاهش آلودگی و هزینه‌های سوخت کمک کند.

  5. ایجاد شبکه‌ای از بندرهای سبز:

    زیرساخت‌های بندری برای حمایت از کشتی‌های با سوخت‌های سبز و تکنولوژی‌های نوین توسعه یابد.

  6. استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی (PPP):

    از این مدل‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی جهت نوسازی ناوگان استفاده شود.

  7. ایجاد سیستم‌های هوشمند برای پیش‌بینی مشکلات فنی:

    این سیستم‌ها با استفاده از داده‌های بزرگ و تحلیل‌های پیشرفته می‌توانند زمان مناسب برای تعمیرات و بهینه‌سازی عملکرد کشتی‌ها را مشخص کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت، نوسازی ناوگان دریایی منجر به افزایش توان رقابتی، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در تجارت جهانی می‌شود. این فرآیند نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی و اجرای سیاست‌های استراتژیک است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *