۱۴ بندر ایران، موتور محرک اقتصاد! (همراه با فیلم)

بنادر، به عنوان شریان‌های حیاتی توسعه کشور، نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و تبدیل ایران به چهارراه ترانزیت جهان دارند. برای بهره‌برداری از این مزیت،…

۱۴ بندر ایران، موتور محرک اقتصاد! (همراه با فیلم)


بنادر، به عنوان شریان‌های حیاتی توسعه کشور، نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و تبدیل ایران به چهارراه ترانزیت جهان دارند. برای بهره‌برداری از این مزیت، تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت و پیشرفت دیپلماسی اقتصادی ضروری است.

ایران با خط ساحلی طولانی خود، بیش از ۲۰۰ بندر دارد که ۱۴ بندر آن اصلی هستند. استان خوزستان در جنوب غربی ایران با بنادر استراتژیک خود، از سرمایه‌های مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

ابوطالب گرایلو، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در گفتگو با العالم گفت: “سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از حمل و نقل دریایی کشور از طریق استان خوزستان صورت می‌گیرد و بندر امام خمینی که یکی از بنادر حیاتی است، ۷۰ درصد کالاهای اساسی را تأمین می‌کند.”

کامبیز مالکی زاده، مدیر بندر آبادان، نیز به العالم گفت: “بندر آبادان یکی از بنادر اصلی در تحکیم روابط اقتصادی است. این بندر در صادرات به عراق، کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در حمل و نقل کالا با ظرفیت بیش از یک میلیون تن شده است.”

علی عسکری، مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر، نیز در گفتگو با العالم اظهار داشت: “این بندر سالانه تا ۱۱ میلیون تن ظرفیت دارد و به دلیل صادرات به عراق و کویت و واردات از امارات، بندر چند منظوره محسوب می‌شود. همچنین در این بندر، دو بار در هفته سفرهای دریایی به کویت انجام می‌شود.”

بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و در سواحل اقیانوس هند، از بنادر مهم کشور در خارج از خلیج فارس است.

قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: “بندر چابهار شریان اصلی کریدور شمال – جنوب و محور شرقی محسوب می‌شود. انواع مختلف کشتی، از جمله کشتی‌های بزرگ با ظرفیت تا ۱۲۰ هزار تن، وارد این بندر می‌شوند. ترافیک کانتینر در چابهار شاهد رشد ۷۰ درصدی با بارگیری بیش از ۶۰ هزار کانتینر بوده است.”

بندر امیرآباد نیز در زمینه واردات و صادرات نظر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

محمدعلی موسی پورگرگی، مدیرکل بنادر و دریایی بندر امیرآباد، گفت: “هدف ما افزایش ظرفیت عملیاتی بندر از هفت و نیم میلیون تن به ۱۰ میلیون تن است.”

بندر امیرآباد که در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران واقع شده است، بر اساس میزان تخلیه و بارگیری در سال ۱۴۰۱، بزرگترین بندر شمال کشور بعد از بندر انزلی و ششمین بندر بزرگ ایران بود.

علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مراسم گرامیداشت روز ملی حمل و نقل، از انعقاد ۳۰ توافقنامه و تفاهمنامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومان خبر داد.

بنادر شهید رجایی در بندرعباس و امام خمینی (ره) در ماهشهر، هر کدام با هفت قرارداد و تفاهم نامه، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بنادر امیرآباد، بوشهر، نوشهر به ترتیب شش، چهار و دو فقره و بنادر انزلی و چابهار هر کدام یک قرارداد را به امضا رسانده‌اند.

این ۳۰ قرارداد و تفاهم نامه با هدف ارتقای حمل و نقل دریایی و خدمات بندری و توسعه دریامحور کشور، در مراسم گرامیداشت روز ملی حمل و نقل به امضا رسیدند.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *