
ایران قصد دارد سهم خود را از اقتصاد دریا افزایش دهد و برای این منظور، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در توسعه زیرساختهای بندری هرمزگان سرمایهگذاری خواهد کرد. هرمزگان با دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان، از ظرفیتهای دریایی فراوانی برخوردار است که باید به فعلیت برسند.
توسعه زیرساختهای بندری، راه انتقال فرصتهای دریا به ساحل است. دریا فرصتهای زیادی مانند صید، حمل و نقل و … دارد که متاسفانه در ایران به آنها توجه کافی نشده است. در حالی که برخی کشورها بیش از ۵۰ درصد درآمد ناخالص ملی خود را از دریا به دست میآورند، این رقم در ایران به ۱۵ درصد هم نمیرسد. بنابراین، ایران باید سهم خود را از اقتصاد دریا افزایش دهد و برای این کار، توسعه زیرساختهای بندری در هرمزگان ضروری است.
هرمزگان به دلیل تسلط بر تنگه هرمز، بهترین گزینه برای توسعه بنادر است. علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از سرمایهگذاری بیسابقه در بنادر هرمزگان خبر داد و اعلام کرد که به زودی ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد جدید در این حوزه امضا خواهد شد.
همچنین، طرح توسعه اراضی بندر شهید رجایی با سرعت در حال انجام است و پل دسترسی به این اراضی به پیشرفت ۳۸ درصدی رسیده است. فاز اول بندرگاه نخل ناخدا نیز تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. علاوه بر این، طرح توسعه زیرساختهای بندری جزیره هرمز آغاز شده و مقدمات طرح گردشگری در بندر شهید رجایی نیز فراهم شده است. برای توسعه ناوگان حمل و نقل جزایر، ۶ فروند شناور مسافری و دو فروند شناور باری خریداری خواهد شد.
مطالعات بندرگاه جدید لنگه نیز انجام شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز میشود. در برنامه هفتم توسعه، افزایش ظرفیت ترانزیت زمینی و توسعه زیرساختهای بندری مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، دولت موظف است سهم حمل بار با راه آهن را ۳۰ درصد افزایش دهد و بر همین اساس، پروژه احداث پایانه ریلی در بندر شهید رجایی آغاز شده است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی