
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، آقای قاسم عسکری نسب، اعلام کرد که ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، طبق تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به مزیتهای چابهار، از جمله حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر، ۳ کیلومتر موج شکن و ۱۷۰۰ متر اسکله که امکان پهلوگیری کشتیهای اقیانوس پیما را فراهم میکند، نام برد.
آقای عسکری نسب به ساخت کریدور ورودی به بندر شهید بهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار هکتار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری اشاره کرد و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است و ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.
ایشان با تأکید بر اینکه بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است، افزودند: بخش عمده این شاخص ها در حوزه فعالیتهای مدیریتی و چابک سازی فعالیتها از طریق هم افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. همچنین نباید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه حمل و نقل غافل بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأثیر زیرساختهای بندری بر اقتصاد کلان کشور را بسیار مهم دانست و به ایجاد اشتغال و تأثیر مثبت بر رشد تولید ناخالص داخلی اشاره کرد. وی افزود: زیرساختهای مناسب بندری تأثیر مهمی بر کاهش قیمت تمام شده کالاها دارد.
آقای عسکری نسب با اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و قرار گرفتن آن در یک چهار راه جهانی، گفت: این بندر میتواند موجب توسعه تجارت و حمل و نقل جنوب شرق کشور شود و جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.
وی از اجرای ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت خبر داد و گفت: یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده خدمات رسانی هستند. آقای عسکری نسب با اشاره به نقش مهم بندر چابهار در کریدور شمال – جنوب و ترانزیت، ترانشیپ و حمل و نقل کالا، گفت: این بندر با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینههای مختلف اقتصادی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تاریخچه طرح جامع تاسیس بندر چابهار و مشکلات پس از انقلاب اسلامی، گفت: خدمات رادیویی و ارتباطات بهبود یافته و حذف نقاط کور ارتباطی به صفر رسیده است. وی با اشاره به اهمیت دو بندر بزرگ شهید بهشتی و شهید کلانتری در صادرات و واردات کالا، از پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه کریدور لجستیک بندر چابهار خبر داد و گفت: این پروژه موجب تسهیل تردد و کاهش بار ترافیکی مسیرهای منتهی به بندر شهید بهشتی، اتصال طرح توسعه بندر شهید بهشتی به شبکه راه اصلی و راه آهن سراسری کشور، افزایش ایمنی سفر و تسهیل تردد و دسترسی به پارک تفریحی و گردشگری بهاران چابهار خواهد شد.
آقای عسکری نسب با اشاره به سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی، گفت: این بندر بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به ۸.۵ میلیون تن رسیده، پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی