
مرتضی سالاری، مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، در جریان بازدید میدانی از محل احداث بندر جدید لنگه، از آغاز عملیات اجرایی این پروژه عظیم خبر داد.
بندر بزرگ غرب هرمزگان به عنوان یکی از کلان پروژههای ملی در راستای توسعه سواحل مکران و تحقق اقتصاد دریا محور در نظر گرفته شده است. این بندر در فاصله ۳۳ کیلومتری بندر فعلی لنگه و در سه فاز احداث خواهد شد.
ویژگیها و ظرفیتهای بندر جدید
- فاز اول: در این فاز، با احداث پسکرانهای به مساحت ۳۲۰ هکتار و حوضچهای به مساحت ۳۴۰ هکتار، امکان پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت ۲۵ هزار تن و آبخور ۱۰.۵ متر فراهم خواهد شد.
- فاز نهایی: در پایان این پروژه، بندر جدید لنگه قادر خواهد بود کشتیهایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن و آبخور بیش از ۱۲ متر را پذیرش کند.
اهمیت و تأثیرات این پروژه
- توسعه اقتصادی: بندر جدید لنگه به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی منطقه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور ایفا خواهد کرد.
- ایجاد فرصتهای شغلی: با تکمیل این بندر، انتظار میرود فرصتهای شغلی جدیدی در منطقه ایجاد شود و به رشد اقتصادی منطقه کمک شایانی کند.
- افزایش تجارت دریایی: احداث این بندر، تجارت دریایی در منطقه را به طور قابل توجهی افزایش داده و به تقویت جایگاه ایران در عرصه تجارت بینالمللی کمک خواهد کرد.
- جذب سرمایهگذاری خارجی: این پروژه میتواند به جذب سرمایهگذاریهای خارجی و تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه کمک کند.
- بهبود زیرساختهای بندری: با ایجاد زیرساختهای مدرن و بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، کارایی و ایمنی عملیات بندری بهبود یافته و رقابتپذیری بنادر ایران در سطح بینالمللی افزایش خواهد یافت.
آغاز عملیات اجرایی
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، عملیات اجرایی دیوار پیرامونی و عملیات ژئوتکنیک دریایی به زودی آغاز خواهد شد. این اقدام نشان از عزم جدی مسئولین برای تحقق این پروژه عظیم و آغاز دورانی جدید برای تجارت دریایی در غرب هرمزگان است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی