
عراق ۱۱ شرکت بینالمللی حمل و نقل دریایی را برای رقابت در مناقصه بهرهبرداری از بندر بزرگ فاو انتخاب کرده است. طبق برنامهریزی، نتیجه نهایی این مناقصه در ژانویه ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد. به گفته مدیرکل شرکت عمومی بنادر عراق، شرکتهایی که در این مناقصه حضور دارند شامل شرکت چینی China Merchants Port Group، شرکت تایوانی Evergreen، شرکت فرانسوی CMA CGM، شرکت سوئیسی MSC، شرکت هندی Adani، شرکت فیلیپینی ICTSI، شرکت چینی Cosco و شرکت اماراتی ABM Global Shipping هستند.
در همین راستا، شرکت کرهای Daewoo Engineering & Construction نیز کار ساخت پنج اسکله در این بندر را به پایان رسانده است. این اسکلهها روز پنجشنبه طی مراسمی رسمی به مقامات عراقی تحویل داده شدند.
اهمیت بندر فاو
بندر بزرگ فاو بهعنوان یکی از پروژههای کلیدی عراق برای ایجاد یک کریدور ترانزیتی جدید میان خاورمیانه و اروپا طراحی شده است. انتظار میرود این بندر تا سال ۲۰۲۸ ظرفیت پذیرش ۳.۵ میلیون کانتینر را داشته باشد. علاوه بر این، عراق پروژهای به ارزش ۱۷ میلیارد دلار برای اتصال بندر فاو به مرز ترکیه از طریق شبکه ریلی و جادهای آغاز کرده است. هدف این پروژه تبدیل عراق به هاب ترانزیتی منطقه و کاهش وابستگی به کانال سوئز است.
به گفته فرحان الفرتوسی، مدیرکل شرکت بنادر عراق، این طرح میتواند زمان حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا را به طور چشمگیری کاهش دهد و عراق را به یک مسیر جایگزین مهم در تجارت جهانی تبدیل کند.
جایگاه ایران و چالشها
در حالی که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود پتانسیل تبدیل شدن به محور اصلی کریدورهای بینالمللی شرق به غرب و شمال به جنوب را دارد، عراق با سرعتی بالا در حال بهرهبرداری از فرصتهای مشابه است. مشکلات زیرساختی، محدودیتهای بودجهای و کمبود سرمایهگذاری در توسعه خطوط دریایی، ریلی و جادهای از موانع اصلی پیشرفت ایران در این حوزه هستند. تحریمهای اقتصادی و محدودیتهای بینالمللی نیز تأثیر منفی قابلتوجهی بر توانایی ایران در جذب فرصتهای تجاری جدید داشتهاند.
این در حالی است که عراق با اجرای پروژههای بزرگ و تمرکز بر توسعه زیرساختها، در حال جذب سرمایهگذاریهای کلان و جلب توجه جهانی است. رقابت میان بندر فاو و بندر چابهار به وضوح در حال شکلگیری است. در صورتی که ایران نتواند زیرساختهای خود را سریعتر توسعه دهد، ممکن است فرصتهای استراتژیک خود را از دست بدهد و جایگاهش در حمل و نقل بینالمللی تضعیف شود.
چابهار؛ فرصتی که نباید از دست برود
بندر چابهار بهعنوان یکی از کلیدیترین نقاط اتصال ایران به بازارهای جهانی، باید از مزیتهای خود همچون روابط تجاری و ترانزیتی با هند و کشورهای آسیای مرکزی استفاده کند. سرمایهگذاری در زیرساختها و بهرهگیری از فناوریهای مدرن میتواند به این بندر کمک کند تا رقابتپذیری خود را در برابر بندر فاو حفظ کند.
چابهار همچنین نیازمند تقویت همکاریهای بینالمللی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی است تا بتواند ظرفیتهای خود را گسترش داده و موقعیت استراتژیک خود را تثبیت کند. اگر اقدامات لازم برای بهبود زیرساختها و تسریع در پروژههای توسعهای انجام نشود، ایران ممکن است در آیندهای نزدیک فرصتهای طلایی خود را از دست بدهد و در رقابتهای جهانی جایگاه کمتری پیدا کند.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی