روی موج رونق و رکود هفتگی بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم بازار دریایی بورس بالتیک در هفته ۳۷ نیز همچون هفته‌های دیگر با تحولات و نوسانات مختلفی روبه‌رو بود. بازار حمل گاز مایع با کاهش نرخ حمل و…

روی موج رونق و رکود هفتگی بورس بالتیک

بازار دریایی بورس بالتیک در هفته ۳۷ نیز همچون هفته‌های دیگر با تحولات و نوسانات مختلفی روبه‌رو بود. بازار حمل گاز مایع با کاهش نرخ حمل و بازار LNG در رکود به سر برد. بازار کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز هفته پرنوسانی داشت اما بازار کشتی‌های پاناماکس بالاخره به ثبات رسید. این هفته برای بخش کشتی‌های اولتراماکس و سوپراماکس متفاوت بود. کشتی‌های بزرگ LR1 و  LR2 در منطقه خلیج‌فارس عملکرد خوبی داشتند. کشتی‌های هندی‌ماکس نیز با بهبود مواجه بودند و نرخ حمل کشتی‌های VLCCهم تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در بخش کشتی‌های کیپ‌سایز، هفته ۳۷ بورس بالتیک با امیدواری آغاز، اما به‌تدریج با چالش‌هایی روبه‌رو شد. در ابتدا، شاخص BCI 5TC با ۴۰۰ دلار افزایش به ۲۸,۲۳۲ دلار رسید که عمدتاً به دلیل قراردادهای محدود اما قوی در منطقه اقیانوس آرام بود.

در ادامه، کاهش حجم محموله‌ها، به خصوص در منطقه اقیانوس آرام، باعث افت در بازارهای C5 و C3 شد. این روند نزولی تا اواسط هفته ادامه داشت، اگرچه بهبود اندکی را با افزایش حجم معاملات در پاسیفیک و افزایش جزئی BCI 5TC به ۲۷,۹۸۶ دلار نشان داد، اما در روزهای پایانی، کاهش عرضه محموله‌ها از غرب استرالیا به چین، فشار زیادی بر نرخ‌ها وارد کرد.

در نهایت، علی‌رغم برخی حمایت‌ها از بخش محموله‌های زغال‌سنگ، شاخص BCI 5TC با کاهش ۲,۶۱۲ دلاری در طول هفته مواجه شد و در پایان هفته به ۲۵,۶۲۰ دلار رسید. این روند نشان‌دهنده چالش‌های موجود در بازار کشتی‌های کیپ‌سایز و اهمیت توجه به تغییرات سریع در این بخش است.

ثبات بازار کشتی‌های پاناماکس پس از یک هفته پرنوسان

این هفته بازار کشتی‌های پاناماکس مثبت بود و شاهد افزایش مداوم نرخ‌ها در بازارهای اقیانوس اطلس و آسیا بودیم. هرچند در پایان هفته، به نظر می‌رسد بازار به ثبات رسیده بود. در منطقه اقیانوس اطلس، تقاضای خوبی برای حمل غلات و مواد معدنی وجود داشت، در حالی که تعداد کشتی‌های موجود محدود بود. این شرایط به نفع مالکان کشتی‌ها تمام شد. برای مثال، نرخ حمل در مسیر ترانس آتلانتیک از خلیج آمریکا به حدود ۱۰,۰۰۰ دلار رسید. در آمریکای جنوبی، تمرکز بر محموله‌هایی با زمان ورود اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر بود و چند قرارداد با نرخ‌های متفاوت بسته شد. در آسیا، بیشتر فعالیت‌ها در منطقه شمال اقیانوس آرام (NoPac)  متمرکز بود و تقاضای قوی برای حمل مواد معدنی از استرالیا و اندونزی باعث افزایش نرخ‌ها شد. نرخ حمل برای مسیرهای NoPac و استرالیا به حدود ۱۴,۷۵۰ دلار رسید. همچنین، چندین قرارداد اجاره بلندمدت با نرخ ثابت یا متغیر منعقد شد. برای مثال، یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی برای مدت ۵ تا ۷ ماه با نرخ ۱۵,۵۰۰ دلار در روز اجاره شد.

از رونق خلیج آمریکا تا چالش‌های اقیانوس اطلس

این هفته برای بخش کشتی‌های اولتراماکس و سوپراماکس متفاوت بود. در منطقه اقیانوس اطلس، وضعیت یکنواخت نبود. خلیج آمریکا با افزایش جریان محموله‌ها رونق گرفت، اما جنوب اقیانوس اطلس همچنان ضعیف بود. در منطقه اروپا و مدیترانه، اگرچه حجم قابل توجهی از حمل قراضه فلزات همچنان ادامه داشت، اما تقاضای جدید محدود بود.این شرایط برای بهبود قابل توجه بازار از نظر صاحبان کشتی‌ها کافی نبود.

در خلیج آمریکا، کشتی‌های ۶۳,۰۰۰ تنی برای سفرهای ترانس‌آتلانتیک با نرخ‌های بین ۲۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دلار در روز قرارداد می‌بستند. در جنوب اقیانوس اطلس، کشتی‌های اولتراماکس با نرخ‌هایی در حدود ۱۵,۰۰۰ دلار در روز به علاوه پاداش بالاست حدود ۵۰۰,۰۰۰ دلار قرارداد می‌بستند.

بازار آسیا کمی بهتر بود، اما با توجه به تعطیلات پیش رو، مشخص نیست این روند ادامه یابد.

ثبات در اروپا و نشانه‌های بهبود در خلیج آمریکا

این هفته، بازار کشتی‌های هندی‌سایز در مناطق مختلف جهان فعالیت چندانی نداشت. در اروپا و مدیترانه، شرایط بازار تغییر خاصی نکرد و وضعیت، بیشتر به موقعیت جغرافیایی کشتی‌ها بستگی داشت.

اما در اواخر هفته، در خلیج آمریکا نشانه‌هایی از بهبود دیده شد. تعدادی قرارداد برای کشتی‌های مختلف بسته شد و کشتی‌های آماده برای بارگیری فوری کم‌کم شروع به حرکت کردند. برای مثال، یک کشتی ۳۹,۰۰۰ تنی برای حمل پلت چوب از پاناماسیتی به انگلستان و اروپا با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار در روز قرارداد بست.

در جنوب اقیانوس اطلس، بازار همچنان ضعیف بود و تنها چند قرارداد محدود بسته شد. در منطقه اقیانوس آرام، نرخ‌ها ثابت ماند و به نظر می‌رسید که یک حمایت اساسی از بازار وجود دارد.

عملکرد برجسته LR2 در خلیج‌فارس

این هفته در بازار حمل و نقل محموله‌های تمیز کشتی‌های بزرگ LR2 در منطقه خلیج‌فارس عملکرد خوبی داشتند.

نرخ کرایه برای مسیر TC1 (خلیج‌فارس به ژاپن) با ظرفیت ۷۵ هزار تن به ۱۲۶.۱۱واحد در مقیاس جهانی رسید. این یعنی مالکان کشتی می‌توانند حدود ۲۴,۵۰۰ دلار در روز برای سفر رفت و برگشت(TCE)درآمد داشته باشند.

برای مسیر خلیج‌فارس به اروپا (با ظرفیت ۹۰ هزار تن)، نرخ کرایه به ۴,۲۸۰,۰۰۰ دلار رسید که نسبت به هفته قبل بیش از ۲۶۴,۵۰۰ دلار افزایش داشت.

در منطقه مدیترانه و غرب کانال سوئز، افزایش نرخ‌ها کمتر بود. نرخ کرایه برای مسیر مدیترانه به شرق تنها ۱۳,۰۰۰ دلار افزایش یافت و به ۲,۸۶۶,۶۶۷ دلار رسید.

این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار حمل و نقل دریایی در مناطق مختلف، رفتار متفاوتی دارد و نرخ‌های کرایه می‌تواند به سرعت تغییر کند.

افزایش نرخ‌ها در بازار کشتی‌های LR1 خلیج‌فارس

در هفته ۳۷ بورس دریایی بالتیک، در بازار کشتی‌هایLR1  (که کمی کوچک‌تر از LR2 هستند) هفته شاهد تغییراتی بودیم.

برای مسیر خلیج‌فارس به ژاپن (با ظرفیت ۵۵ هزار تن)، نرخ کرایه TC5به ۱۴۹.۰۶ واحد در مقیاس جهانی رسید؛ یعنی اینکه کشتی‌داران می‌توانند حدود ۲۰,۰۰۰ دلار در روز درآمد داشته باشند.

برای مسیر خلیج‌فارس به بریتانیا (با ظرفیت ۶۵ هزار تن)، نرخ کرایه TC8 به ۳,۶۸۵,۵۰۰ دلار رسید که حدود ۱۵۷,۰۰۰ دلار افزایش داشت. این نرخ معادل ۵۶.۷۰ دلار برای هر تن محموله است.

نرخ کرایه برای مسیر از بندرهای آمستردام-روتردام-آنتورپ به غرب آفریقا (ARA) با ظرفیت ۶۰ هزار تن کمی کاهش یافت و به ۱۱۶.۹۴ در مقیاس جهانی رسید. این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار در مناطق مختلف رفتار متفاوتی دارد. در حالی که نرخ‌ها در خلیج‌فارس افزایش یافته، در اروپا شاهد کاهش جزئی بوده‌ایم.

نوسانات نرخ کرایه در بازار کشتی‌های MR

این هفته در بازار کشتی‌های شاهد تغییرات متفاوتی در نرخ‌های کرایه بودیم. در مسیر خلیج‌فارس به شرق آفریقا (TC17) نرخ کرایه کشتی‌های ۳۵ هزارتنی MR با افزایش  ۲۰واحد به ۲۱۵ واحد در مقیاس جهانی رسید. این یعنی مالکان کشتی می‌توانند حدود ۲۰,۳۹۳ دلار در روز درآمد داشته باشند.

در اروپا در مسیر بندرهای آمستردام-روتردام-آنتورپ به ساحل شرقی آمریکا، نرخ کرایه بهبود یافت و به ۱۳۵.۳۱ واحد در مقیاس جهانی رسید  که معادل درآمد روزانه یک سفر رفت و برگشت بالتیک حدود ۱۲,۹۰۷ دلار است.

در مسیر از اروپا به غرب آفریقا، نرخ کرایه به ۱۵۵.۶۳ در مقیاس جهانی افزایش یافت. در مسیر از خلیج آمریکا به اروپا، نرخ کرایه کاهش یافت و به ۱۳۴.۶۴ در مقیاس جهانی رسید. در مسیر از خلیج آمریکا به برزیل، نرخ کرایه کاهش یافت و به ۱۸۵ در مقیاس جهانی رسید. همچنین در مسیر  خلیج آمریکا به کارائیب، نرخ کرایه به ۵۸۷,۱۴۳ دلار کاهش یافت (درآمد روزانه حدود ۱۶,۲۰۱ دلار).

بهبود بازار کشتی‌های هندی‌ماکس

در بازار کشتی‌های هندی‌ماکس (که کوچک‌ترین نوع تانکرها هستند) این هفته شاهد تغییراتی بودیم. نرخ کرایه برای مسیرهای داخل مدیترانه با ظرفیت ۳۰ هزار تن پس از مدتی کاهش، شروع به افزایش کرد و به ۱۲۰ واحد در مقیاس جهانی رسید. این نرخ به معنای درآمد روزانه حدود ۵,۰۰۰ دلار برای مالکان کشتی است.

در شمال غرب اروپا، نرخ کرایه برای مسیرهای داخل منطقه با ظرفیت ۳۰ هزار تن افزایش یافت و به ۱۶۹.۷۲واحد در مقیاس جهانی رسید. این نرخ به معنای درآمد روزانه حدود ۱۷,۸۳۴ دلار برای مالکان کشتی است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار کشتی‌های هندی‌ماکس در هر دو منطقه مدیترانه و شمال غرب اروپا بهبود یافته است، اما میزان این بهبود در شمال غرب اروپا قابل توجه‌تر بوده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار در مناطق مختلف رفتار متفاوتی دارد و نرخ‌های کرایه می‌تواند به سرعت تغییر کند.

تحلیل نرخ کرایه‌ها در بازار  VLCC

در بازار کشتی‌های بسیار بزرگ نفتکش (VLCC) این هفته شاهد افزایش نرخ‌ها در تمام مناطق بودیم.در مسیر خلیج‌فارس به چین (با ظرفیت ۲۷۰,۰۰۰ تن)، نرخ کرایه به ۵۴.۱۵ واحد در مقیاس جهانی رسید. این یعنی مالکان کشتی می‌توانند حدود ۳۲,۷۵۴ دلار در روز درآمد داشته باشند.

در مسیر غرب آفریقا به چین (با ظرفیت ۲۶۰,۰۰۰ تن)، نرخ کرایه به ۵۷.۸۹ در مقیاس جهانی رسید که معادل درآمد روزانه حدود ۳۷,۰۷۷ دلار برای مالکان کشتی است.

در مسیر خلیج آمریکا به چین (با ظرفیت ۲۷۰,۰۰۰ تن)، نرخ کرایه به ۷,۵۲۵,۰۰۰ دلار رسید که معادل درآمد روزانه کشتی‌داران در حدود ۳۵,۴۹۰ دلار است.

اما به نظر می‌رسد بازار در منطقه اقیانوس اطلس به اوج خود رسیده است. گزارش شده که بیش از ۱۲ کشتی آماده برای کار در این منطقه وجود دارد. این می‌تواند باعث کاهش نرخ‌ها در سایر مناطق شود.

این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار VLCC در حال حاضر قوی است، اما ممکن است در آینده نزدیک با کاهش نرخ‌ها مواجه شود.

نرخ حمل محموله‌های سوئزمکس

مالکان کشتی‌های سوئزمکس در تمام مناطق موفق به مهار روند نزولی بازار شده‌اند. در غرب آفریقا، نرخ حمل محموله ۱۳۰,۰۰۰ تنی در مسیر نیجریه به اروپای شمالی با کاهش یک واحدی به WS78.47 رسید که معادل درآمد روزانه ۲۷,۱۸۱ دلار برای سفر رفت و برگشت است که در واقع بیش از ۵۰۰ دلار در روز نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است. مسیر TD27 (گویان به اروپای شمالی بر مبنای ۱۳۰,۰۰۰ تن) در روز پنجشنبه با کاهش ۲ واحدی نسبت به هفته قبل، WS77.56 ارزیابی شد که معادل درآمد روزانه ۲۶,۳۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت با تخلیه در روتردام است که معادل۳۰۰ دلار در روز بهتر از هفته گذشته است.

در منطقه مدیترانه و دریای سیاه، نرخ حمل محموله ۱۳۵,۰۰۰ تنی از CPC به مدیترانه در محدوده WS79-80 ثابت ماند که نشان‌دهنده درآمد روزانه حدود ۱۹,۰۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت است که افزایشی کمی بیش از ۱,۰۰۰ دلار در روز را نشان می‌دهد. همچنین در خاورمیانه، نرخ حمل محموله ۱۴۰,۰۰۰ تنی از خلیج‌فارس به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) در سطح WS94 ثابت باقی ماند.

این گزارش نشان می‌دهد که علیرغم چالش‌های موجود در بازار، مالکان کشتی‌های سوئزمکس توانسته‌اند تا حدودی شرایط را بهبود بخشند و در برخی مسیرها حتی افزایش درآمد نیز داشته‌اند. این امر می‌تواند نشانه‌ای از ثبات نسبی در بازار حمل و نقل دریایی در این بخش باشد.

تحولات بازار افرامکس

در این هفته، بازار کشتی‌های افرامکس در مناطق مختلف تغییراتی را تجربه کرد. در دریای شمال، نرخ حمل محموله ۸۰,۰۰۰ تنی در مسیر متقاطع اروپای شمالی با کاهش ۱.۵ واحدی به WS115 رسید که معادل درآمد روزانه ۲۲,۰۷۲ دلار برای سفر رفت و برگشت بر مبنای مسیر هاند پوینت به ویلهلمس‌هافن است.

در بازار مدیترانه، نرخ حمل محموله ۸۰,۰۰۰ تنی در مسیر متقاطع مدیترانه در روز پنجشنبه با افزایش ۲۰ واحدی به WS120 رسید که بر مبنای مسیر جیهان به لاورا، که نشان‌دهنده درآمد روزانه ۲۵,۹۸۲ دلار برای سفر رفت و برگشت است.

در آن سوی اقیانوس اطلس، بازار کمی بیشتر تضعیف شده است. نرخ حمل در مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی ساحل شرقی مکزیک/خلیج آمریکا (TD26) و مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی کووناس/خلیج آمریکا (TD9) هر کدام با کاهش ۲.۵ واحدی به حدود سطح WS97.5 رسیده‌اند که معادل درآمد روزانه کمی بیش از ۱۲,۰۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت در هر یک از این مسیرهاست. نرخ حمل در مسیر ترانس آتلانتیک ۷۰,۰۰۰ تنی خلیج آمریکا/اروپای شمالی (TD25) با کاهش ۵ واحدی به WS117.78 رسید که معادل درآمد روزانه ۲۲,۹۶۳ دلار برای سفر رفت و برگشت بر مبنای مسیر هیوستون/روتردام است.

بازار LNG در رکود

علی‌رغم سردتر شدن هوا در لندن (که معمولاً شاخصی برای اروپا در نظر گرفته می‌شود) و پیش‌بینی‌های ادامه سرما، این افزایش تقاضای مورد انتظار در بازار LNG مشاهده نشده است.

نرخ‌های حمل و نقل LNG  یا ثابت مانده‌اند یا حتی اندکی کاهش یافته‌اند، که خلاف انتظار در فصل سرما است. همچنین تعداد کمی از قراردادهای حمل و نقل گزارش شده است که فعالیت در بازار کم است و تقاضا برای حمل LNG پایین است.

برخی محموله‌ها با استفاده از کشتی‌های مدرن‌تر حمل می‌شوند، در حالی که کشتی‌های قدیمی‌تر بیکار مانده‌اند. این نشان می‌دهد که مشتریان ترجیح می‌دهند از کشتی‌های جدیدتر و کارآمدتر استفاده کنند. در نتیجه تقاضا به اندازه‌ای نیست که همه کشتی‌ها (از جمله قدیمی‌ترها) به کار گرفته شوند.

در مجموع، برخلاف شرایطی که معمولاً باید به افزایش تقاضا و قیمت در بازار LNG منجر شود، بازار در حالت رکود نسبی قرار دارد و افزایش فصلی مورد انتظار هنوز اتفاق نیفتاده است.

نرخ‌ها در کل تغییر چندانی نداشته‌اند، که نشان‌دهنده ثبات نسبی در بازار است.

شاخص BLNG1 (مسیر استرالیا-ژاپن) برای کشتی‌های ۱۷۴ هزار مترمکعبی دو زمانه بدون تغییر در ۷۳,۰۰۰ دلار باقی ماند، در حالی که برای کشتی‌های ۱۶۰ هزار مترمکعبی TFDE با کاهش ۱۰۰۰ دلاری به ۵۷,۸۰۰ دلار رسید. نرخ BLNG2(مسیر هیوستون-اروپای قاره‌ای) نیز برای هر دو نوع کشتی ۱۷۴ هزار مترمکعبی دو زمانه و ۱۶۰ هزار مترمکعبی TFDE کاهش داشت و به ترتیب با ۳.۶۷ درصد و ۱.۵۵ درصد کاهش به ۵۶,۷۲۱ دلار و ۴۵,۲۰۰ دلار رسید.

از سوی دیگر نرخ BLNG3 (مسیر هیوستون-ژاپن) ثابت ماند زیرا فعالیت درون حوضه‌ای همچنان کم است. شاخص کشتی‌های ۱۷۴ هزار مترمکعبی دو زمانه با کاهش ۲۴۰۰ دلاری به ۷۶,۱۰۰ دلار رسید، در حالی که شاخص کشتی‌های ۱۶۰ هزار مترمکعبی TFDE با افزایش ۴۸۱ دلاری به ۶۲,۹۸۱ دلار رسید.

در مورد قراردادهای مدت‌دار بالتیک، هر سه دوره کاهش یافتند. دوره‌های ۶ ماهه کوتاه‌تر بیشترین فشار را متحمل شدند و با کاهش ۱۰.۸ درصد (۸۹۰۰ دلار) به ۸۲,۴۰۰ دلار رسیدند. قراردادهای یک ساله با کاهش ۲۷۵ دلاری به ۷۲,۹۷۵ دلار و قراردادهای سه ساله با ثبات نسبی بیشتر و کاهش تنها ۰.۸۷ درصد به ۸۰,۹۰۰ دلار رسیدند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که بازار LNG در مسیرهای مختلف رفتارهای متفاوتی دارد. در مسیر استرالیا-ژاپن، کشتی‌های بزرگ‌تر عملکرد بهتری داشته‌اند، در حالی که در مسیر هیوستون-اروپا، هر دو نوع کشتی با کاهش نرخ مواجه شده‌اند. این تفاوت‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تقاضای محلی، شرایط اقتصادی منطقه‌ای و رقابت بین شرکت‌های کشتیرانی باشد.

کاهش قیمت‌ها در بازار حمل و نقل گاز مایع

در این هفته، بازار حمل و نقل گاز مایع با چالش‌هایی روبرو بود. تعداد کشتی‌های در دسترس افزایش یافته، اما تقاضا برای حمل محموله‌ها کم بوده است. این وضعیت باعث کاهش قیمت‌ها در مسیرهای مختلف شده است. شاخص BLPG1 (مسیر رأس تنوره-چیبا) با کاهش ۷.۵۸۳ دلاری، افتی ۱۴.۶۸ درصدی را تجربه کرد و در ۵۱.۶۶۷ دلار بسته شد. درآمد TCE نیز ضربه خورد و با کاهش بیش از ۲۱ درصدی (۶۷۳۴ دلار) به ۳۱,۶۰۵ دلار رسید.

در آن سوی اقیانوس اطلس نیز اطلاعات چندانی برای گزارش وجود نداشت، اگرچه نرخ‌ها کمتر آسیب دیدند و ما شاهد تثبیت چند محموله بر روی کشتی‌ها بودیم، اما نرخ‌ها همچنان ضربه خوردند. شاخص BLPG2 (مسیر هیوستون-فلاشینگ) با کاهش ۱۱.۰۴ درصدی (۶.۳۷۵ دلار) به ۵۷.۷۵ دلار رسید که مجدداً به پایین‌ترین سطوح اوج تابستان نزدیک شده است. شاخص BLPG3 (مسیر هیوستون-چیبا) با کاهش ۱۰.۱۶۷ دلاری، افتی ۹.۷۹ درصدی را تجربه کرد و در ۱۰۳.۸۳۳ دلار بسته شد. درآمد TCE نیز با کاهش ۱۶.۲۲ درصدی به ۳۸,۷۵۵ دلار رسید.

این کاهش قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار در حال حاضر با مازاد عرضه کشتی و کمبود تقاضا مواجه است. این وضعیت می‌تواند برای مالکان کشتی‌ها چالش‌برانگیز باشد، اما برای شرکت‌هایی که نیاز به حمل گاز مایع دارند، می‌تواند فرصتی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل باشد.

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *