الاکلنگ شاخص‌ها در بازار دریایی بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم در هفته سی‌ام بازار دریایی بورس بالتیک، بازار کشتی‌های کیپ‌سایز با افت قیمت مواجه بود و روند نزولی ثابتی را تجربه کرد. قیمت شاخص BCI 5TC (پنج…

الاکلنگ شاخص‌ها در بازار دریایی بورس بالتیک

در هفته سی‌ام بازار دریایی بورس بالتیک، بازار کشتی‌های کیپ‌سایز با افت قیمت مواجه بود و روند نزولی ثابتی را تجربه کرد. قیمت شاخص BCI 5TC (پنج مسیر اصلی کشتیرانی کلاس کشتی‌های کیپ‌سایز) که در ابتدای این هفته ۲۴,۵۲۱ دلار بود، تا پایان هفته به ۲۱,۶۷۶ دلار کاهش یافت. 

به گزارش پایگاه خبری ترابران، این کاهش قیمت‌ها علی رغم فعالیت قابل توجه سفارش‌ها در مسیرهای آتلانتیک، به خصوص در مسیر حمل از جنوب برزیل به مقصد چین، رخ داد. به نظر می‌رسد افزایش عرضه کشتی‌ها در حالت بالاست در کنار کاهش تقاضا، عوامل اصلی این روند نزولی بوده‌اند.

این وضعیت بازار کیپ‌سایز نشان می‌دهد که صنعت کشتیرانی همچنان با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز به مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی برای مقابله با نوسانات قیمت‌ها وجود دارد.

در طول هفته سی‌ام، شاخص C3 (شاخص مهم نرخ کرایه کشتی‌های کلاس کیپ‌سایز) بازار دریایی نیز روند نزولی داشت. این شاخص که در ابتدای هفته ۲۵.۹۷ دلار بود، تا پایان هفته به ۲۴.۶۹ دلار کاهش یافت.

اگرچه در بازار آتلانتیک شمالی نشانه‌هایی از بهبود آینده وضعیت بازار، با ظهور محموله‌های جدید دیده می‌شد، اما در کل جو حاکم بر بازار همچنان بدبینانه بود.

علی رغم اختلالاتی که توفان گائمی در اقیانوس آرام ایجاد کرده بود، بازار در این منطقه همچنان نسبتاً فعال باقی مانده است. شاخص C5 که نشان‌دهنده نرخ کرایه کشتی‌ها در این منطقه است، از ۹.۳۷ دلار در روز چهارشنبه به ۹.۵۴ دلار در روز پنجشنبه افزایش یافت.

این رشد قیمت به دلیل افزایش فعالیت شرکت‌های فعال در این بازار و همچنین مشارکت بیشتر شرکت‌های بزرگ معدنی بود.

اما در پایان هفته، کاهش قابل‌توجهی در میزان فعالیت معاملاتی در این بازار مشاهده شد. این نوسانات قیمت و فعالیت در بازار اقیانوس آرام، گویای آن است که صنعت دریایی همچنان با چالش‌های محیطی و تغییرات بازاری متعددی مواجه است.

نوسان در بازار کشتی‌های پاناماکس

طی هفته گذشته، بازار کشتی‌های پاناماکس شرایط متفاوتی را تجربه کرد. گرچه سطح فعالیت در این بخش همراه با حس بدبینی محتاطانه‌ای بود، اما در نهایت میانگین ارزش اجاره زمانی این کشتی‌ها با افزایش اندکی به ۱۶,۱۲۵ دلار رسید.

این نوسانات قیمتی نشان می‌دهد که شرایط بازار کشتی‌های پاناماکس همچنان ثبات و آرامش چندانی ندارد. به نظر می‌رسد عوامل مختلفی همچون عرضه و تقاضا، بر نرخ‌های اجاره در این بخش تأثیرگذار بوده است.

در هفته سی‌ام، بازار آتلانتیک، به ویژه در منطقه شمالی، شرایط بهتری را تجربه کرد. در این منطقه، شاهد کاهش فهرست ظرفیت کشتی‌ها و افزایش سطح محموله‌ها بودیم که به بهبود شرایط بازار منجر شد.همچنین در منطقه ECSA (منطقه شرق و مرکز آمریکای جنوبی شامل کشورهایی مانند: برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه) نیز با پیشرفت هفته، معامله‌های بیشتری با نرخ‌های بهتر از گذشته صورت گرفت. به عنوان مثال، یک کشتی با ظرفیت ۸۲,۷۰۰ تن با تحویل در سنگاپور به نرخ ۱۷,۷۵۰ دلار معامله شد.این روند مثبت در بازار آتلانتیک، به ویژه در مناطق شمالی و ECSA، نشان می‌دهد که اوضاع بازار کشتیرانی در این بخش‌ها در حال بهبود است. این می‌تواند فرصتی برای فعالان این صنعت باشد تا با برنامه‌ریزی مناسب، به توسعه فعالیت‌های خود بپردازند.

در طول هفته گذشته، بازار کشتیرانی در منطقه آسیا دستخوش تغییرات و نوسانات زیادی بود. این وضعیت تا حد زیادی تحت تأثیر وقوع توفان گائمی در این منطقه قرار داشت. این توفان باعث بسته شدن برخی بنادر و اختلال در برنامه‌های حمل و نقل دریایی شد.

با این حال، علی‌رغم این چالش‌ها، حجم معامله‌های انجام‌شده در بازار آسیا به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به ویژه در بخش جنوبی این منطقه، برخی نشانه‌های امیدوارکننده مشاهده شد. اما در عین حال، در منطقه NoPac احتمال ضعف در بازار وجود داشت.

بررسی قراردادهای اجاره زمانی کشتی‌ها در بازار دریایی بالتیک نشان می‌دهد که تقاضا در این بخش همچنان در حال ادامه است.

نرخ کرایه کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس

در هفته گذشته، بازار کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس با شرایط متفاوتی مواجه بود. به طور کلی، می‌توان این وضعیت را «هفته‌ای مبتنی بر موقعیت» توصیف کرد.در بازار آتلانتیک، اوضاع تقریباً متفاوت بود. نرخ کرایه کشتی‌ها در خلیج مکزیک تا حدودی افزایش یافت، اما در پایان هفته دوباره کاهش پیدا کرد.این نوسانات در نرخ کرایه کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس نشان می‌دهد که شرایط بازار در این بخش همچنان متأثر از عوامل محلی و موقعیتی است.

در بخش کشتی‌های اولترامکس / سوپرامکس، شاهد معامله‌های مختلفی بودیم. به طور مثال، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای حمل کک نفتی از خلیج مکزیک به هند به نرخ تقریبی ۳۰,۰۰۰ دلار معامله شد.

در منطقه قاره اروپا و دریای مدیترانه اما، به دلیل ادامه فصل تعطیلات، بازار نسبتاً آرام باقی ماند. در این منطقه، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای حمل ضایعات به ترکیه به نرخ کمتر از ۱۵,۰۰۰ دلار اجاره داده شد.

در بازار جنوب آتلانتیک نیز، عرضه و تقاضای کشتی‌ها تقریباً متعادل بود. در این منطقه، یک کشتی ۵۶,۰۰۰ تنی برای حمل بار از شرق و مرکز آمریکای جنوبی به اقیانوس هند به نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار به عالوه پاداش ۵۰۰,۰۰۰ دلاری بابت حرکت در حالت بالاست معامله شد.

بخش کشتی‌های هندی سایز

در مجموع، این بخش در هفته سی‌ام با ثبات نسبی مواجه بود و بازار نیز تقریباً متعادل باقی ماند. در سراسر قاره اروپا و دریای مدیترانه، به جز برخی رزروهای آتی، فعالیت چندانی مشاهده نشد.

در بخش جنوب آتلانتیک اما، فشار افزایشی بر نرخ‌ها مشاهده شد، زیرا میزان درخواست‌های تازه در این منطقه افزایش یافته بود. به عنوان مثال، یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی با پهلوگیری در آبراهه‌های بالارونده برای سفری به مدیترانه به نرخ ۲۲,۷۵۰ دلار معامله شد.

در منطقه خلیج مکزیک ایالات متحده، روند مثبت بازار همچنان ادامه داشت و نرخ‌ها افزایش یافتند. به طوری که یک کشتی ۳۴,۰۰۰ تنی با پهلوگیری در کارائیب برای سفری از جامائیکا به ایسلند به نرخ تقریبی ۱۷,۰۰۰ دلار معامله شد.

در منطقه آسیا نیز، بهبود سطح درخواست در استرالیا و اندونزی، روحیه مثبتی را در بازار ایجاد کرد. به عنوان مثال، یک کشتی ۳۶,۰۰۰ تنی با پهلوگیری در پارادیپ، برای سفری از شرق هند ساحلی به غرب هند ساحلی به نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار معامله شد.

در بخش اجاره زمانی نیز فعالیت وجود داشت. در اقیانوس اطلس، یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی با پهلوگیری در مراکش برای یک دوره کوتاه مدت به نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار اجاره داده شد.

وضعیت بازار کشتی‌های LR2 در حمل فرآورده‌های نفتی پاک

در هفته مورد بررسی، بازار کشتی‌های LR2 در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس همچنان در رکود به سر می‌برد. شاخص TC1 75 هزار تنی مسیر خاورمیانه به ژاپن ۱۱.۹۴ واحد دیگر کاهش یافت و به ۱۴۸.۰۶ واحد WS رسید. همچنین، هزینه سفر ۹۰ هزار تنی از خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا (TC20) به ۴.۶۶ میلیون دلار کاهش پیدا کرد که در مقایسه با ۵.۱۳ میلیون دلار در هفته قبل، افت داشته است.

در مسیر مدیترانه به LR2 ها (TC15) نیز، نرخ حدود ۴.۲ میلیون دلار ثابت مانده و این شاخص طی هفته در همین محدوده باقی مانده است.

وضعیت بازار کشتی‌های LR1 در حمل فرآورده‌های نفتی پاک

طی هفته گذشته، بازار کشتی‌های LR1 در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس همچنان با کاهش مواجه بود. شاخص TC5 55 هزار تنی مسیر خاورمیانه به ژاپن ۲۰.۶۳ واحد افت کرد و به ۱۵۶.۲۵ واحد WSرسید. همچنین، هزینه سفر ۶۵ هزار تنی از خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا (TC8) نزدیک به ۲۰% ارزش خود را از دست داد و به ۳.۸۴ میلیون دلار کاهش یافت.

در مقابل، در مسیر بریتانیا – قاره اروپا، شاخص TC16 60 هزار تنی آمستردام به غرب آفریقا به آرامی افزایش یافته و در حال حاضر ۱۴۹.۱۷ واحد WS ثبت شده است.

بازار کشتی‌های MR در مناطق مختلف

در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، کشتی‌های MR در ابتدای هفته سی‌ام تحت فشار نزولی قرار داشتند، اما به نظر می‌رسد که به کف خود رسیده‌اند. شاخص ۳۵ هزار تنی مسیر خاورمیانه به شرق آفریقا (TC17)از ۲۳۱.۴۳ واحد WS به ۲۰۰ واحد WS کاهش یافت و در همین سطح باقی ماند.

در مسیر بریتانیا – قاره اروپا نیز، کشتی‌های MR تنها به اندازه کافی فعالیت داشتند تا از افت شدید جلوگیری کنند. شاخص ۳۷ هزار تنی آمستردام به سواحل اتلانتیک آمریکا (TC2) از ۲۰۵ واحد WS به ۱۹۲.۸۱ واحد WS کاهش یافت، اما سپس به ۱۹۹.۳۸ واحد WS بازگشت. شاخص ۳۷ هزار تنی آمستردام به غرب آفریقا (TC19) نیز همگام با TC2 حرکت کرد.

در طول هفته سی‌ام، بازار کشتی‌های MR در خلیج مکزیک آمریکا همچنان با نوسانات شدیدی مواجه بود. به عنوان مثال، شاخص ۳۸ هزار تنی مسیر خلیج مکزیک به بریتانیا و قاره اروپا (TC14) از ۱۷۰ واحد WS به ۱۸۱.۴۳ واحد WS افزایش یافت، اما سپس به ۱۶۷.۱۴ واحد WS کاهش پیدا کرد.

شاخص ۳۸ هزار تنی مسیر خلیج مکزیک به برزیل (TC18) نیز روند مشابهی را طی کرد، هرچند به همان شدت نبود و اکنون در ۲۴۲.۸۶ واحد WS قرار دارد.

همچنین، هزینه سفر ۳۸ هزار تنی از خلیج مکزیک به کارائیب (TC21) ابتدا از ۷۹۲,۰۰۰ دلار به ۸۳۷,۰۰۰ دلار افزایش یافت، اما در نهایت به ۷۵۰,۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

این نوسانات شدید در بازار کشتی‌های MR در خلیج مکزیک نشان می‌دهد که مدیران صنعت کشتیرانی باید برای مدیریت ریسک‌های این بازار، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

بازار نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC)

بازار نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC) در این هفته در همه مناطق بهبود یافته است. نرخ کرایه مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تن خاورمیانه به چین ۶ واحد افزایش یافت و به ۵۸.۸ واحد WS رسید که معادل درآمد روزانه ۳۶,۳۵۸ دلاری برای سفر رفت و برگشت می‌باشد.

در بازار آتلانتیک، نرخ کرایه برای مسیر ۲۶۰,۰۰۰ تن غرب آفریقا به چین ۴.۵ واحد افزایش یافته و به ۵۹.۸۳ واحد WS رسیده است (که معادل درآمد روزانه ۳۷,۸۸۵ دلاری برای سفر رفت و برگشت می‌باشد)، در حالی که نرخ کرایه برای مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تن خلیج مکزیک به چین به ۷,۴۶۰,۰۰۰ دلار (معادل درآمد روزانه ۳۳,۷۸۹ دلاری برای سفر رفت و برگشت) افزایش یافته است.

بازار کشتی‌های سوئزمکس

این هفته، نرخ‌های کرایه کشتی‌های سوئزمکس در غرب آفریقا دوباره کاهش یافت. نرخ مسیر  ۱۳۰,۰۰۰ تن نیجریه به اروپای غربی ۷ واحد افت کرده و به ۸۷.۴۷ WS رسیده است، که معادل درآمد روزانه ۳۰,۲۵۵ دلار برای سفر رفت و برگشت است. در منطقه مدیترانه و دریای سیاه نیز، نرخ مسیر ۱۳۵,۰۰۰ تن از CPC به مدیترانه ۳ واحد کاهش یافته و به ۱۰۱.۵۵ WS رسیده که معادل درآمد روزانه ۳۳,۶۸۷ دلار برای سفر رفت و برگشت است. در خاورمیانه نیز، نرخ مسیر ۱۴۰,۰۰۰ تن از خلیج فارس به مدیترانه از طریق کانال سوئز نیز ۲.۵ واحد افت کرده و به ۸۵.۶۱ WS رسیده است.

بازار کشتی‌های افرامکس

در دریای شمال، نرخ کرایه برای مسیر ۸۰,۰۰۰ تن بین کشورهای اروپای غربی ثابت مانده و در WS120 ثابت مانده است. این نرخ معادل درآمد روزانه تقریباً ۲۴,۲۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت بین هاوند پوینت و ویلهلمزهافن است.

در بازار مدیترانه نیز، نرخ کرایه برای مسیر ۸۰,۰۰۰ تن بین کشورهای مدیترانه‌ای ۲.۵ واحد کاهش یافته و به WS128.11 رسیده است. این نرخ معادل درآمد روزانه تقریباً ۲۸,۵۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت بین سیهان و لاورا است.

بازار آتلانتیک در حال سقوط است

در سراسر آتلانتیک، بازار در حال افت است. برای مسیر ۷۰,۰۰۰ تن از شرق ساحل مکزیک به خلیج مکزیک (TD26)، نرخ کرایه ۳۴ واحد کاهش یافته و به WS201.25 رسیده که معادل درآمد روزانه تقریبا ۵۴,۵۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت است؛ در حالی که نرخ کرایه برای مسیر ۷۰,۰۰۰ تن از کوونس به خلیج مکزیک (TD9)، ۳۵ واحد سقوط کرده و به WS190 رسیده که معادل درآمد روزانه ۴۵,۵۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت است. همچنین نرخ کرایه برای مسیر آتلانتیک برای عبور ۷۰,۰۰۰ تن از خلیج مکزیک به اروپای غربی (TD25)، ۱۸ واحد کاهش یافته و به کمتر از WS160 رسیده که معادل درآمد روزانه تقریبا ۳۵,۵۰۰ دلار برای سفر رفت و برگشت از هیوستون به روتردام است.

بازار حمل و نقل LNG

در هفته سی‌ام فعالیت در بازار LNG، به ویژه در منطقه آتلانتیک، کمی افزایش یافت، اما این افزایش فعالیت به بهبود نرخ‌ها در همه مسیرها نینجامید. تعدادی از مالکان کشتی‌ها وارد مذاکره برای قرارداد شدند که باعث شد فهرست کشتی‌های در دسترس، طولانی‌تر از حد انتظار باشد و سود احتمالی هنوز محقق نشده باشد. در منطقه اقیانوس آرام نیز، چند قرارداد جدید منعقد شد که تأثیر مثبتی بر نرخ‌ها داشت، اما این تأثیر چشمگیر نبود؛ چون این امر در ماه‌های تابستان طبیعی است.

در مسیر استرالیا-ژاپن (BLNG1)، نرخ کرایه کشتی‌های با ظرفیت ۱۶۰ مترمکعب ۴,۷۰۰ دلار افزایش قیمت داشته و به ۶۱,۰۰۰ دلار رسیده‌اند، در حالی که کشتی‌های ۱۷۴ مترمکعب تنها ۳,۶۰۰ دلار افزایش قیمت داشته و به ۷۳,۸۰۰ دلار رسیده‌اند. در مسیر هیوستون-اروپای قاره‌ای (BLNG2)، نرخ کرایه کشتی‌های ۱۶۰ مترمکعب کمی کاهش قیمت داشته و به ۵۸,۳۰۰ دلار رسیده‌اند (کاهش ۲,۶۰۰ دلاری)، در حالی که کشتی‌های ۱۷۴ مترمکعب ۴,۴۰۰ دلار کاهش قیمت داشته و به ۷۴,۴۰۰ دلار رسیده‌اند. در مسیر هیوستون-ژاپن (BLNG3)، تقاضا در طول هفته اندک بوده و نرخ‌ها نیز متأثر از آن بوده‌اند؛ به طوری که کشتی‌های ۱۶۰ مترمکعب ۷۳,۴۰۰ دلار و کشتی‌های ۱۷۴ مترمکعب ۸۸,۴۰۰ دلار را به ثبت رساندند، که به ترتیب ۳,۲۰۰ دلار و ۴,۶۰۰ دلار کاهش داشته‌اند.

وضعیت قراردادهای دوره‌ای در بازار حمل و نقل دریایی

مذاکرات مربوط به قراردادهای دوره‌ای در این بازار همچنان ادامه دارد، اما نرخ‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند. ارزیابی شش ماهه نرخ‌ها ۱,۱۰۰ دلار کاهش یافته و به ۱۰۱,۹۰۰ دلار رسیده است. همچنین نرخ قراردادهای یک ساله به ۸۳,۳۳۳ دلار کاهش پیدا کرده است. در مقابل، قراردادهای سه ساله ۲۰۰ دلار افزایش داشته و به ۸۴,۲۰۰ دلار رسیده است.

وضعیت آرام بازار حمل و نقل LPG

این هفته نیز بازار LPG روند آرامی داشت. نیروی محرکه‌ای برای افزایش نرخ‌ها وجود نداشته و رکود تابستانی باعث ثابت ماندن سطح نرخ‌ها شده است. کارگزاران در حال حاضر از انعقاد قراردادهای جدید یا حتی تقاضای قابل توجه خبری نمی‌دهند. سفارشات جدیدی که در ابتدای هفته انتظار می‌رفت نیز نتوانست نرخ‌ها را تقویت کند و به همین دلیل انتظار می‌رود این وضعیت در طول آخر هفته نیز ادامه داشت.

در هفته سی‌ام، بازار حمل و نقل دریایی بالتیک شاهد برخی نوسانات بود. در مسیر راس تانورا به چیباBLPG1)، نرخ حمل و نقل ۰.۴۱۷ سنت افزایش یافت و به ۵۲.۹۱۷ دلار رسید. این موضوع باعث شد درآمد روزانه TCE (شاخص اجاره کشتی برای مدت زمان معین) شرکت‌های فعال در این مسیر به ۳۱,۹۰۳ دلار برسد. در عوض، در مسیر هیوستون به فلاشینگ(BLPG2)، شاهد ۰.۵۲۵ سنت کاهش نرخ حمل و نقل تا سطح ۴۹.۳۷۵ دلار بودیم، اما درآمد روزانه در این مسیر به ۴۲,۹۶۱ TCE دلار رسید. محسوس‌ترین تغییر، مربوط به مسیر هیوستون به چیبا(BLPG3) بود که با کاهش ۰.۹۰۴ سنتی نرخ حمل و نقل به ۹۰.۶۶۷ دلار رسید و درآمد روزانه TCE در این مسیر به ۲۸,۰۵۷ دلار کاهش یافت.

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *