مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام نیاز این شرکت به ۵۰ فروند کشتی اقیانوسپیما اظهار کرد: شیپیاردهای داخلی توان تامین این میزان کشتی را ندارند و دچار محدودیت سطح تکنولوژی، محدودیت در انتقال دانش فنی و کمبود سرمایهگذاری در این زمینه هستند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، علیرضا علی احمدی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی کشور در مقایسه با تقاضای بزرگی که برای سفارش کشتی وجود دارد محدود است، تصریح کرد: ما در برنامه ۵ ساله خود، به ۵۰ کشتی اقیانوسپیما نیاز داریم که این ظرفیت در داخل کشور و در شیپیادهای ما وجود ندارد.
او یادآور شد: ما تلاش میکنیم از حداکثر توان داخل استفاده کنیم اما محدودیت سطح تکنولوژی، محدودیت در انتقال دانش فنی و سرمایهگذاری در این زمینه وجود دارد.
علی احمدی افزود: ما با تشکیل یک کنسرسیوم کشتیسازی متشکل از شیپیاردهای داخلی، صاحبان سرمایه خارجی، شرکتهای کشتیرانی، صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل همه نهادها را در این زمینه بسیج کردیم. به این ترتیب، اگر عزم ملی صورت گیرد برای ۱۵ سال آینده بتوانیم صنعت کشتیسازی را در کشور رونق بخشیم.
او با اشاره به اینکه همه اینها مستلزم عزم ملی است، گفت: ما مجال چارهاندیشی برای فرصتها را داریم از دست میدهیم.
کمبود نیروی دریانورد در برخی ردهها
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به اینکه ما در این صنعت چالشهای بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: یکی از این چالشها روند تقاضای نیروی انسانی و کمبودهای موجود در برخی ردههای شغلی است که روز به روز افزایش مییابد. بنابراین باید با نگاه جامع به امکانات خوبی که در کشور داریم، برای تربیت نیروی انسانی موردنیاز این صنعت برنامه راهبردی تعریف کنیم و از هنرستان تا دانشگاههای دولتی، علمی کاربردی، آزاد و … بهره بریم.
او افزود: برای تربیت نیروی انسانی دریانورد، نگاه سیستمی وجود ندارد تا بتوان با پیشبینی تقاضای نیروی انسانی در آینده مشخص کرد که چه بخشی را در آموزشگاهها و چه بخشی را در دانشگاهها یا مراکز آموزشی شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نظر گیریم.
علیاحمدی با تاکید بر اینکه چنین کاری مستلزم نگاه راهبردی برنامه بلندمدت است، اظهار کرد: سازمان بنادر میتواند بهخوبی در این زمینه کمک کند و در بازنگری استانداردهای آموزشی IMO نقشآفرینی داشته باشد.
در رساندن ارز به دست دریانوردان مشکل داریم
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به اینکه ما در زمینه تامین معیشت دریانوردان با محدودیتهایی مواجه هستیم که قابل چارهاندیشی به کمک همکاری نهادهای دستاندرکار است، گفت: همچنین در پرداختها، جابهجایی ارز و رساندن آن به دریانوردان مشکل و محدودیت داریم.
او افزود: دریانوردان در زمینه مالیات انتظاراتی دارند که برآورده نشده است و باید با تعامل با دستاندرکاران به آن رسیدگی و معضلات رفع شود.
او با اشاره به مدت زمان ماموریتهای ۴ ماهه و بیشتر دریانوردان گفت: به دنبال آن هستیم که این مدت زمان را بتوانیم کاهش دهیم تا آنها بیشتر با خانوادههای خود در تعامل باشند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه باید قدردان زحمات دریانوردان باشیم؛ گفت: باید به خاطر داشته باشیم که اگر ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود، محور اصلی آن این مجاهدان و پیشقراول هستند که به دور از خانواده و شبانهروز در صورتی که ایمنی وجود ندارد و امنیت کم است، تلاش میکنند و زمینه گردش کارها را در کشور فراهم میآورند.
او با بیان اینکه کار کردن در دریا و روی کشتی از دیگر کارها سختتر است، افزود: صادرات نفت کشور، حملنقل بار و کالاهای مورد نیاز میهن به دست این عزیزان است بنابراین باید قدردان آنها باشیم و از خانوادههای گرامی آنها تشکر کنیم. همچنین باید تا سرحد امکان برای رفع نارساییها و چالشهای این جامعه گام برداریم.