به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه هادی خانی، رییس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی درباره برنامه مبارزه با پولشویی به ایلنا اظهار داشت: ما برای تمام دستگاههای اجرایی کشور مبارزه با پولشویی و جرایم با منشاء پولشویی را تدوین کردیم و سال آینده تمرکز بر اجرای آنها خواهد بود که در تمام دستگاههای کشور عملیاتی و اجرایی شود. البته با کمک سازمان ملل یک لابراتوار آموزشی منطقهای در تهران راهاندازی کردیم که علاوه بر آموزش در داخل مرزها؛ کشورهای همسایه را هم دعوت به همکاری کنیم.
وی با بیان اینکه مبارزه با پولشویی که یکی از مهمترین مصادیق مبارزه با فساد در کشور است، افزود: از طریق برخورد، شناسایی، ضبط و توقیف اموال ناشی از فساد که پول کثیف بوده، تمرکز ما بر این است که اجرای قانون را با سامانههای هوشمند تسهیل کنیم و سال آینده استارت پروژه تعریف سطح فعالیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را خواهیم زد و بر اساس این پروژه اگر هر شخص حقیقی و حقوقی خارج از چارچوب فعالیت خود اقدامی انجام دهد؛ میتواند مصادق معاملات مشمول پولشویی شود، البته بنای ما بر خوداظهاری است تا بانک اطلاعاتی در این حوزه تکمیل شود.
رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی گفت: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار فرار مالیاتی را که فعالیتهای خود را کتمان کرده بودند؛ شناسایی کردیم و اطلاعات مربوطه را به سازمان مالیاتی اعلام کردیم.
وی با بیان اینکه پیشبینی ما وصول بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده معاملات مشکوک احراز شده که ظن به پولشویی دارند و به مراجع قضایی اعلام شده و در حال پیگیری است، فعالیت اقتصادی بالغ بر ۱۲۰۰ شخص مظنون را تحت مراقبت قرار دادیم که مانع از بروز و ظهور فعالیتهای جدید مجرمانه شویم. در واقع، به تعاملات پرخطر ورود کردیم و اولین تعامل کاری را به بانکها ابلاغ کردیم که فعالیت کارت به کارت اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی تحت محدودیت قرار خواهند گرفت که بتوانیم فرارهای مالیاتی را کنترل کنیم.
خانی تاکید کرد: تمامی ظرفیتهای قانونی مبارزه با پولشویی را با یک رویکرد کاربردی در مسیر دفاع از اقتصاد شناسنامهدار و مبارزه با جرایم منشا پولشویی عمدتا با مصادیق فساد منطبق هستند و تحقق عدالت مالی و مالیاتی را با قوت بیش از قبل دنبال میکنیم.
ورود ما به موضوع پولشویی یک ورود شبکهای است
وی بیان داشت: ورود ما به موضوع پولشویی یک ورود شبکهای است، هر فسادی که شکل میگیرد قطعا یک شبکه پشت آن است و چون شبکهای برخورد میکنیم و مصادیق را به مراجع قضایی اعلام میکنیم. انعکاس اخبار نیز مربوط به مراجع قضایی است که بعد از اتمام مراحل خودشان متناسب با اهمیت اطلاعرسانی لازم را انجام میدهند.
رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی یادآور شد: به طور قطع با ظرفیتهایی که در اختیار ما قرار دارد اگر رد برخی شبکهها را در خارج از مرزها داشته باشیم برای پیگیری از ظرفیتها استفاده میکنیم. روسای FIUها و یا مراکز اطلاعات مالی تمامی کشورها این همکاری را با مرکز اطلاعات مالی ما دارند تا بتوانیم شناسایی شبکهها را دقیقتر انجام دهیم.
مالیات جدید از طریق «درآمدهای اتفاقی»
در برخی از کشورها مالیات بر «درآمدهای اتفاقی» دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است. این عبارتی است که رییس مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرده است.
بابک نگاهداری در سیزدهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی از امکان اجرای اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی خبر داد و گفت: در برخی از کشورها مالیات بر درآمدهای اتفاقی دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است.
مالیات در برنامه هفتم منبع اصلی درآمد اصلی بودجه به جای نفت است
وی با اشاره به موضوعات مالیاتی برنامه هفتم اظهار داشت: موضوع مهمی که در برنامه هفتم دیده شده است است که منبع اصلی درآمد اصلی بودجه به جای نفت در درآمدهای مالیات تمرکز شود، همچنین از دیگر بندهای برنامه هفتم در بخش مالیات تعریف پایههای جدید مالیاتی است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: از دیگر موضوعات برنامه هفتم در بخش مالیات این است که جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.
وی با بیان اینکه اتکای بیش از حد بودجه به نفت آسیب پذیری ایجاد میکند، گفت: باید به سمت افزایش سهم درآمدهای مالیات و گمرک پیش برویم. البته از سال ١۴٠٠ سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش پیدا کرده بطوریکه این سهم از ٣٠ درصد، در سال ١۴٠٢ به حدود ۴٢ درصد و در سال ١۴٠٣ به ۵١ درصد رسیده که نوید بخش خوبی است که به سمت منابع پایدار به جای درآمد منابع نوسان پذیر نفتی حرکت کردهایم.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل فرار مالیاتی در کشورمان نظام مالیات ستانی سنتی و ممیز محوری است، گفت: هر چه به سمت هوشمندسازی برویم در جلوگیری از فرار مالیاتی بهتر عمل میکنیم و اقتصاد غیر رسمی کاهش پیدا میکندو همچنین میتوان مودیان جدید را شناسایی کنیم و در نهایت درآمد مالیاتی افزایش پیدا میکند.
نگاهداری تاکید کرد: نباید این انگاره در کشور وجود داشته باشد که مالیاتستانی ضد تولید است و باید این انگاره را که مالیات ستانی ضد تولید تلقی می شود با رویکردهای جدید بشکنیم و سامانه مودیان و سامانه پایانههای فروشگاهی از جمله زیرساخت اصلی این تغییر جهت از سمت مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند است.
بازنشر مرینپرس به نقل از اقتصاد سرآمد