بیانیه ۱۴ بندی همایش اقتصاد دریامحور ایران

بیانیه ۱۴ بندی چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب در پایان این رویداد دریایی قرائت شد.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، چهارمین همایش اقتصاد…

بیانیه 14 بندی همایش اقتصاد دریامحور ایران

بیانیه ۱۴ بندی چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب در پایان این رویداد دریایی قرائت شد.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داده بود که در آن بیانیه بر توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه، اصلاح و یکپارچگی زنجیره فرایندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران و تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا تاکید شده بود.

در آن بیانیه گفته شده است که با توجه به نقش تاریخی جغرافیای ایران در تبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی شمال – جنوب و شرق – غرب، ضرورت تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا اهمیتی کلیدی دارد. بی‌تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش‌آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک‌های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی راه و اصلاح و یکپارچگی زنجیره فرایندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران رخ نخواهد داد. لذا دستیابی به هدف توسعه پایدار راهگذر شمال-جنوب و راهگذر شرق به غرب از مسیر ایران مستلزم الزاماتی به شرح ذیل است.

۱ – ایجاد دبیرخانه راهگذر شمال- جنوب با هدف رصد، پایش و مطالبه‌گری نیازهای توسعه پایدار این راهگذر توسط بخش خصوصی

۲ – توجه به ضرورت بهبود رتبه کشور در زمینه شاخص‌های مهم لجستیکی و کشتیرانی در عرصه رقابت‌های بین‌المللی

۳ – ایجاد و التزام عملی به مدیریت واحد ترانزیت کشور

۴ – کاهش تصدیگری دولتی با رویکرد به‌کارگیری حداکثری ظرفیت‌های تشکلی وفق قانون به‌ویژه در حوزه اجرایی و مسئولیتی معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی

۵ – اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی و بازارسازی برای جذب محمولات ترانزیتی به مسیر ایران با نقش‌آفرینی و مشارکت ذی‌نفعان بین‌المللی

۶ – توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی متخصص حوزه لجستیک با مشارکت‌های بین‌المللی

۷ – احیا و تجهیز صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور، صندوق توسعه صنایع دریایی و وجوه اداره شده با هدف توسعه ناوگان و تامین تجهیزات لجستیکی بخش خصوصی

۸ – استقرار مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی

۹ – استفاده از استعداد و ظرفیت‌های ناوگان ملی برای توسعه شبکه ترانزیت کالا از مسیر ایران

۱۰ – ایجاد قطارهای برنامه‌ای با ورود و تامین ناوگان جدید ریلی با مشارکت بخش غیردولتی و کشورهای منطقه

۱۱ – ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین‌المللی در راستای توسعه لجستیک کشور

۱۲ – تنظیم روابط تعرفه‌ای و حذف موانع اجرایی و قانونی راهگذر شمال- جنوب خصوصاً با کشورهای همسایه و ذینفعان منطقه‌ای

۱۳ – تبادل الکترونیک اسناد و اطلاعات تجاری و لجستیکی میان کشورهای مسیر راهگذر شمال- جنوب

۱۴- ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های تجاری توسط دولت

منبع: ترابران

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

بازدید: 76

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *