کشورهای آسیای میانه و ترکیه به منظور تسهیل در جابجایی کالا در سال ۲۰۲۲، نقشه راهی را تحت عنوان «کریدور میانه» ترسیم کردند.
به گزارش مارین نیوز، این مسیر ترانزیتی در ابتدا با استقبال سرد چین مواجه شد، اما با غیر فعال شدن راه آهن چین-روسیه-اروپا، رویکرد این کشور عوض شده و قرار است با سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای حمل و نقل قراقستان، امتیاز بهرهبرداری از این مسیر را برای رساندن کالاها و تولیداتش به اروپا به دست آورد.

راهگذر (کریدور) میانه، مسیر ریلی منتهی به دریای خزر یا همان «ترانس کاسپین» است که بهعنوان نقشه راه حمل و نقل کالا بین کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان است که احداث آن از سال ۲۰۲۲ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۷ ادامه پایان یابد. جنگ میان روسیه و اوکراین، موجب شد این مسیر ترانزیتی بیش از پیش مورد توجه بازیگران اقتصادی کشورهای منطقه قرار گیرد و بخشی زیادی از عبور و مرور کالاها که قبلا از مسیر روسیه انجام میشد را در خود جای دهد.
با توجه به اینکه راهگذر یادشده، بیشتر مورد استفاده کشورهای شمال و مرکز آسیا است. چین در ابتدا رغبت زیادی به استفاده از آن نشان نداد، اما حالا به نظر میرسد این کشور نیز تغییر رویکرد داده و برای سرمایه گذاری در توسعه راهگذر میانه و بهرهبرداری از خدمات حمل و نقل آن به ویژه حمل و نقل ریلی، برای رسیدن به اروپا متمایل شده است.
****سرمایهگذاری چین در توسعه شبکه حمل و نقل قزاقستان
روسای جمهور دو کشور چین و قراقستان در نشستی که در ماههای اخیر داشتند، توافقنامهای را در چارچوب کمربند و جاده ابریشم (BRI) به امضا رساندند. براین اساس، چین با سرمایه گذاری در پروژه «نورلی ژول»، به توسعه زیرساختهای حمل و نقل داخلی قراقستان کمک میکند. این زیرساختهای حمل و نقلی شامل تاسیسات بندری، حمل و نقل کانتینری ترانزیتی، حمل و نقل ترکیبی و انتقال خطوط لوله است.

