عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بسیار بالای بنادر شمالی برای اقتصاد ایران در مقطع زمانی کنونی، گفت: اتصال بنادر شمالی به ریل، لازمه توسعه ترانزیت در کشور است.
جبار کوچکی نژاد در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به ظرفیتهای بسیار بالای بنادر جنوبی و شمالی کشور، اظهار داشت: در بنادر جنوبی کشور از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستیم و خوشبختانه توانسته ایم بخش قابل توجهی از این ظرفیتها را فعال کنیم، همچنین در بنادر شمالی کشور ظرفیت بالایی داریم اما متاسفانه نتوانسته ایم به خوبی از تمامی این ظرفیتها در شمال کشور بهرهمند شویم.
وی ادامه داد: فعالیت بنادر شمالی و جنوبی کشور با تمام ظرفیتهای موجود موجب اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی کشور میشود و به همین دلیل باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و بتوانیم شاهد پویایی بنادر کشور، رونق تولید و صنعت، وضعیت مطلوب صادراتی و وارداتی کشور، ترانزیت بالا و…باشیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتصال بنادر شمالی کشور به ریل و شبکه ریل سراسری یکی از مهمترین الزامات توسعه ترانزیت کشور از طریق حملونقل دریایی است، عنوان کرد: بسیاری از صاحبان کالا علاقمند هستند کالای خود را نه از مسیر جاده بلکه از طریق ریل و پس از تخلیه و بارگیری در بنادر به مقصد منتقل کنند.
کوچکینژاد با تاکید بر اینکه بهرهمندی از کریدور شمال جنوب و توسعه ترانزیت کشور از این مسیر نیازمند اتصال بنادر و به ویژه بنادر شمالی به ریل و شبکه ریل سراسری است، گفت: انزلی، کاسپین، امیرآباد، نوشهر و آستارا بنادر مهم شمالی کشور هستند و باید تمامی آنها به ریل متصل شوند، همانطور که امیرآباد از این مزیت برخوردار است و به خوبی توانسته در حوزه صادرات عملکرد مطلوبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در مقطع زمانی کنونی بنادر حاشیه دریای خزر از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ۳۵ کیلومتر اتصال ریلی از رشت به بندر کاسپین را برقرار کنیم و شاهد اتصال کامل شبکه ریلی بنادر شمالی کشور باشیم به طور حتم توسعه ترانزیت و حملونقل کانتینری کشور محقق خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترانزیت کالا نقش ویژهای در رونق اقتصاد شمال کشور خواهد داشت، گفت: اگر قرار است ترانزیت کالا از جنوب به شمال و بالعکس را داشته و بتوانیم شاهد حملونقل دریایی و ترانزیت کالا از کشورهای جنوب آسیا به روسیه و اروپا باشیم و بالعکس، باید به توسعه بنادر شمالی کشور بیش از پیش توجه کنیم.
پایان پیام/