یک کارشناس حوزه دریایی و بندری با اشاره به اینکه ایران با داشتن بیش از ۵ هزار کیلومتر مرز دریایی، پتانسیل و فرصت های زیادی را در حوزه حمل و نقل دریایی دارد، توسعه حمل ونقل دریایی را منوط به گسترش ارتباطات دریایی با کشورهای همسایه دانست.
وی افزود: طی چند ماه اخیر سازمان بنادر و دریانوردی سیاست همکاری و توسعه روابط با کشورهای همسایه را در پیش گرفته و اخیرا شاهد آن هستیم که این مجموعه مذاکرات وسیعی با کشورهای چون هند، قزاقستان، قطر، روسیه،عمان وامارات، داشته تا توسعه روابط منجر به افزایش همکاری ها و سرمایه گذاری شود.
سرایی با بیان اینکه طی سال های گذشته مذاکره با کشورهای همسایه برای توسعه حمل و نقل دریایی، سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر و ترانزیت کالا مورد توجه ویژه قرار نگرفته بود، گفت: از آنجا دولت سیزدهم مسیر افزایش صادرات را از گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه گذاشته است، ضرورت دارد مجموعه های بین المللی چون سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت های برون مرزی خود را بیشتر کنند و سرمایه گذاران کشورهای همسایه را به سمت ایران ترغیب کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید بسته مشخص و شفاف برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مباحثی چون پسکرانه بنادر، ترانزیت کالا و جابجایی مسافر داشته باشیم، اگر این امر مورد توجه قرار گیرد فارغ از تمام تحریم ها می توان سرمایه گذاران را جذب کرد.
کارشناس صنعت دریایی و بندری تاکید کرد: بنادر کشور به جهت تجهیزات و امکانات کمبود و کاستی ندارند، لذا این امر یک فرصت ویژه برای همکاری با کشورهای همسایه است و از سوی می توان مانند بندر چابهار کشورهای همسایه را تشویق به سرمایه گذاری کرد و این امر در مورد کشورهای که صاحب دریا و بندر نیستند هم باید صدق کند، چرا که ما باید تلاش کنیم کالاها از بنادر ایران به کشورهای همسایه ارسال شود.
وی گفت: به طور قطع و با نگاهی که دولت سیزدهم دارد، سازمان بنادر و دریانوردی می تواند روابط دریایی و بندری ایران با قطر، عراق، سوریه، روسیه و عمان را بسیار پررنگ کند؛ باید پذیرفت توسعه حمل و نقل دریایی در گرو همکاری با کشورهای همسایه است.