اولین کشتی کانتینری الکتریکی خودران با قابلیت کنترل از راه دور وارد چرخه خدمات رسانی دریایی چین شد.
این کشتی که Zhi Fei نام دارد با وزن تقریبی۸۰۰۰ dwt و ظرفیت ۳۰۰ TEUو طول ۳۸۴ فوت از یک پیشرانه الکتریکی DC استفاده می کند که می تواند سرعت تقریبی ۱۲ گره و سرعت عملیاتی ۸ گره را برای این کشتی فیدر کانتینری فراهم کند؛ ژی فی توسط کارخانه کشتی سازی چینگدائو ساخته شده است.
طراحی این کشتی توسط Bestway با همکاری موسسه طراحی کشتی شانگهای جیاهائو و دانشگاه دریایی دالیان انجام شده است. قرارداد ساخت و ساز اولیه در پایان سال ۲۰۱۹ امضا شد. این کشتی در آوریل ۲۰۲۱ برای اولین آزمایش های دریایی به آب انداخته شد و آزمایش روی سیستم ها در سپتامبر گذشته آغاز شد. ارزیابی فنی و نهایی کشتی در مارس ۲۰۲۲ به پایان رسید و کشتی اکنون در مسیر بین بندر Qingdao در استان شاندونگ و Dongjiakou فعالیت می کند.
بر اساس گزارشها، این کشتی از یک سیستم پیشرانه الکتریکی مبتنی بر فناوری هیبریدی استفاده میکند و باتری ها با ظرفیت بالا و مجموعههای ژنراتور را از طریق شبکه DC برای بهینهسازی هوشمند انرژی یکپارچه میکند. چینی ها می گویند که این اولین بار است که یک سیستم برق DC با عملیات هوشمند ترکیب می شود.
این کشتی کانتینری قابلیت کار در سه حالت، حرکت با سرنشین و اپراتور، کنترل از راه دور و کنترل بدون سرنشین را دارد. سیستم های هوشمند برنامه ریزی مسیر مستقل، جلوگیری از برخورد با موانع و عملیات کنترل از راه دور و پشتیبانی از فناوری 5G، ماهواره ها و دیگر سیستم ها از قابلیت های این کشتی خودران الکتریکی است؛ نتایج این پروژه و عملکرد آن به ساخت کشتی های کانتینری خودران مشابه با ظرفیت بیشتر از ۵۰۰ تا ۸۰۰ TEU در آینده کمک خواهد کرد