خط کانتینری ملی ویتنام با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ارائه خدمات درون آسیایی و بین المللی راه اندازی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از اینفومارین، ویتنام در حال برنامه ریزی برای راه اندازی خط حمل و نقل کانتینری ملی برای مقابله با افزایش چشمگیر هزینه های حمل و نقل و اختلالات زنجیره تامین در طول همه گیری کرونا است.
انجمن تجاری لجستیک ویتنام اخیراً طرحی را برای توسعه اولین عملیات کشتیرانی خط درون آسیایی ترسیم کرده که قرار است در آینده با حمایت سرمایه گذاری بخش خصوصی به عملیات بین المللی گسترش پیدا کند.
طرح جدید ویتنام برای راه اندازی خط کشتیرانی ملی در راستای هدف دولت این کشور است که تا سال ۲۰۴۵ ویتنام به “کشوری توسعه یافته و با درآمد بالا” تبدیل شود.
به گفته مقامات ویتنامی، داشتن ناوگانی از کشتی های کانتینری باعث کاهش میزان هنگفت ارز هزینه شده توسط دولت برای حمل و نقل و محدود کردن فشار بر خطوط کشتیرانی خارجی است، همچنین خط کشتیرانی کانتینری در دراز مدت امنیت اقتصادی به همراه خواهد داشت.
حدود ۹۰ درصد از حجم واردات و صادرات ویتنام از طریق دریا انجام میشود و میزان آن در سال ۲۰۲۱ به ۲۴ میلیون TEU رسید که هفت درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می دهد. با این حال، ناوگان فعلی این کشور تنها حدود هفت درصد از سهم بازار را داشته و مابقی آن توسط خطوط کشتیرانی خارجی تامین میشود. این در حالی است که ویتنام در حال حاضر دارای ۱۰ شرکت حمل و نقل کانتینری و ۴۸ کشتی کانتینری با ظرفیت کل ۳۹۵۰۰ TEU است. ۱۳ کشتی از این تعداد بالای ۲۵ سال قدمت دارند و ۱۵ کشتی از ظرفیت بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ TEU فقط برای عملیات داخلی مناسب هستند. تنها ۱۴ فروند از این کشتی ها ظرفیت بین ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ TEU دارند و می توانند مسیرهای درون آسیایی تردد کنند.
اجرای این طرح به توسعه خدمات لجستیکی در ویتنام تا سال ۲۰۲۵ نیاز دارد. مرحله اول سه تا پنج سال طول میکشد و سرمایه مورد نیاز آن حدود ۱ میلیارد دلار برای کشتیها و در کل ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود. تمرکز اولیه خط کشتیرانی ملی ویتنام به ارائه خدمات درون آسیایی با مسیرهایی به کره، ژاپن، چین، هند و خاورمیانه خواهد بود که حدود ۶۰ درصد از حجم واردات و صادرات کشور ویتنام را تشکیل می دهد.