با لایروبی و تعریض کانال سوئز، تقریباً نیمی از این آبراه می تواند ترافیک دوطرفه داشته باشد.
اسامه ربیعی؛ رئیس اداره کانال سوئز، با تاکید بر پیشرفت این پروژه گفت: برنامه زمانبندی کار پس از به گل نشستن Ever Given در سال گذشته، بدون وقفه ادامه داشته است. برنامه تعمیق و تعریض کانال سوئز برای بهبود ناوبری دریایی از ژوئن سال گذشته آغاز شده و اکنون بخش قابل توجهی از اقدامات اولیه تکمیل شده است. این پروژه همچنین شامل ایجاد حوضچه های رسوبی نیز بوده و تاکنون در مجموع ۱۱ میلیون متر مکعب لایروبی از بستر کانال انجام شده است.
وی از این منطقه به عنوان سخت ترین بخش ناوبری کانال سوئز یاد کرد و افزود: بخشی از پروژه بر روی منطقه ای نزدیک به جایی که Ever Given به گل نشست، متمرکز است. عملیات تعریض و همچنین تعمیق کانال ناوبری در این بخش نیز در حال انجام است.
در منطقه دریاچههای بیتر در مسیر، لایروبها در حال کار بر روی گسترش کانال سوئز هستند تا تقریباً شش مایل دیگر به مسافت قابل پیمایش دو طرفه اضافه کنند. لایروب ها تاکنون ۸.۴ میلیون متر مکعب شن و ماسه اشباع در این منطقه را لایروبی کرده اند. پس از تکمیل، در مجموع بیش از ۵۰ مایل یا تقریباً نیمی از طول کانال سوئز، میتواند ترافیک دو طرفه داشته باشد.
به گفته رئیس اداره کانال سوئز در حال حاضر تعریض کل کانال برای ایجاد ترافیک دو طرفه بسیار پرهزینه و زمان بر خواهد بود.