مرینپرس
سازمان مدیریت صنعتی طی ۲۴ سال اقدام به رتبه بندی شرکت های برتر ایران کرده است. این فهرست بر اساس رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه های اقتصادی کشور، تهیه شده است.
به گزارش مرینپرس، این فهرست فضای روشن تری از کسب و کار اقتصادی شرکت های بزرگ کشور ارایه می دهد و به مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران، یاری میرساند تا شناخت و درک دقیق تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور کسب کنند.
این سازمان هر سال از بین ۵۰۰ شرکت برتر اقدام به تهیه فهرست صد شرکت برتر می نماید. در این فهرست، بر روی شناسایی آرایش بنگاه های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است.
با توجه به این که رونق و رکود بزرگترین شرکت های ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین، به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهند داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این فهرست تلاش درصدد است که تصویری سالانه و متکی به آمارهای کمی قابل اعتماد، از چگونگی تغییرات در و جایگاه بنگاه های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه دهد.
پویایی، تداوم و تسریع روند توسعه بنگاه های اقتصادی و در پی آن کل اقتصاد کشور در گرو شناخت کامل و صحیحی از نقاط قوت و ضعف فعالیت های اقتصادی بنگاه های کشور است.
در این فهرست با مقایسه صنایع و بنگاه های اقتصادی کشور با یکدیگر زمینه ای فراهم می شود که می تواند راهنمای مفیدی برای مدیران و سیاست گذاران و سرمایه گذاران باشد و منجر به تحقیقات پژوهشگران در جهت شناخت فضای کسب و کار از زوایای مختلف شود.
تغییراتی که به طور دایم در سال های گذشته در فهرست صد شرکت برتر به عنوان بهترین های کشور روی داده و یا در حال شکل گیری است، می تواند از زوایای مختلف استلزام ها یا استنتاج های متفاوتی برای خواننده داشته باشد.
در حالی که سقوط تدریجی رتبه های شرکت های فعال در یک صنعت در یک روند چند ساله، برای سرمایه گذار داخلی یا خارجی علامت عدم توجیه سرمایه گذاری یا افزایش هزینه فرصت است.
البته برای سیاست گذار اقتصادی این اتفاق ممکن است علامت تلاش برای چاره جویی یا شناسایی مشکل باشد؛ در حالی که جابه جایی رتبه ها در فهرست صد شرکت برتر برای پژوهشگران زمینه ای برای تحقیق علمی نیز می باشد. برای مدیر بنگاهی که در میان صد شرکت برتر قرار گرفته است، این تغییرات رتبه می تواند نشانه ای برای بازنگری در عملکرد و شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت خود باشد و …
در این بررسی، در گام اول این فهرستی عمومی است. در واقع در این فهرست تمامی فعالیت های اقتصادی اعم از خدماتی، صنعتی و … که در مفهوم عام خود می توانند رقیب یکدیگر در تخصیص منابع جامعه باشند، در کنار یکدیگر حضور خواهند داشت. در گام دوم، برای گزینش صد شرکت برتر ایران معیار فروش مبنای انتخاب قرار گرفته است.
رقم فروش در مورد کلیه شرکت ها رقم فروش خالص و در مورد بانک ها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع است. در گام سوم شرکت های منتخب از زوایای مختلف با شاخص های متعددی که در زیر آمده، مورد مقایسه قرار گرفته اند
میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد. فروش شرکت، میزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور نشان می دهد و هر چه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزاء اقتصادی داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری می یابد. بنابراین انتخاب و رتبهبندی شرکت ها براساس شاخص “حجم فروش” از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.
اصولاً موضوع “رشد شرکت ها” اهمیت و جایگاه ویژه ای در اقتصاد و مدیریت دارد. “فروش”، مهم ترین خروجی نهایی شرکت تجاری است و به خصوص، “روند فروش”، نتیجه تعامل بسیاری از عوامل کمی و کیفی، درونی و بیرونی شرکت را نشان میدهد و بالاخره این که، ورود به عرصه رقابت جهانی تنها برای شرکت های بزرگ (با فروش بالا) میسر است.
این مقایسه و رتبه بندی بر اساس اطلاعات مالی مندرج در صورت های مالی شرکت ها می باشد که در پاسخ به فراخوان عمومی و مکاتبات مستقیم و پی گیری های متعدد بعدی به دست آمده است.
شاخص های طرح
پس از گزینش و رتبهبندی شرکت ها براساس شاخص “میزان فروش”، این شرکت ها براساس شاخص های دیگری مقایسه و رتبه بندی میشوند. این شاخص ها عبارتند از:
عنوان دسته بندی | شاخص ها |
شاخص های اندازه و رشد شرکت | فروش، رشد فروش، فروش سرانه، ارزش افزوده، دارایی، رشد دارایی، تعداد کارکنان، رشد اشتغال |
شاخص های سود آوری و عملکرد | سودآوری، رشد سود، بازده فروش، بازده دارایی، بازده ارزش ویژه، گردش دارایی،نسبت مالکانه، سهم دارایی های غیر جاری از کل دارایی ها |
شاخص های بهره وری | بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی، بهره وری سرمایه |
شاخص های صادرات | صادرات، صادرات سرانه، رشد صادرات، نسبت صادرات به فروش |
شاخص های نقدینگی | نسبت جاری، نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش، نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به سود عملیاتی |
شاخص های بدهی | نسبت بدهی، نسبت پوشش هزینه بهره |
شاخص های بازار | ارزش بازار، بازده بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت P/E، نسبت P/B |
در تحلیل آمار و نتایج رتبه بندی ارایه شده از شرکت ها لازم است به مواردی که ممکن است به دلیل شرایط خاص اقتصاد ایران، به عنوان اقتصادی در حال توسعه، ایجاد شود توجه کافی صورت گیرد.
در زیر شرکت هایی که در فهرست ۵۰۰ شرکت قرار گرفته اند مشاهده می شود.
این فهرست می تواند به سایر شرکت ها کمک کند که جایگاه خود را در مقایسه با این شرکت ها دریابند و با اعتماد بیشتری برای آینده حرکت نمایند.
لازم به ذکر است شرکت هایی که در فهرست صد شرکت اول قرار می گیرند، بهترین ها کشور هستند که هر سال در همایشی به جامعه معرفی می شوند. در همایش امسال که در ۵ بهمن ماه برگزار شد صد شرکت برتر کشور معرفی شدند:
در فهرست زیر، ده شرکت برتر و همچنین رتبه شرکت های حمل و نقلی را در فهرست ۵۰۰ شرکت و میزان فروش آنها در سال ۹۹ و مقایسه با سال قبل و درصد تغییرات آنها را نسبت به سال ۹۸ ملاحظه می کنید:
رتبه شرکت | نام شرکت | فروش سال ۹۹ | فروش سال قبل(۱۳۹۸) | درصد تغییرات |
۱
|
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ) | ۱۴۶۸۶۱۶.۸ | ۸۱۸۵۵۳.۳ | ۷۹.۴+ |
۲ |
بانک ملت (هولدینگ)
|
۱۰۲۸۱۷۱.۵ | ۴۸۲۶۰۷.۸ | ۱۱۳+ |
۳ | شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هولدینگ) | ۱۰۱۰۹۱۱.۲ | ۵۰۷۴۱۷.۵ | ۱۰۹.۸+ |
۴ | شرکت پالایش نفت بندرعباس | ۹۵۳۳۴۴ | ۷۳۳۶۰۹.۸ | ۲۹.۹۵+ |
۵ | شرکت سرمایه گذاری پارس آریان (هولدینگ) | ۷۵۴۸۳۹.۸ | ۴۰۳۲۱۳.۵ | ۸۷.۲+ |
۶ | شرکت سرمایه گذاری غدیر (هولدینگ) | ۷۴۹۹۴۴.۳ | ۵۵۹۹۲۳.۲ | ۳۳.۹۳ |
۷ | شرکت ایران خودرو (هولدینگ) | ۶۶۵۱۵۴.۳ | ۳۳۲۴۶۳.۷ | ۱۰۰+ |
۸ | شرکت گروه مپنا (هولدینگ) | ۶۱۱۸۹۴ | ۲۱۲۶۶۲.۳ | ۱۸۷.۷+ |
۹ | بانک صادرات ایران (هولدینگ) | ۶۰۶۲۰۴.۹ | ۳۲۳۴۱۷ | ۸۷.۴۳+ |
۱۰ | شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هولدینگ) | ۵۹۹۸۰۳.۳ | ۴۸۳۲۸۵.۶ | ۲۴.۱+ |
۲۵ | شرکت سایپا(هولدینگ) | ۳۰۰۰۴۵ | ۲۰۴۶۴۸ | ۴۶.۶۱+ |
۱۱۴ | شرکت ایساکو(هولدینگ) | ۴۲۲۴۶ | ۲۹۲۱۹ | ۴۴.۵۸+ |
۱۲۰ | شرکت تاسیسات دریایی ایران (هولدینگ) | ۳۷۶۷۰ | ۲۲۰۹۹ | ۷۰.۴۶+ |
۱۵۳ | شرکت کیسون (هولدینگ) | ۲۱۹۵۸ | ۱۰۵۴۶ | ۱۰۸.۲۱+ |
۱۷۶ | شرکت توکاریل | ۱۴۹۶۵ | ۸۸۶۸.۳ | ۶۸.۷۵+ |
۱۹۱ | شرکت راه آهن حمل ونقل | ۱۱۱۱۵ | ۶۵۳۷ | ۷۰.۰۳+ |
۲۱۵ | شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا | ۸۵۰۴ | ۵۳۷۷ | ۵۸.۱۶+ |
۲۴۱ | شرکت کشتیرانی والفجر (هولدینگ) | ۶۵۳۷ | ۳۹۹۸ | ۶۳.۵+ |
۲۵۱ | شرکت کشتیرانی دریایی خزر ( هولدینگ) | ۵۷۶۵ | ۳۶۶۸ | ۵۷.۱۷+ |
۳۰۳ | شرکت ریل سیر پرداز (هولدینگ) | ۳۶۷۳ | ۲۲۸۱ | ۶۱.۰۳+ |
۳۵۲ | شرکت سمندریل | ۲۴۵۹.۶ | ۹۲۲ | ۱۶۶.۷۷+ |
۳۶۶ | شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران | ۲۱۹۹.۹ | ۲۵۵.۷ | ۷۶۰.۳۴+ |
۳۷۰ | شرکت راهسازی و ساختمانی ۱۱۵ | ۲۱۷۱ | ۱۶۰۷ | ۳۵.۱+ |
۳۹۹ | شرکت احیا ریل سپاهان | ۱۵۲۹ | ۱۱۶۹ | ۳۰.۸ |
۵۰۰ | شرکت حمل ونقل کالای سروش کارآفرینان کویر | ۵۰۶.۸ | ۱۹۸ | ۱۵۵.۹۶ |
برای مشاهده فهرست کامل شرکت ها می توانید به آدرس https://imi100.imi.ir مراجعه نمایید.