مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تلاش میکنیم، با جریانسازی کالا، جریان تجارت به بنادر کشور، به ویژه بندر چابهار، رونق پیدا کند، تاکید کرد: حملونقل دریایی در ایران، به عنوان پیشران اقتصادی کشور، همواره یک گام از تحریمهای ظالمانه، جلوتر بوده و همواره با یک طراحی و فرمول مناسب، از تحریمها عبور کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارگیری و تخلیه همزمان ۱۷ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور گفت: طی ۸ ماه گذشته، ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر کشور جابهجا شده است که نشان رشد ۱۱ درصدی عملیات بندری است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی تجاری وارد آبهای سزمینی و بنادر کشور میشود،خاطرنشان کرد: هدایت، کنترل و نظارت بر تردد کلیه شناورها توسط بخش دریایی سازمان بنادر صورت میگیرد تا دریانوردی ایمن در بنادر کشور داشته باشیم.
صفایی با اشاره انجام عملیات لایروبی، یدککشی و راهنمابری علایم دریایی و دریانوردی توسط حوزه دریایی سازمان بنادر، تاکید کرد: حجم عظیم تجارت دریایی به سمت بنادر ایران توسط حوزه دریایی، هدایت، کنترل و نظارت میشود که به لحاظ ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت دریانوردی در خور توجه و شایسته تقدیر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد عملکرد بندر چابهار، اظهار داشت: ظرفیت بندر چابهار از بعد انقلاب اسلامی، به ۱۲ و نیم میلیون تن افزایش یافته است که درصدد هستیم با جریان عبور کالا و ترانزیت از طریق بندر شهید بهشتی را تقویت کنیم.
صفایی با اشاره به در دست انجام بودن پروژههای ریلی از بندر چابهار به میلک و از زاهدان به چابهار، تاکید کرد: چنانچه کشور عمان و هند به عنوان مبادی کالا به ایران، افغانستان، ازبکستان و کشورهای آسیای میانه رقم بخورد، جریان تجارت به طرف بندر چابهار رشد خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاستهای توسعهای سازمان بنادر در دریای خزر، افزود: در دریای خزر به دنبال توسعه ناوگان توسط کشتیرانی داخلی هستیم؛ به همین منظور، در نظر داریم با اختصاص وجوه اداره شده برای تامین ناوگان دریایی به ویژه کشتیهای رو-رو توسط بخش خصوصی، فعالیت در بنادر جنوبی دریای خزر را توسعه دهیم.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای سازمان بنادر در بندر شهید رجایی، گفت: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، ۹۰۰ متر اسکله آماده بهرهبرداری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص سیاستهای سرمایهگذاری این سازمان گفت: رویکرد ما در حوزه سرمایهگذاری و توسعه تجهیزاتی بنادر، استفاده از توان بخش داخلی و شرکتهای دانشبنیان ایرانی و بومیسازی ساخت و ساز در صنایع دریایی کشور است.
به گفته صفایی، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سرمایهگذاری، علاوه بر آمادگی این سازمان برای جذب سرمایهگذاران خارجی، علاقهمند سازی سرمایهگذاران داخلی برای ورود به حوزه مهم بندری و دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جریان تردد و ارتباطات بین بندری میان ایران و چین و همچنین میان هند و ایران برقرار است، افزود: اپراتور هندی بندر چابهار تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا جریان عبور کالا از بندر چابهار افزایش پیدا کند.