مدیریت کانال پاناما در قالب طرحی جدید، از کشتی های عبوری که آلایندگی بالایی دارند هزینه دریافت می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مرین لاگ، اداره کانال پاناما قرار است به یکی از اولین نهادهای دولتی در جهان تبدیل شود که از صاحبان کشتی برای انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی هایشان هزینه دریافت می کند.
ریکارت واسکز، مدیر کانال پاناما در کنفرانس AAPA Latino در Cartagena، کلمبیا اعلام کرد: اداره کانال پاناما تصمیم دارد یک طرح جدید با عنوان “دسته بندی کشتی های سبز” را اجرا کند که شامل دریافت هزینه انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی ها می شود.
کانال پاناما مدتها است که برنامه ای تشویقی برای عبور و مرور کشتی در قالب یک سیستم امتیاز دهی اقدام می کند؛ کانال پاناما به کشتیهای پاک اجازه میدهد تا در اولویت عبور و مرور قرار گیرند. حال به نظر میرسد برنامه ای که به تازگی اعلام شده، یک قدم فراتر رفته و جریمه مالی برای اپراتورهای کشتیهای با انتشار کربن بالا درنظر می گیرد.
مدیریت کانال پاناما در اطلاعیه ای اعلام کرد: فوریت انجام اقدامات اقلیمی بیش از پیش احساس می شود و صنعت دریانوردی باید رویکردی سریع برای کاهش اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی اتخاذ کند. کانال پاناما با اجرای این طرح، راه را برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای هموار می کند. هزینه دریافت شده از کشتی ها در این طرح در راستای سرمایه گذاری برای تضمین استانداردهای عملکرد زیست محیطی استفاده خواهد شد.
طبق طرح جدید، کانال پاناما تمام کشتیهای بیش از ۱۲۵ فوت طول را با استفاده از رتبهبندی بهرهوری انرژی طبقهبندی میکند. مبالغ هزینه این طرح هنوز اعلام نشده و مدیریت کانال پاناما در حال مذاکره با مالکان کشتی ها در مورد نحوه عملکرد سیستم جدید است.
کانال پاناما به خودی خود در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است؛ عملیات آن وابسته به سطح آب دریاچه گتون بوده که آب آشامیدنی مورد نیاز مردم محلی را نیز تامین می کند.