علاوه بر تاخیر در تخلیه کالا در مقاصد جهانی، مشکلات به وجود آمده در بنادر چین به عنوان نقاط ابتدایی زنجیره تامین باعث بروز اختلال در زنجیره تامین جهانی کالا خواهد شد.
آخرین تجزیه و تحلیل فعالیت زنجیره های تامین جهانی توسط شرکت Project44 که یک پلتفرم برای ارائه دهندگان خدمات لجستیک است، نشان دهنده عمق چالش های ایجاد شده در بخش اول زنجیره تامین از چین است.
تجارت کانتینری از طریق بنادر چین ۴۰ درصد از تجارت جهانی کانتینر را شامل می شود که در مسیرهای اصلی تجاری از بنادر چین به کشورهای غربی انجام می شود.
علاوه بر اختلالات و تاخیرهایی که در نقاط پایانی زنجیره تامین ایجاد می شود، طیف وسیعی از مسائل نیز وجود دارد که بر توانایی انتقال کالا به خارج از چین تأثیر می گذارد. این موارد شامل تاخیرهای های طولانی مدت در نتیجه شیوع COVID-19 و کنترل در بنادر، تعطیلات و تأثیر طوفان Chanthu است که فعالیت بندرهای شانگهای و نینگبو را محدود می کند. علاوه بر این، مشاغل در سراسر چین به دلیل کمبود زغال سنگ و جیره بندی برق توسط دولت با بحران روبرو است و این امر تولیدات آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
وسعت مشکلات رو به رشد زنجیره تامین از چین با افزایش زمان ماندگاری کالا در بنادر چین، نرخ پایین بارگیری منظم و زمان طولانی تر برای رسیدن محصولات از بنادر چین به مقصد بیشتر مشخص می شود.
طبق گزارش Project44، این مشکلات باعث کمبود محصول، تأخیر برای مشاغل و مصرف کنندگان و تاخیر در بهبود جهانی تجارت پس از کووید می شود.