برنامه‌ریزی برای مکانیزه‌سازی ترمینال‌ها و ایجاد شهر لجستیکی غلات در بندر امام(ره)/ افزایش قابل توجه سهم ریل از جابه‌جایی بار در بندر امام(ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، با اشاره به رویکردهای توسعه‌ای و تجهیزاتی بندر امام خمینی(ره) در حوزه مکانیزه‌سازی ترمینال‌ها و توسعه‌ سهم ریلی در جابه‌جایی، تاکیدکرد: ظرفیت انبارش…



مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، با اشاره به رویکردهای توسعه‌ای و تجهیزاتی بندر امام خمینی(ره) در حوزه مکانیزه‌سازی ترمینال‌ها و توسعه‌ سهم ریلی در جابه‌جایی، تاکیدکرد: ظرفیت انبارش و نگهداری درجای کالاهای اساسی در بندر امام ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که ۳ میلیون و ۴۰۰ به غلات و ۴۰۰ هزار تن هم به روغن خوراکی اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، عادل دریس توسعه و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت ریلی در بندر مجتمع بندری امام ‌خمینی(ره) در راستای پدافند غیرعامل و زیرساخت های جاده ای را از سیاست‌های راهبردی برشمرد و گفت: بر این مبنا، تعداد ایستگاه‌های بارگیری کالا از ۱۰ ایستگاه در سه سال اخیر، به ۱۹ ایستگاه رسیده و سهم ریلی در بندر امام از ابتدای سال تاکنون، یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده است. 

 

ایجاد شهر لجستیک غلات بر اساس سند بالا‌دستی

 

وی افزود: برای بندر امام(ره) به واسطه اینکه میزبان عمده کالاهای اساسی در شهر بندری است، بسیار مهم است که کشتی‌ها حداقل زمان را در پای اسکله سپری کنند و کالاها هرچه سریع تر تخلیه، فرآیند ترخیص را سپری کنند.

مدیر منطقه آزاد اقتصادی بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: با روشی که در حال انجام است به طور متوسط ۸ تا ۱۰ روز زمان می برد که یک کشتی متوسط تخلیه شود، اما با برنامه ریزی که صورت گرفت و در راستای طرح جامع مصوب، ایجاد و راه‌اندازی چند پایانه مکانیزه غلات در دستورکار قرار گرفت.

 

حرکت به سمت مکانیزه شدن ترمینال‌ها و پایانه‌ها 

 

مدیرکل بنادر خوزستان افزود: مطابق برنامه، مکانیزه‌سازی پایانه شماره ۴ بندر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت سالانه ۴ میلیون تن برای آن اختصاص داده شد.

به گفته دریس، ظرفیت درجای این پایانه ۱۷۰ هزار تن و میزان سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

وی افزود: پایانه ترمینال ۳ هم ۱۵۰ هزار تن ظرفیت درجا دارد که نقشه‌اش استخراج شده و بخشی از تجهیزات آن نیز وارد کشور شده است.

به گفته دریس، برای پایانه شماره ۲، برنده مزایده مشخص شده است که هفته آینده ابلاغ می‌شود، قریب به ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پایانه شماره ۲ سرمایه‌گذاری خواهد شد. 

 

کاهش زمان انتطار کشتی‌ها به ۵ روز 

 

مدیرکل بنادر خوزستان اظهار کرد: با احداث این پایانه ها زمان تخلیه یک کشتی ۶۰ هزار تنی به حداکثر ۵ روز خواهد رسید که در قیمت تمام شده کالا نقش بسزایی خواهد داشت. 

 

تغییر نسل بندر امام و ایجاد شهر لجستیک

 

وی تغییر نسل در بنادر کشور به ویژه بندر امام(ره) را یکی از رویکرد جدی سازمان بنادر برشمرد و گفت: بر اساس، سند بالادستی، ایجاد شهرک لجستیک غلات، از برنامه‌های جدی دولت در مجتمع بندری امام(ره)محسوب می‌شود که ایجاد ارزش افزوده در بندر برای تبدیل به بنادر نسل سوم، در حال اجراست. 

 

رشد ۲۲ درصدی تخلیه کالاهای اساسی 

 

دریس درخصوص کالاهای اساسی که عمده فعالیت بندر امام(ره) را تشکیل می‌دهد، گفت: تاکنون ۸ میلیون ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی در بندر اما تخلیه شده که ۲۲ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. 

 

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی 

 

مدیرکل مجتمع بندری منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی(ره)، در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان‌ کرد: به جز فعالیت های توسعه‌ای و عملکردی، بنادر استان خوزستان در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز خدمات ارزنده‌ای داشته‌اند که احداث جاده کمربندی بندر امام – آبادان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی؛ تعمیرات بزرگراه بندر امام خمینی،؛ عملیات زیرسازی رمپ و لوپ های تقاطع غیرهمسطح بندر امام خمینی و توسعه گردشگری دریایی در استان خوزستان از جمله موارد ایفای مسئولیت های اجتماعی قلمداد می‌شود.

 

توسعه تجهیزاتی و عمرانی بندر امام به رغم تحریم و کرونا

 

دریس گفت: عملیات لایروبی کانال خورموسی، تعمیرات اساسی اسکله های ۲۷ تا ۳۴ و اسکله های ۱۱ و ۱۲ بخش دیگری از پروژه های توسعه‌ای است که در شدیدترین شرایط تحریمی و گسترش شیوع کرونا در حال انجام است. 

وی افزود: در بخش تجهیزات هم در سال گذشته ۴ مکنده ۶۰۰ تنی و یک جرثقیل ۸۰ تنی خریداری شد و در اختیار مجتمعع بندری گذاشته شد.

منبع

بازدید: 545

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *