با وجود افزایش ۳ درصدی سهم تجارت دریایی در دنیا، اتحادیه اروپا با کاهش حجم ترافیک دریایی در دوران همه گیری کرونا مواجه بوده است.
با توجه به محدودیت های سفر و تجارت در سال ۲۰۲۰ توسط بسیاری از کشورها و تاثیر آن بر روی تجارت کالا، EMSA گزارش داد که بیماری کرونا تأثیر بیشتری بر شیوه های دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی داشته است؛ همچنین سهم تجارت جهانی که از طریق دریا انجام می شود در سال ۲۰۲۰ با سه درصد افزایش به ۸۸ درصد رسیده است و به دنبال تغییر در نوع و حجم تقاضای مصرف، الگوهای جابجایی کالا از طریق دریاها تغییر داشته است.
مایا مارکوف کوستلاک، مدیر اجرایی آژانس امنیت دریانوردی اروپا گفت: حمل و نقل دریایی در تمام طول مدت شیوع بیماری، با وجود اصطحکاک بالا در حمل و نقل کالا، خود را ثابت کرده و تمام خطوط حیاتی تأمین را باز نگه داشت.
طبق اعلام EMSA، اتحادیه اروپا تقریباً یک پنجم تجارت دریایی جهانی را در اختیار دارد و از هر پنج کشتی، یک فروند کشتی در سراسر جهان با پرچم یکی از اعضای اتحادیه اروپا فعالیت می کند. با این وجود، علی رغم تعداد کشتی های شرکت های اتحادیه اروپا، گزارش ها حاکی از آن است که میزان ترافیک دریایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۰.۲ درصد کاهش یافته است.
اتحادیه اروپا بیشتر از سایر نقاط جهان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. تجارت دریایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲ در حدود ۹.۳ درصد کاهش یافته که این رقم بیشتر از متوسط جهانی ۳.۶ درصد است. EMSA گزارش می دهد که این کاهش، معادل از دست دادن تقریبا ۲۲۶ میلیون تن تجارت توسط بنادر اتحادیه اروپا بوده است.
براساس بررسی داده های گمرکی، بیشترین کاهش در حجم تجارت دریایی مربوط به واردات از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به اتحادیه اروپا بوده که ۱۲.۲ درصد کاهش یافته و همچنین صادرات دریایی از اتحادیه اروپا به کشورهای غیر اتحادیه اروپا کاهش ۴.۳ درصدی را تجربه کرده است.
طبق نتیجه گیری EMSA وضعیت همچنان در حال تغییر است و اثرات آن می تواند درازمدت ادامه داشته باشد و پیش بینی حمل و نقل پس از کووید۱۹ چندان واضح و مشخص نیست، با این حالEMSA معتقد است که داده های موجود ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل تأثیر همه گیری در صنعت حمل و نقل و تعیین استراتژی بازیابی برای غلبه بر بحران اقتصادی که اروپا با آن روبرو است، خواهد بود.