
براساس این گزارش کارشناسان بیمکو در حال آمادهسازی بندهای منشور برای کمک به مالکان و اجاره کنندگان کشتی به منظور مطابقت با رژیمهای انرژی جدید هستند.
در گزارش منتشر شده از سوی بیمکو آمده است آنچه در تدوین منشور کربن زدایی مورد استناد قرار میگیرد کنوانسیون مارپول و سایر کنوانسیونهای مرتبط با حفظ محیط زیست دریایی است.
یکی از مسئولان مؤسسه بیمکو در زمینۀ تدوین منشور گفت: چارچوب نظارتی که در منشور پیشبینی شده بسیار پیچیده و چالش برانگیز خواهد بود و ممکن است برخی از صاحبان کشتی با آن موافق نباشند، اما به هرحال ملزم به رعایت دستورالعملها، مقررات و بندهای مربوط به کربن زدایی در منشور خواهند بود.
وی در ادامه گفت: بیمکو طی فراخوانی از همه ذینفعان دریایی به منظور مشارکت در تدوین این منشور دعوت به عمل میآورد تا نقطه نظرات آنان را در تدوین دستورالعملها و مقررات در نظر بگیرد.
وی در ادامه یادآور شد: یکی از بندهایی که قرار است در این منشور پیشبینی شود دریافت مالیات و جریمه از کشتیهایی است که قانون IMO ۲۰۲۰ را رعایت نکرده و همچنان از سوختهای فسیلی استفاده میکنند.
وی گفت: تدوین این منشور به زمان و کارهای کارشناسی بسیاری نیاز دارد که پیشنویس آن در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ از طریق کنفرانس مجازی برای جمع آوری دیدگاهها از یک سو و تصویب احتمالی از سوی دیگر اعلام میشود، اما زمان اجرا همچنان سال ۲۰۲۳ تعیین شده است.