پیش بینی می شود با توجه به بسته شدن موقتی کانال سوئز ، ترافیک کشتی ها در بنادر مقصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته باشد.
در حال حاضر تردد مجدد کشتی ها در این کانال از سرگرفته شده است اما این پایان ماجرا نیست. به دلیل مسدود بودن کانال سوئز در چندروز گذشته، ترافیک سنگینی از شناورها در این کانال ایجاد شده است که پیش بینی می شود عبور همه آنها حداقل ۱۰ روز زمان نیاز داشته باشد.
پس از آن، بنادر مقصد این کشتی ها با حجم بالای کشتی های ورودی به طور همزمان روبه رو خواهند شد که چالش های بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
احمد بشیر؛ رئیس تیم اجرایی خطوط کشتیرانی مرسک در این باره اظهار داشت: مدتی طول می کشد تا تأثیرات این حادثه کاملاً رفع شود؛ علاوه بر ترافیکی که به دلیل بسته شدن موقت کانال ایجاد شده است، به زودی شاهد ترافیک کشتی هادر بنادر مقصد نیز خواهیم بود.
رئیس تیم اجرایی خطوط کشتیرانی مرسک، در مورد پیامدهای این حادثه، گفت: انتظار می رود این حادثه منجر به محدود شدن ظرفیت و فشار مضاعفی بر شبکه های حمل و نقل و بنادر تا سه ماهه دوم سال نشود.
تحقیقات در مورد علت این حادثه آغاز شده است و بازسازی های اولیه تحلیلگران حاکی از احتمال تاثیر باد است که باعث کشیده شدن شناور در هنگام حرکت در کناره کانال شده است. یک پایلوت باتجربه کانال سوئز در این خصوص به واشنگتن پست گفت که شناورهای جدید کلاس Megamax بیشتر از کشتی های باری کوچکتر تحت تأثیر باد قرار می گیرند.