سی نیوز – سرویس بین الملل-*بازار جهانی اجاره کشتیهای کانتینری در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر ۲۰۲۵ در شرایطی نسبتاً پایدار قرار داشت. طبق گزارش اتحادیه کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS e.V.)، شاخص New ConTex در پایان هفته با افت ۶ واحدی (۰.۴-٪) به ۱۵۱۱ واحد رسید. این شاخص که وضعیت نرخهای اجاره کشتیها را در اندازههای مختلف و بازههای زمانی شش، دوازده و بیستوچهارماهه رصد میکند، نشان میدهد که بازار در سطحی سالم و متعادل به کار خود ادامه میدهد.
با وجود کاهش جزئی شاخص، فضای بازار همچنان مثبت است. مالکان کشتیها به دلیل کمبود ظرفیت آزاد در اغلب سایزها از موقعیت مطلوبی برخوردارند، هرچند چارترکنندگان با احتیاط بیشتری وارد قراردادهای جدید میشوند.
در همین حال، شاخص Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) رشد ۴.۱۲ درصدی را ثبت کرد و در برخی مسیرها افزایش نرخها تا ۱۵ درصد نیز مشاهده شد. این امر نشانهای از بازگشت نسبی تقاضا و توقف روند نزولی نرخها در بازار حمل کانتینری است.
🔹 جزئیات نرخهای اجاره کشتی (بر اساس شاخص New ConTex)
اعداد زیر، میانگین نرخ اجاره روزانه کشتیها به دلار آمریکا را در بازههای زمانی ۶ و ۱۲ و ۲۴ ماهه برای انواع مختلف ظرفیت نشان میدهد:
| ظرفیت کشتی (TEU) | مدت قرارداد | نرخ فعلی (USD/day) | تغییر هفتگی | درصد تغییر | تغییر ماهانه | درصد تغییر | نرخ سال گذشته | تغییر سالانه | درصد رشد سالانه |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ۱۱۰۰ TEU | ۶ ماه | ۱۷,۲۴۵ | +۵۰ | +۰.۳٪ | -۳۰۷ | -۱.۷٪ | ۱۴,۵۰۵ | +۲,۷۴۰ | +۱۸.۹٪ |
| ۱۷۰۰ TEU | ۶ ماه | ۲۹,۵۶۸ | -۲۸۴ | -۱.۰٪ | -۷۹۱ | -۲.۶٪ | ۲۲,۹۲۵ | +۶,۶۴۳ | +۲۹.۰٪ |
| ۲۵۰۰ TEU | ۶ ماه | ۳۲,۹۲۳ | -۳۸۲ | -۱.۱٪ | -۱,۰۶۳ | -۳.۱٪ | ۲۶,۸۶۴ | +۶,۰۵۹ | +۲۲.۶٪ |
| ۲۵۰۰ TEU | ۱۲ ماه | ۳۴,۳۰۵ | -۱۳ | ۰.۰٪ | -۱۵۹ | -۰.۵٪ | ۲۸,۶۰۰ | +۵,۷۰۵ | +۱۹.۹٪ |
| ۲۵۰۰ TEU | ۲۴ ماه | ۲۷,۲۴۳ | -۹ | ۰.۰٪ | -۲۶۲ | -۱.۰٪ | ۲۴,۴۹۵ | +۲,۷۴۸ | +۱۱.۲٪ |
| ۲۷۰۰ TEU | ۱۲ ماه | ۳۶,۱۵۲ | -۱۳۴ | -۰.۴٪ | -۳۸۹ | -۱.۱٪ | ۳۰,۷۹۱ | +۵,۳۶۱ | +۱۷.۴٪ |
| ۲۷۰۰ TEU | ۲۴ ماه | ۲۹,۰۵۷ | -۱۳۶ | -۰.۵٪ | -۱۰۴ | -۰.۴٪ | ۲۶,۳۸۶ | +۲,۶۷۱ | +۱۰.۱٪ |
| ۳۵۰۰ TEU | ۱۲ ماه | ۴۲,۳۴۰ | -۳۵۵ | -۰.۸٪ | -۱,۱۰۸ | -۲.۶٪ | ۳۸,۷۳۰ | +۳,۶۱۰ | +۹.۳٪ |
| ۳۵۰۰ TEU | ۲۴ ماه | ۳۳,۹۳۸ | -۶۹۷ | -۲.۰٪ | -۹۶۵ | -۲.۸٪ | ۳۲,۰۸۰ | +۱,۸۵۸ | +۵.۸٪ |
| ۴۲۵۰ TEU | ۱۲ ماه | ۵۰,۹۳۰ | -۲۰۸ | -۰.۴٪ | -۱,۸۴۳ | -۳.۵٪ | ۴۹,۴۶۵ | +۱,۴۶۵ | +۳.۰٪ |
| ۴۲۵۰ TEU | ۲۴ ماه | ۴۱,۴۳۵ | -۴۶۸ | -۱.۱٪ | -۲,۰۱۸ | -۴.۶٪ | ۴۰,۱۶۵ | +۱,۲۷۰ | +۳.۲٪ |
| ۵۷۰۰ TEU | ۱۲ ماه | ۵۹,۸۴۴ | -۷۳ | -۰.۱٪ | -۵۱۲ | -۰.۸٪ | ۵۸,۵۶۱ | +۱,۲۸۳ | +۲.۲٪ |
| ۶۵۰۰ TEU | ۱۲ ماه | ۶۶,۳۲۸ | ۰ | ۰.۰٪ | -۱۱۱ | -۰.۲٪ | ۶۵,۶۰۶ | +۷۲۲ | +۱.۱٪ |
🔹 تحلیل روندها
-
تقریباً در تمام ردههای کشتی کاهشهایی جزئی بین ۰.۳ تا ۱.۱ درصد مشاهده شد که بیانگر آرامش بازار در مقایسه با نوسانات ماههای گذشته است.
-
علیرغم افت کوتاهمدت، بیشتر گروههای TEU نسبت به اکتبر ۲۰۲۴ بین ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد سالانه را تجربه کردهاند.
-
بهویژه کشتیهای بالای ۲۷۰۰ TEU همچنان به دلیل کمبود عرضه در سطح جهانی، از نرخهای نسبتاً بالایی برخوردارند.
-
بازار قراردادهای میانمدت (۶ تا ۱۲ ماهه) همچنان فعال است و مالکان در بسیاری از موارد توانستهاند نرخهای فعلی را حفظ کنند.