تلاطم در بازار اجاره نفتکش‌ها

  به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری  رویترز؛ در حالی که بازار‌های جهانی انرژی هنوز به بدترین سناریو‌های ممکن  در زمینه افزایش قیمت نفت روی نیاورده‌اند و…

تلاطم در بازار اجاره نفتکش‌ها

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری  رویترز؛ در حالی که بازار‌های جهانی انرژی هنوز به بدترین سناریو‌های ممکن  در زمینه افزایش قیمت نفت روی نیاورده‌اند و از دید کارشناسان بازار نفت در حال حاضر در شرایط زرد قرار دارد، اما بالا رفتن نرخ اجاره نفتکش‌ها معیار خوبی برای سنجش خطرات فزاینده  در‌گیری هاست.

بر این اساس در پی حمله اسرائیل  به ایران قیمت نفت خام برنت ۸ درصد افزایش یافته و به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

از سوی دیگر نرخ پایه روزانه اجاره برای یک «ناو نفتکش بسیار بزرگ» (VLCC) که نفت را از خاورمیانه به چین منتقل می‌کند از ۱۳ ژوئن  تاکنون  ۴۰  درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران بازار حمل‌و‌نقل LSEG پیش‌بینی می‌کنند نرخ‌ها در روز‌های آینده افزایش بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر  نرخ  اجاره روزانه نفتکش VLCC بین غرب آفریقا و چین  در روز‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد بالارفته است. کارشناسان نفتی معتقدند علت افزایش نرخ اجاره آن است که  خریداران نفت خام به دنبال تأمین منابع از مناطق خارج از خاورمیانه می‌باشند تا خطر اختلال در عملیات پالایش یا تجارت خود را کاهش دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: برای بازار‌های نفت، خطر اصلی همچنان مسدود شدن یا اختلال در ترافیک دریایی از طریق تنگه هرمز آبراه باریکی بین ایران و عمان است که یک پنجم مصرف نفت و گاز جهان از طریق آن جریان دارد.

در نشانه دیگری از تأثیر غیرمستقیم درگیری اسرائیل و ایران بر صنعت کشتیرانی شرکت ملی انرژی قطر به تانکر‌های گاز طبیعی مایع و نفت خود  دستور داده در خارج از تنگه هرمز بمانند و فقط یک روز قبل از بارگیری وارد خلیج فارس شوند.

در حالی‌که هیچ حمله فیزیکی در تنگه هرمز رخ نداده است، اما احتمال بروز تنش‌ها در خلیج فارس  دیروز  پس از برخورد و آتش‌سوزی دو تانکر نفتی در نزدیکی تنگه هرمز افزایش یافت.

طبق گزارش سرویس نظارتی TankerTrackers، یکی از تانکرها، Front Eagle، که به مقصد چین در حرکت  بود، با ۲ میلیون بشکه نفت خام عراق بارگیری شده بود.

علت دقیق این برخورد که منجر به هیچ گونه آسیب یا نشتی نفت نشد، هنوز مشخص نیست. اما این حادثه با افزایش تداخل الکترونیکی در سیستم‌های ناوبری کشتی‌های تجاری در روز‌های اخیر در اطراف هرمز و خلیج فارس همزمان شد.

مرکز مشترک اطلاعات دریایی در یک اطلاعیه اعلام کرد که این اختلال الکترونیکی بر توانایی کشتی‌ها در انتقال دقیق داده‌های موقعیتی از طریق سیستم‌های شناسایی خودکار (AIS) تأثیر می‌گذارد و  چالش‌های عملیاتی و ناوبری را برای ترافیک دریایی ایجاد می‌کند. منبع این تداخل که به عنوان پارازیت شناخته می‌شود، مشخص نیست.

تحلیلگران LSEG خاطرنشان کردند بیش از ۲۶۰ کشتی در خلیج فارس در روز‌های اخیر در مقطعی موقعیت‌های AIS خود را از دست داده‌اند.

در گذشته حوادث مشابهی در سایر نقاط جهان ثبت شده است. به عنوان مثال، اختلالات سیگنالی که بر سیگنال‌های AIS و GPS تأثیر می‌گذارند، پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی به شدت در دریای بالتیک افزایش یافت.

در پایان این گزارش آمده است در میان مه جنگ فعلی، بازار نفتکش‌ها در خاورمیانه چراغ‌های هشدار چشمک‌زن را روشن  کرده‌اند.

بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا

بازدید: 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *