ثبت بیش از ۱۳ هزار عملیات ایمنِ راهنماییِ کشتی‌‌ها در بنادر هرمزگان طی سال ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، «اسماعیل مکی‌زاده» امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه افزود: ۱۳ هزار و ۲۹۱ مورد عملیات ایمن راهنمایی کشتی‌ها شامل پهلودهی، جداسازی و جابه‌جایی شناورها با ایمنی…

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، «اسماعیل مکی‌زاده» امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه افزود: ۱۳ هزار و ۲۹۱ مورد عملیات ایمن راهنمایی کشتی‌ها شامل پهلودهی، جداسازی و جابه‌جایی شناورها با ایمنی کامل به صورت شبانه‌روزی در یکساله ۱۴۰۳ به ثبت رسید که این تعداد عملیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

 

وی تعداد عملیات ثبت شده در سال ۱۴۰۲را نیز ۱۱ هزار و ۹۸۸ مورد اعلام کرد.

 

معاون دریایی بنادر هرمزگان با اشاره به محدوده‌های اضافه شده در بندر خمیر در سال ۱۴۰۳ ادامه داد: علاوه بر افزایش تعداد عملیات راهنمایی مناطق و بنادر تحت پوشش، عملیات دریایی در استان نیز رو به افزایش است.

 

مکی‌زاده گفت: مطالعه و بررسی موردی عملیات‌های راهنمایی خاص از مدل‌سازی مانورینگ شناورهای کانتینری با طول ۴۰۰ متر و آبخور ۱۷.۵ متر در اسکله‌های فاز سوم توسعه کانتینری از دیگر اقدامات سال گذشته در محدوده‌ آب‌های استان انجام شده است.

 

وی، هماهنگی‌های بیش‌تر بین مرکز VTS و راهنمایان و افزایش دو فروند یدک‌کش مستقردر بندر انرژی بر پارسیان به منظور انجام عملیات راهنمایی ایمن در این بندر را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۳ ذکر کرد.

 

معاون دریایی بنادر هرمزگان در ادامه با اشاره به اهمیت کار راهنمایان در ارتقا ایمنی شناورها بیان کرد: راهنمایان از نیروهای کلیدی و پیشگام سازمان بنادر در عرصه دریا بوده که دانش و تجربه آن‌ها باعث دلگرمی و اطمینان فرماندهان کشتی‌های درحال رفت‌و‌آمد به بنادر است. 

 

به گفته مکی‌زاده، درحال حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دارای ۳۲ راهنما شامل ۱۰ نفر راهنمای ارشد، ۹ نفر راهنمایان درجه یک، ۱۰ نفر راهنمای درجه ۲ و ۳ نفر درجه سه است.

 

وی خاطرنشان کرد: تسلط در امر ناوبری و مانور انواع کشتی‌ها در ابعاد مختلف و شناخت پارامترهای تاثیرگذار محیطی از جمله اعماق، جریان‌های آبی، باد، عارضه‌های طبیعی و مصنوعی و تاثیر آن‌ها بر رفتار کشتی از جمله خصوصیات راهنمایان کشتی‌ها بوده که دستیابی به آن مستلزم سال‌ها تجربه در این شغل است.

 

«سیستم مانورینگ» (Maneuovering Sys) کشتی وظیفه هدایت کشتی را برعهده داشته و نوعی تعامل بین افسران عرشه و مهندسان موتور به حساب می‌آید. این سیستم کنترل‌کننده حرکت کشتی به جلو و عقب بوده و توقف و سرعت دادن به کشتی از این طریق کنترل می‌شود.


پایان پیام/

بازنشر فانوس دریا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی

بازدید: 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *