هیئتمدیره انجمن مهندسی ایران، صنعت کشتیسازی را صنعتی اشتغالزا، مولد و راهبردی دانست و گفت: صنعت کشتیسازی یک صنعت بالادستی برای صنایع جانبی بهشمار میرود.
به گزارش راد، رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی ایران گفت: با توسعه صنعت کشتیسازی، ۱۵۰ صنعت جانبی فعال میشود.
حسنرضا صفری افزود: صنعت کشتیسازی، صنعتی اشتغالزا، مولد و راهبردی است و یک صنعت بالادستی برای صنایع جانبی بهشمار میرود.
صفری با بیان اینکه صنعت دریایی میتواند پیشران صنایع دیگر باشد، گفت: برای ساخت یک کشتی در مقیاس ۱۰۰۰ میلیون دلار، بیش از ۱۵۰ قطعه، تجهیز و خدمات بهکار گرفته میشود و بهعبارتی، ساخت یک کشتی ۱۵۰ صنعت جانبی را فعال میکند.
وی با اشاره به میزان اشتغالزایی در این صنعت، افزود: تحقیقات نشان میدهد، به ازای هر ۳۵ هزار دلار سفارش به یک کارخانه کشتیسازی، یک شغل پایدار ایجاد میشود و اگر ۱۰۰ میلیون دلار را تقسیم بر این عدد کنیم، با ساخت یک کشتی، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار شکل میگیرد.
رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی ایران افزود: ظرفیت اشتغالزایی این صنعت باعث شده تا در بسیاری از کشورها، صنایع دریاییمحور رو به توسعه باشد و در حال حاضر، کشورهایی مثل چین، کره و ژاپن برای تحریک صنایع و اشتغالزایی خود به کشتیسازان ایرانی، صددرصد قیمت یک شناور تسهیلات با بهره صفر میدهند تا فعالان این صنعت، سرمایهگذاری و تولید کشتی خود را به آن کشورها منتقل کنند.
حسنرضا صفری با اشاره به مشکلات و چالشهایی که در مسیر توسعه این صنعت وجود دارد، گفت: مهمترین چالش این صنعت، عدم سفارش به داخل است که البته با توجه به سفارشهایی که اخیراً به شرکتهای کشتیسازی داده شده است، از جمله سفارش شرکت ملی نفت برای ساخت ۴ شناور راهبردی رورو، امیدواریم این چالش با افزایش و استمرار سفارشها برطرف شود.
صفری نبود فاینانس و پشتیبانی مالی توسط دولت برای ساخت کشتی را چالش دیگر این صنعت عنوان کرد و افزود: در هیچ کشوری مالک شناور با هزینه شخصی سفارش ساخت کشتی را نمیدهد و این صنعت فقط با فاینانس یا پشتیبانی مالی دولتها حمایت میشود، اما در ایران انتظار دولت این است که شرکتهای کشتیرانی خودشان هزینه ساخت کشتی را بپردازند.
وی با بیان اینکه صنعت کشتیسازی بهدلیل عدم حمایت اصولی دولت از این صنعت تاکنون نتوانسته موفق باشد، گفت: از دیگر چالشهای اساسی در توسعه نیافتن این صنعت، نبود پشتیبانی و منبع مالی قابل اطمینان و قابل مدیریت است؛ قابل اطمینان یعنی منابعی برای دریافت تسهیلات با کمترین بهره وجود داشته باشد و قابل مدیریت نیز یعنی حداقل بتوان ۵۰ درصد سرمایه اولیه موردنیاز ساخت یک کشتی را تامین کرد.
رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی ایران گفت: صنعت کشتیسازی، صنعتی سنگین و مونتاژی است که بیش از ۵۵ درصد هزینه آن مربوط به خرید تجهیزات است و اگر نتوانیم ۵۰ درصد هزینه اولیه ساخت یک کشتی را در ابتدا تامین کنیم، نمیتوان کشتی ساخت.
حسنرضا صفری چالش دیگر این صنعت را تعدد نهادهای تصمیمگیر دانست و افزود: ۲۷ دستگاه، سازمان، وزارتخانه و تشکل دست اندر کار و تصمیمگیر در حوزه صنایع دریایی وجود دارد که هماهنگی بین آنها به شورای عالی صنایع دریایی واگذار شده است، اما این شورا هنوز به بلوغ کافی برای انجام این کار نرسیده است.
صفری با اشاره به تصویب قانون صنایع دریایی در سال ۱۳۸۷ برای توسعه این صنعت گفت: در این قانون سازوکار مالی مشخص با استفاده از تجارب جهانی برای توسعه صنایع دریایی در نظر گرفته شده بود که میتوانست به توسعه این صنعت منجر شود، اما بهدلیل اجرا نشدن آنها با عقبماندگی در توسعه این صنعت مواجه هستیم.
وی افزود: البته در یک سال اخیر اقدامات خوبی در این حوزه شکل گرفته و نقطه حرکت توسعه صنایع دریایی آغاز شده است که امیدواریم با رفع مسائل اساسی در این حوزه، شاهد توسعه این صنعت در کشور باشیم. / صداوسیما