افزایش ظرفیت ناوگان حمل بار ایران در دریای خزر و برنامه‌ریزی برای ترانزیت کالا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی؛ اله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد که ظرفیت شناوری حمل بار ایران در دریای خزر طی دو سال گذشته…

افزایش ظرفیت ناوگان حمل بار ایران در دریای خزر و برنامه‌ریزی برای ترانزیت کالا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی؛ اله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد که ظرفیت شناوری حمل بار ایران در دریای خزر طی دو سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. تعداد شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در این دریا از ۴۷ فروند در سال ۱۴۰۰ به ۹۴ فروند در حال حاضر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به حدود ۱۰۴ فروند برسد. وی افزود که شناورهای جدید عمدتا در زمینه‌ی حمل کالاها و شناورهای باری هستند.

عفیفی‌پور همچنین به تلاش‌ها برای ترانزیت کالا از مسیر شمال-جنوب، یعنی دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت که تحقق این امر می‌تواند سهم ایران از جابجایی کالا بین بنادر شمالی ایران با سایر بنادر حاشیه دریای خزر را افزایش دهد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در خصوص سن شناورها توضیح داد که دریای خزر یک دریای بسته است و شناورهای آن با محدودیت‌هایی در اندازه و سایز مواجه هستند. به همین دلیل، سن شناورهای دریای خزر با شناورهای آب‌های آزاد قابل مقایسه نیست. وی تاکید کرد که سن شناورها مانعی برای تجارت نیست و تردد آن‌ها طبق الزامات ملی و بین‌المللی و ضوابط فنی خاص انجام می‌شود.

عفیفی‌پور در مورد کاهش تراز آب دریای خزر نیز گفت که این یک واقعیت است و مطالعات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. قرار است کمیسیون مشترکی بین کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود تا راهکارهای مقابله با این چالش بررسی شود. وی خاطر نشان کرد که سازمان بنادر اقداماتی از جمله جابجایی اسکله‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *