
به نقل از شرق ، چین در تلاش است تا با کنترل آبراهههای کلیدی جهان، تجارت جهانی را تحت سلطه خود درآورد و آمریکا را به چالش بکشد. این کشور با استفاده از طرح “ابتکار کمربند و جاده” در حال گسترش نفوذ خود در سراسر جهان، از جمله آمریکای لاتین است. این طرح با سرمایهگذاری در زیرساختهای کشورهای مختلف، آنها را به شدت بدهکار چین میکند و در نهایت کنترل بنادر و مسیرهای تجاری را به دست میگیرد.
کانال پاناما یکی از این آبراهههای حیاتی است که چین با مدیریت بنادر در دو سمت آن، عملاً کنترل این کانال را در دست گرفته است. این امر به چین اجازه میدهد تا دسترسی به این کانال را برای آمریکا و سایر کشورها محدود کند. نفوذ چین در پاناما همچنین باعث افزایش هزینههای ترانزیت آمریکا شده و سیاست بیطرفی پاناما را نقض میکند.
چین با استفاده از “راهبرد پاناما” در حال کنترل آبراهههای استراتژیک، خطوط کشتیرانی و بنادر جهان است. این راهبرد شامل حضور دریایی جهانی، گسترش نفوذ از طریق قراردادهای ابتکار کمربند و جاده و توسعه سایتهای نظامی در نقاط کلیدی جهان است. هدف چین از این راهبرد، براندازی نظام تجارت جهانی تحت رهبری آمریکا و سیاست خطوط آزاد کشتیرانی این کشور است.
چین همچنین در دریای جنوبی چین، تنگه ملاکا، کانال سوئز و تنگه هرمز نیز نفوذ قابل توجهی دارد. این کشور با ساخت جزایر مصنوعی و تأسیسات نظامی در دریای جنوبی چین، ضمانتهای امنیتی آمریکا برای کشورهای منطقه را به چالش میکشد.
چین با حضور نظامی در جیبوتی و تنگه هرمز، قدرت نظامی خود را در دریای سرخ و خلیج عدن به نمایش میگذارد. هدف نهایی چین، تبدیل شدن به یک قدرت برتر جهانی با سلطه اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیک است.
آمریکا از این بلندپروازیهای چین آگاه است و در تلاش است تا آنها را به چالش بکشد.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی