نوسانات نرخ‌های تایم چارتر کشتی‌های کانتینری؛ از عرش به فرش

سی نیوز *- سرویس بین الملل – در جدیدترین گزارش انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن نشان می‌دهد که نرخ‌های تایم چارتر (T/C) کشتی‌های کانتینری طی پنج سال گذشته دچار…

سی نیوز *- سرویس بین الملل – در جدیدترین گزارش انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن نشان می‌دهد که نرخ‌های تایم چارتر (T/C) کشتی‌های کانتینری طی پنج سال گذشته دچار نوسانات شدیدی شده‌اند. افزایش چشمگیر نرخ‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، و سپس افت تدریجی آن‌ها از ۲۰۲۳ به بعد، تصویر روشنی از تغییرات بازار حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌دهد.

بررسی آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که رشد تقاضای جهانی در دوران پاندمی، کمبود ظرفیت ناوگان و بحران زنجیره تأمین، نرخ‌های تایم چارتر را تا سطوح بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۲۲ افزایش داد. با این حال، پس از کاهش تقاضا و افزایش عرضه کشتی‌های جدید، نرخ‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روندی نزولی پیدا کردند.

افزایش بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

به گفته کارشناسان، سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نقطه اوج بازار تایم چارتر کشتی‌های کانتینری بود. افزایش تقاضای حمل‌ونقل دریایی و محدودیت‌های ناوگان، موجب شد که نرخ‌های اجاره به رکوردهای بی‌سابقه‌ای برسند.

برای نمونه، نرخ تایم چارتر کشتی‌های ۳۱۰۰-۳۵۰۰ TEU در سال ۲۰۲۱ به ۷۵,۰۱۹ دلار رسید و در سال ۲۰۲۲ با رشد چشمگیر به ۱۱۳,۴۳۷ دلار افزایش یافت. این روند در کشتی‌های کوچکتر نیز مشاهده شد؛ به‌طوری‌که نرخ چارتر کشتی‌های ۷۰۰-۷۹۹ TEU که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶,۷۷۷ دلار بود، در سال ۲۰۲۱ به ۲۰,۳۴۷ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۴,۵۱۴ دلار افزایش یافت.

روند نزولی از ۲۰۲۳؛ کاهش تقاضا و ورود کشتی‌های جدید

اما از اوایل سال ۲۰۲۳، بازار به‌تدریج وارد مرحله اصلاح شد. با کاهش تقاضای جهانی، کاهش حجم تجارت و افزایش ناوگان کشتی‌های جدید، نرخ‌های تایم چارتر روندی نزولی در پیش گرفتند.

در همین راستا، نرخ تایم چارتر کشتی‌های ۳۱۰۰-۳۵۰۰ TEU که در سال ۲۰۲۲ در بالاترین سطح خود یعنی ۱۱۳,۴۳۷ دلار قرار داشت، در سال ۲۰۲۳ به ۲۱,۳۰۳ دلار کاهش یافت. همچنین، نرخ چارتر کشتی‌های ۶۰۰۰-۷۰۰۰ TEU که در سال ۲۰۲۱ به ۷۵,۰۶۲ دلار رسیده بود، در سال ۲۰۲۳ تا ۵۸,۷۶۹ دلار کاهش یافت.

کارشناسان این افت را ناشی از افزایش عرضه کشتی‌های جدید، رکود اقتصادی جهانی، و کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی می‌دانند. بسیاری از خطوط کشتیرانی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قراردادهای بلندمدت امضا کرده بودند، در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با کاهش سودآوری مواجه شدند.

بازار در سال ۲۰۲۵ به کدام سمت خواهد رفت؟

بررسی داده‌های سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که نرخ‌های تایم چارتر در برخی از ظرفیت‌ها به تعادل نسبی رسیده‌اند. درحالی‌که برخی کارشناسان انتظار دارند که در سال ۲۰۲۵ بازار به سمت ثبات بیشتری حرکت کند، برخی دیگر معتقدند که در صورت افزایش حجم تجارت جهانی، امکان رشد مجدد نرخ‌ها وجود دارد.

عوامل تأثیرگذار بر آینده بازار تایم چارتر:
رشد اقتصادی جهانی: در صورت افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل، نرخ‌های تایم چارتر ممکن است دوباره رشد کنند.
قوانین زیست‌محیطی جدید: محدودیت‌های بین‌المللی برای کاهش آلایندگی کشتی‌ها ممکن است باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی و خروج برخی کشتی‌های قدیمی از ناوگان شود، که می‌تواند بر نرخ‌ها تأثیر بگذارد.
ورود کشتی‌های جدید: اگر روند ورود کشتی‌های جدید به بازار ادامه یابد، نرخ‌ها ممکن است در سطح پایین باقی بمانند.

📌 بازار تایم چارتر کشتی‌های کانتینری بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ نوسانات گسترده‌ای را تجربه کرده است؛ از اوج‌گیری بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تا کاهش تدریجی نرخ‌ها از سال ۲۰۲۳.
📌 انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۵ سالی نسبتاً باثبات برای این صنعت باشد، اما تحولات اقتصادی و قوانین جدید می‌توانند مسیر بازار را تغییر دهند.
📌 برای کاهش ریسک‌های بازار، بسیاری از اپراتورهای کشتیرانی به سمت قراردادهای بلندمدت و استراتژی‌های پایدارتر حرکت کرده‌اند.

 این گزارش اطلاعات کلیدی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی فراهم کرده و می‌تواند مبنای تنظیم قراردادهای آینده باشد.

۲۶

۱۲۲۳۶

بازدید: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *