روندهای جدید در بازار کشتی‌های بالک و تانکرها؛تحلیل وضعیت…

سی نیوز – سرویس بین الملل-* در هفته‌های اخیر، بازار حمل و نقل دریایی شاهد تحولات قابل توجهی بوده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر تغییرات تقاضا، وضعیت اقتصادی…

سی نیوز – سرویس بین الملل-* در هفته‌های اخیر، بازار حمل و نقل دریایی شاهد تحولات قابل توجهی بوده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر تغییرات تقاضا، وضعیت اقتصادی جهانی و شرایط فصلی قرار داشته است. گزارش حاضر، به تحلیل وضعیت بازار کشتی‌های بالک و تانکرها در هفته منتهی به ۲۱ فوریه ۲۰۲۵ پرداخته و روند تغییرات نرخ‌ها و فعالیت‌های مختلف در این بخش‌ها را بررسی می‌کند. در بخش بالک، تقاضا برای کشتی‌های Capesize و Panamax رشد چشمگیری داشته و در کنار آن، بازار تانکرها پس از رسیدن به اوج، با برخی نوسانات مواجه شده است. این گزارش علاوه بر بررسی تغییرات نرخ‌ها، به تحلیل عواملی که بر این تحولات تأثیرگذار بوده‌اند، می‌پردازد.

فهرست مطالب

 (Bulk Carriers)

  1. کشتی‌های Capesize
    بازار Capesize در هفته گذشته با رشد مداوم همراه بود و نرخ‌ها به ۸,۲۱۶ دلار رسیدند که این افزایش به بالاترین سطح از اواخر ژانویه بازمی‌گردد. در مسیر C5، نرخ‌ها به ۶.۴۸۵ دلار رسیدند و به دلیل انتقال فعالیت‌ها به ماه مارس، این روند ادامه دارد. همچنین در اقیانوس اطلس شمالی، بازار با تقویت روبه‌رو شد و نرخ‌ها برای بارگیری از برزیل (مسیر C3) به بیش از ۱۸ دلار رسید. چندین قرارداد بلندمدت نیز گزارش شدند، از جمله یک کشتی ۲۰۳,۰۰۰ تنی که برای یک سال با نرخ ۲۲,۵۰۰ دلار به توافق رسید.

  2. کشتی‌های Panamax
    بازار کشتی‌های Panamax با تقویت بنیادهای بازار شاهد رشد قابل توجهی بود. در اقیانوس اطلس شمالی، نرخ‌ها ثابت باقی ماندند، اما تقاضا برای حمل مواد معدنی و غلات باعث افزایش نرخ‌ها شد. در آسیا نیز، تقاضای خوبی برای حمل کالا مشاهده گردید که موجب افزایش نرخ‌ها شد. قراردادهای بلندمدت در این بخش نیز با نرخ حدود ۱۴,۰۰۰ دلار برای یک سال منعقد شدند.

  3. کشتی‌های Ultramax/Supramax
    بازار کشتی‌های Ultramax/Supramax در اقیانوس اطلس با کاهش تقاضا مواجه شد، در حالی که در آسیا تقاضا برای حمل کالا به مدیترانه و اقیانوس آرام افزایش یافت. نرخ‌ها در این بخش مثبت بود و قراردادهای بلندمدت نیز با نرخ‌های ۱۳,۵۰۰ دلار برای یک سال گزارش شدند.

  4. کشتی‌های Handysize
    نرخ‌ها در بیشتر مناطق بارگیری افزایش یافتند. در اقیانوس اطلس جنوبی، بازار به دلیل کمبود کشتی‌ها فعال‌تر شد، در حالی که در آسیا، شرایط آب‌وهوایی باعث تاخیر در برنامه‌های کشتی‌ها و در نتیجه افزایش نرخ‌ها گردید.

 (Tankers)

  1. کشتی‌های VLCC
    بازار کشتی‌های VLCC ابتدا به اوج خود رسید و سپس شاهد کاهش نرخ‌ها بود. نرخ‌ها در خلیج فارس و خلیج مکزیک کاهش یافتند و نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج فارس به چین (TD3C) به WS64.94 رسید.

  2. کشتی‌های Suezmax
    فشار بر مالکان کشتی‌های Suezmax همچنان ادامه داشت. نرخ مسیر ۱۳۰,۰۰۰ تنی نیجریه به اروپا (TD20) به WS91.94 کاهش یافت، در حالی که نرخ مسیر ۱۳۵,۰۰۰ تنی CPC به مدیترانه (TD6) در سطح WS112.5/115 باقی ماند.

  3. کشتی‌های Aframax
    در دریای شمال، نرخ‌ها افزایش یافتند، اما در مدیترانه نرخ‌ها کاهش یافتند. در اقیانوس اطلس، بازار تقویت شد و نرخ‌ها در این مسیرها افزایش یافتند.

  4. کشتی‌های Clean
    بازار کشتی‌های LR2 در خلیج فارس ثابت ماند، در حالی که نرخ‌های کشتی‌های LR1 افزایش یافتند. در بخش MR، نرخ‌ها در خلیج فارس و اروپا نوسان داشتند و در خلیج مکزیک افزایش فعالیت‌ها باعث رشد نرخ‌ها شد.

بازار کشتی‌های بالک به‌ویژه در بخش‌های Capesize و Panamax با افزایش نرخ‌ها روبه‌رو شد. بازار تانکرها نیز پس از رسیدن به اوج، کاهش یافت، ولی در برخی مسیرها مانند Aframax در اقیانوس اطلس، نرخ‌ها افزایش یافتند. تقاضا در آسیا به‌ویژه برای کشتی‌های بالک نقش اساسی در رشد بازار داشت.

بازدید: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *