گزارش بازار حمل و نقل دریایی: هفته منتهی به ۲۱ فوریه ۲۰۲۵

بازار حمل و نقل دریایی در هفته‌های اخیر، تحت تاثیر عواملی چون تغییرات تقاضا، شرایط اقتصادی جهانی و نوسانات فصلی، دستخوش تحولات قابل توجهی شده است. این گزارش، به بررسی…

گزارش بازار حمل و نقل دریایی: هفته منتهی به ۲۱ فوریه ۲۰۲۵

بازار حمل و نقل دریایی در هفته‌های اخیر، تحت تاثیر عواملی چون تغییرات تقاضا، شرایط اقتصادی جهانی و نوسانات فصلی، دستخوش تحولات قابل توجهی شده است. این گزارش، به بررسی وضعیت بازار کشتی‌های بالک (Bulk Carriers) و تانکرها (Tankers) در هفته منتهی به ۲۱ فوریه ۲۰۲۵ می‌پردازد و روند نرخ‌ها و فعالیت‌های این دو بخش را تحلیل می‌کند.

بخش بالک (Bulk Carriers)

کشتی‌های Capesize

بازار این کشتی‌ها در هفته گذشته روندی صعودی را طی کرد و نرخ کرایه حمل بار به ۸,۲۱۶ دلار رسید که بالاترین میزان از اواخر ژانویه تاکنون است. این افزایش نرخ در مسیر C5 نیز مشاهده شد و به ۶.۴۸۵ دلار رسید. به نظر می‌رسد این روند صعودی به دلیل انتقال فعالیت‌ها به ماه مارس، همچنان ادامه داشته باشد. در اقیانوس اطلس شمالی نیز بازار با تقویت همراه بود و نرخ کرایه حمل بار از برزیل (مسیر C3) به بیش از ۱۸ دلار افزایش یافت. همچنین، چندین قرارداد بلندمدت منعقد شد، از جمله قراردادی برای یک کشتی ۲۰۳,۰۰۰ تنی با نرخ ۲۲,۵۰۰ دلار برای یک سال.

کشتی‌های Panamax

تقویت بنیادهای بازار، باعث رشد قابل توجه نرخ کرایه حمل بار در این بخش شد. در اقیانوس اطلس شمالی، نرخ‌ها در ابتدا ثابت ماندند، اما افزایش تقاضا برای حمل مواد معدنی و غلات، منجر به افزایش نرخ‌ها شد. در آسیا نیز تقاضای بالا برای حمل کالا، افزایش نرخ‌ها را به دنبال داشت. قراردادهای بلندمدت در این بخش نیز با نرخ حدود ۱۴,۰۰۰ دلار برای یک سال منعقد شدند.

کشتی‌های Ultramax/Supramax

در اقیانوس اطلس، کاهش تقاضا برای این کشتی‌ها مشاهده شد، در حالی که در آسیا تقاضا برای حمل کالا به مدیترانه و اقیانوس آرام افزایش یافت. نرخ‌ها در این بخش مثبت بود و قراردادهای بلندمدت نیز با نرخ‌های ۱۳,۵۰۰ دلار برای یک سال گزارش شدند.

کشتی‌های Handysize

نرخ کرایه حمل بار در بیشتر مناطق بارگیری افزایش یافت. در اقیانوس اطلس جنوبی، کمبود کشتی‌ها باعث افزایش فعالیت بازار شد، در حالی که در آسیا، شرایط آب و هوایی نامساعد، تاخیر در برنامه‌های کشتی‌ها و در نتیجه افزایش نرخ‌ها را به دنبال داشت.

بخش تانکرها (Tankers)

کشتی‌های VLCC

بازار این کشتی‌ها پس از رسیدن به اوج خود، با کاهش نرخ‌ها مواجه شد. نرخ‌ها در خلیج فارس و خلیج مکزیک کاهش یافت و نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج فارس به چین (TD3C) به WS64.94 رسید.

کشتی‌های Suezmax

فشار بر مالکان این کشتی‌ها همچنان ادامه داشت و نرخ مسیر ۱۳۰,۰۰۰ تنی نیجریه به اروپا (TD20) به WS91.94 کاهش یافت. در مقابل، نرخ مسیر ۱۳۵,۰۰۰ تنی CPC به مدیترانه (TD6) در سطح WS112.5/115 باقی ماند.

کشتی‌های Aframax

در دریای شمال، نرخ‌ها افزایش یافتند، اما در مدیترانه شاهد کاهش نرخ‌ها بودیم. در اقیانوس اطلس، بازار با تقویت همراه بود و نرخ‌ها در این مسیرها افزایش یافتند.

کشتی‌های Clean

بازار کشتی‌های LR2 در خلیج فارس ثابت ماند، در حالی که نرخ‌های کشتی‌های LR1 افزایش یافتند. در بخش MR، نرخ‌ها در خلیج فارس و اروپا نوسان داشتند و در خلیج مکزیک افزایش فعالیت‌ها باعث رشد نرخ‌ها شد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی، بازار کشتی‌های بالک، به‌ویژه در بخش‌های Capesize و Panamax، با افزایش نرخ‌ها روبه‌رو شد. بازار تانکرها نیز پس از رسیدن به اوج خود، با کاهش نرخ‌ها مواجه شد، اما در برخی مسیرها مانند Aframax در اقیانوس اطلس، نرخ‌ها افزایش یافتند. تقاضای بالا در آسیا، به‌ویژه برای کشتی‌های بالک، نقش مهمی در رشد بازار داشت.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *