در مورد انتخاب تراموای چینی باید مراقب بود که این تکنولوژی فقط در چند کشور از جمله چین استفاده می شود.
علی اکبر عادلی: همه می دانند قبل از اجرای هر پروژه ای حتما باید توجیهات فنی و اقتصادی موجهی تهیه شود وگرنه مثل انتخاب لکوموتیو های آلستوم و زیمنس می شود.
خبر پربازدید امروز را بخوانید:
قبل از انقلاب لوکوموتیو های SD40 یا GT26 آمریکایی را انتخاب کردند که پس از ۵۰ سال، هنوز همه متخصصان و حتی لوکوموتیورانان کشور اعتقاد دارند که هنوز لوکوموتیوی سرتر از جی تی ۲۶ نیامده است. این تعریف و تمجید فقط در مورد ناوگان ریلی نیست بلکه در مورد ناوگان جاده ای هم انتخاب ها، دقیق و تخصصی و سازگار با شرایط کشور ما بوده است.
البته بعد انقلاب اتوبوس های دو کابین یا فانوسی ایکاروس را می توان از انتخاب خوب شهرداری یا بهتراست بگویم وزارت کشور به حساب آورد. بنابراین در مورد انتخاب تراموای چینی باید مراقب بود که این تکنولوژی فقط در چند کشور از جمله چین استفاده می شود.
کشورهای صاحب سبک در حمل و نقل عمومی این سامانه را تست اما بعد از مدت کوتاهی ازآن عبور کردند و به سامانه تراموای ریلی یا چرخ فولادی روی آوردند.
در ادامه بعضی از معایب ترامواهای چرخ لاستیکی را مطرح می کنم:
۱- راندمان انرژی
راندمان انرژی ترامواهای چرخ لاستیکی کمتر از راندمان انرژی ترامواهای معمولی چرخ فلزی است.
۲- مصرف انرژی بالاتر
ترامواهای چرخ لاستیکی به دلیل اصطکاک و مقاومت غلتشی بالاتر، انرژی بیشتری مصرف می کنند.
۳-هزینه های نگهداری
هزینه نگه داری تراموای لاستیکی نسبت به ترامواهای معمولی بیشتر است لاستیک ها باید زودتر از چرخ های فولادی تعویض شوند.
۴-کیفیت سواری
اگر نگهداری و سطح تماس چرخ فولادی روی ریل در شرایط مناسب باشد، کیفیت سواری ترامواهای چرخ فولادی نسبت به تراموا های چرخ لاستیکی بهتر است.
۵- ناسازگاری آب و هوا
ترامواهای لاستیکی در آب و هوای نامساعد مانند برف و یخبندان کشش لازم را ندارند.
۶-آلودگی هوا
ذرات ریز ناشی از سایش لاستیک ترامواهای چرخ لاستیکی می توانند هوا را آلوده کنند.
۷-تکنولوژی پیچیده
ترامواهای چرخ لاستیکی فن آوری پیچیده تری نسبت به ترامواهای معمولی دارند.
۸- سامانه اختصاصی انعطاف ناپذیر
تراموای چرخ لاستیکی سامانه اختصاصی است که در افزایش یا جایگزینی ناوگان و تغییر زیر ساخت انعطاف ندارد.
بازنشر فانوس دریا به نقل از تیننیوز