
افزایش ۱۰۳ درصدی سفارش کشتیهای حامل گاز LNG در سال ۲۰۲۴، گاز LNG به عنوان یک سوخت برتر دریایی همزمان با کاهش قیمت و بالارفتن تقاضا در سال ۲۰۲۵ از چشمانداز روشنتری برخوردار است. در این راستا افزایش ۱۰۳ درصدی حاملهای گاز LNG در سال ۲۰۲۴ حاکی از رویکرد صاحبان حملونقل دریایی به سمت و سوی این سوخت جایگزین است.
به گزارش بندر و دریا به نقل از مانا از لویدز لیست؛ براساس آمارهای منتشره از سوی مؤسسه DNV در سال ۲۰۲۴ میلادی ساخت حدود ۲۶۴ فروند کشتی حامل گاز LNG سفارش داده شد که نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۰۳ درصد بالا رفته است.
در این ارتباط با توجه به دادههای آماری مؤسسه کلارکسونز در حالیکه کشتیهای جدید در دست ساخت با سوخت جایگزین بیش از ۵۰ درصد سفارشهای سال ۲۰۲۴ میلادی را تشکیل میدهد، تعداد کشتیهای مجهز به انرژی LNG حدود ۸۴ درصد از ناوگان کشتیهای دوگانه سوز را شامل میشود که ۷.۴ درصد از کل ناوگان کشتیرانی جهان است.
در همین حال تعداد کشتیهای حامل گاز LNG برای عملیات سوخت رسانی کشتی به کشتی فعال میباشند به ۶۱ فروند رسیده است.
براساس این گزارش مراکز بانکرینک گاز LNG نیز علاوه بر چین (بنادر شانگهای، شنزن ونینگبو ژوسان)، سنگاپور، هلند و آمریکا دارنده بزرگترین مراکز ذخیره و سوخت رسانی، هم اکنون در کشورهای امارات، مالزی، کانادا، پاناما، کانال سوئز، شرق آفریقا نیز گسترش یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است بررسیهای مؤسسات DNV و کلارکسونز نشان میدهد در حال حاضر قیمت سوخت LNG پایین آمده و درصورتیکه بازار نفت و گاز دچار نوسانهای متأثر از مسائل سیاسی و اقتصادی نشود، احتمال دارد قیمتها تا سال ۲۰۲۶ میلادی ثابت مانده و یا با کاهش مواجه شود، زیرا نیروگاههای مایع سازی و استتخراج گاز از میادین گازی به ثابت ماندن قیمت این محصول منجر شود.
در پایان گزارش مؤسسه لویدز لیست تأکید کرده است تحت هر شرایطی در سال ۲۰۲۵ میلادی عملیات سوخت رسانی کشتی به کشتی گاز LNG با روند تصاعدی همراه خواهد بود.
بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا