
به نقل از تین نیوز، در حالی که بنادر ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک استراتژیک، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب ترانزیت بینالمللی دارند، چالشهای ساختاری و مدیریتی مانع از استفاده بهینه از این ظرفیتها میشود. با این وجود، تلاشهای دولت و بهویژه وزارت راه و شهرسازی در سالهای اخیر، به ویژه با تاکید بر همکاری با بخش خصوصی، امیدهایی را برای توسعه و رونق بنادر ایران ایجاد کرده است.
چالشهای توسعه بنادر
- مشکلات زیرساختی: کمبود تأسیسات و تجهیزات مدرن در بنادر، ضعف در شبکه حملونقل متصل به بنادر، و نبود امکانات لجستیکی مناسب، از جمله موانع توسعه بنادر هستند.
- ناهماهنگی نهادهای مرتبط: عدم هماهنگی بین سازمانهای دولتی و نهادهای مسئول در حوزه بنادر و دریانوردی، فرآیندهای اجرایی را با مشکل مواجه میکند.
- بوروکراسی پیچیده: پیچیدگی و طولانی بودن فرآیندهای اداری و گمرکی، مانع از جذب سرمایهگذاری و توسعه فعالیتهای تجاری در بنادر میشود.
- تحریمهای بینالمللی: تحریمها دسترسی به فناوریهای جدید، سرمایه و بازارهای بینالمللی را محدود کرده و بر توسعه بنادر تأثیر منفی گذاشته است.
فرصتها و راهکارها
- همکاری با بخش خصوصی: جذب سرمایهگذاری و تخصص بخش خصوصی برای توسعه و مدیریت بنادر و کریدورهای ترانزیتی
- ارتقای سطح فناوری: استفاده از فناوریهای نوین در حوزه تجهیزات بندری، مدیریت لجستیک و فرآیندهای گمرکی
- بهبود مدیریت و شفافیت: افزایش کارایی و شفافیت در مدیریت بنادر و فرآیندهای اجرایی
- دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایهگذاری خارجی: تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و جذب سرمایهگذاری خارجی برای توسعه بنادر و کریدورهای ترانزیتی
- استفاده از ظرفیتهای داخلی: توسعه و تقویت صنایع داخلی مرتبط با حوزه بنادر و دریانوردی و کاهش وابستگی به فناوری و تجهیزات خارجی
اقدامات اخیر دولت
- تاکید بر سیاستهای دریامحور: دولت با برگزاری جلسات منظم و تاکید بر سیاستهای دریامحور، به دنبال توسعه سواحل و شهرهای ساحلی و رونق اقتصاد دریامحور است.
- همکاری با بخش خصوصی: وزارت راه و شهرسازی بر اهمیت همکاری با بخش خصوصی در توسعه بنادر تاکید کرده و به دنبال ایجاد گفتمان دو طرفه و حل مشکلات موجود در این مسیر است.
- انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری: در حال حاضر، ۳۶۴ فقره قرارداد سرمایهگذاری فعال در بنادر کشور وجود دارد که ارزش آنها بالغ بر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است.
- افتتاح پروژههای بندری: در ۱۶ بهمن ماه امسال، ۱۶ پروژه بندری با استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی در قالب قراردادهای BOT و BOO افتتاح شد که به افزایش ظرفیت و خدمات بندری کمک میکند.
نتیجهگیری
توسعه بنادر ایران نقش مهمی در رونق اقتصادی و افزایش سهم ایران در ترانزیت بینالمللی دارد. با وجود چالشهای موجود، با اتخاذ رویکردهای مناسب مانند همکاری با بخش خصوصی، ارتقای فناوری، بهبود مدیریت و دیپلماسی اقتصادی میتوان به آینده بنادر ایران و نقش آنها در اقتصاد کشور امیدوار بود.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی