سه شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۱


گروه ترابران
مدیرعامل اسبق راهآهن گفت: «مهمتر از اینکه مدیرعامل راهآهن یا وزیر چه شخصی باشد، باید بدانیم که تحقق اهداف تعریف شده برای بخش ریلی، بدون اصلاح ساختارها و سیاستگذاریهای درست، امکانپذیر نیست.»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، محسن پورسیدآقایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تاکید اسناد بالادستی نسبت به اهمیت صنعت حملونقل ریلی، گفت: «سهم حملونقل ریلی از سال ۷۰ نسبت به کل حملونقل کشور روند نزولی بوده؛ البته در یک دوره ۵ ساله از سال ۹۲ تا ۹۷ سهم آن از ۱۰/۵ تا ۱۳/۵ درصد در حملونقل کشور افزایش داشته که رقم قابل توجهی بود اما پس از آن دوباره افت داشته است.»
او افزایش سهم بازار در این دوره ۵ ساله را نتیجه سیاستگذاریها و ساختارها دانست و افزود: «تحلیل روند این دوره حاکی از آن است که نقش مدیران عملیاتی به اندازه سیاستگذاری و بهبود ساختار در عملکرد یک نهاد مالی و فنی موثر نیست.»
رقابت ریل و جاده، مانع صنعت ریلی
به گفته پورسیدآقایی؛ امکان رقابتپذیری بخش ریلی دربرابر حمل جادهای از طریق کاهش سهم حق دسترسی به شبکه ریلی از حدود ۳۲ به ۲۲ درصد، مهمترین دلیل افزایش سهم حمل ریلی از مجموع حمل زمینی بار کشور بود، چراکه در مطالعات بانک جهانی هم اصلیترین مانع رشد صنعت ریلی، رقابت این حوزه با حملونقل جادهای عنوان شده؛ لذا برای رونق هرچه بیشتر حملونقل ریلی، این بخش نیازمند توجه جدی و فوری سیاستگذاران است.
مدیرعامل اسبق راهآهن در ادامه اظهار کرد: «از دیگر اتفاقات موثر دوره ۵ ساله این بود که در ماده ۱۲ بند (ق) تبصره بودجه عنوان شده بود که سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد. از این رو طبق این بند قانونی مبلغ مابهتفاوت حاصل از صرفهجویی در مصرف سوخت تا زمانی که اصل سرمایهگذاری مستهلک شود از جانب دولت به سرمایهگذاران پرداخته خواهد شد.
او تاکید کرد: «با بررسی و تحلیل روند عملکردی راهآهن میتوان گفت که مهمتر از اینکه مدیرعامل راهآهن یا وزیر چه شخصی باشد (هرچند قدرت مدیریت در سطح عملیات تا حد زیادی میتواند منجر به بهبود یا افت عملکرد سازمان شود) باید بدانیم که تحقق اهداف تعریف شده برای بخش ریلی، بدون اصلاح ساختارها و سیاستگذاریهای درست، امکانپذیر نیست.»
شفافسازی روابط لازمه بهبود ساختار راهآهن
او با بیان اینکه اگر سیاستگذاریهای حوزه ریلی درست و بهجا باشد در بسیاری مواقع حتی حضور یک مدیر ضعیف هم نمیتواند مانع رشد و بهرهوری در سازمان شود، یادآور شد: « برای بهبود ساختار کلی راهآهن ایران، باید روابط دولت با این سازمان ریلی شفاف باشد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، تعیین نقش دولت در اصلاح ساختار و رونق راهآهن را ضروری دانست و افزود: «اگر هدف ما در صنعت ریلی رسیدن به سهم ۳۰ درصدی حملونقل ریلی مانند سایر کشورهای اطراف است که البته متاسفانه امسال این رقم زیر ۱۰ درصد بود، باید ۳ سوال اصلی را ازجمله نقش دولت چیست؟ نقش راهآهن چیست؟ نقش بخش خصوصی چیست؟ مطرح کرد و پاسخ داد.»
او خاطرنشان کرد: «اگر یک شرکت یا سازمان دولتی درست کردید، برای حل یک مسئله کافی نیست بلکه باید با تنظیم چهارچوب قانونی خوب و درست برای این شرکت بهمعنای تعیین شرایط و اختیارات قانونی مناسب و همچنین تمایل و ظرفیت دولت برای تبعیت از قراردادها و قوانین، نبود زورگویی و دیکتاتوری دولت در عملیات، زمینه را برای این مهم فراهم کرد.»