مهندسی ارزش راه‌ آهن لرستان و کارخانجات بازسازی لوکوموتیو کرج

ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ شود در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی ۱۰۰۰ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، ۲۱ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع…

مهندسی ارزش راه‌ آهن لرستان و کارخانجات بازسازی لوکوموتیو کرج

ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ شود در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی ۱۰۰۰ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، ۲۱ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع MAP24 ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ ۳ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ.

عباس قربانعلی بیک: در ﻃﯽ روزﻫﺎی ﺷﺸﻢ ﺗﺎ ﻫﺸﺘﻢ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﺎه ﺟﺎری، ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش رﻓﻊ ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی ظرفیت ﻣﺴﯿﺮ رﯾﻠﯽ دورود – اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎﻧﯽ « ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی» و ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎیﯽ « ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ »، ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ « ﻃﺮح راه اﺑﺮﯾﺸﻢ » ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.

ﺿﻤﻦ ارج ﻧﻬﺎدن ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ و ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﮔﺮدﻫﻢ آوردن ﺟﻤﻌﯽ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺻﺎحبنظران وزارت راه، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺷﺮﮐﺖ راه آﻫﻦ، ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﺧﺖ، ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﺸﺎور، ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻞ و ﺗﻀﺎرب ﻧﻈﺮات اﯾﺸﺎن ﺣﻮل ﻣﺸﮑﻼت رﯾﻠﯽ، به طور وﯾﮋه ﻣﺴﯿﺮ « دورود اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ » ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ از اﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺎه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻮد.

ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد « اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج »   ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه دوم ارزش ﮔﺬاری ﺑﺮای اﻗﺪام ﻋﺎﺟﻞ، ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ اوﻟﻮیت دوم در ﺑﯿﻦ ﺑﯿﺶ از ۲۵۰ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ شد. ﺿﻤﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﮐﻤﺒﻮد لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ و ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ در ﺷﺒﮑﻪ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﺬﮐﻮر و ارزش ﮔﺬاری آن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﺻﺎحبنظران ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، زﻣﺎﻧﯽ مکشوف ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ را بنگریم که در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻀﺎد ﺑﺎ آن، راه ﺳﭙﺮده اﺳﺖ.

ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ  ۳۵ روز از اﻧﺘﺼﺎب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺳﯿﺪ ﻣﯿﻌﺎد ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ در تاریخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۶، اﻋﻼم ﺷﺪ ﮐﻪ راه آﻫﻦ ﻃﯽ سه ﺳﺎل آﯾﻨﺪه  ۱۰۰۰  دﺳﺘﮕﺎه ﻟوﮑﻮﻣﻮﺗﯿﻮ، (۱۵۰ دﺳﺘﮕﺎه از داخل  و ۸۵۰ دﺳﺘﮕﺎه واردات ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ﯾﺎ رأﺳﺎ توﺳﻂ راه آﻫﻦ) ﺑﻪ ﻧﺎوﮔﺎن رﯾﻠﯽ اﺿﺎﻓﻪ می کند. در تاریخ اعلام این خبر توسط آقای دکتر صالحی، آمار وضعیت لوکوموتیوهای راه آهن این گونه بود: 

تعداد کل لوکوموتیوها ۹۵۵، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن ۸۱۴ و بخش غیردولتی ۱۴۱، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار ۵۰۷.

• توجه: لوکوموتیوهای غیر قابل بازسازی طی مصوبات هیئت مدیره راه آهن اسقاط اعلام شده و از آمار راه آهن خارج شده اند. 

در پایان دوره دو سال و  یازده ماه مدیرعاملی آقای دکتر صالحی و با انتصاب آقای دکتر ذاکری به مدیرعاملی راه آهن در تاریخ    ۱۴۰۳.۰۶.۱۹، با نگاهی به آمار لوکوموتیوها، میزان تحقق وعده افزایش ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو به راه آهن مشخص می گردد.

تعداد کل لوکوموتیوها ۱۰۱۶، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن ۸۱۴ و بخش غیردولتی ۲۰۲، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار ۵۱۰.

از ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻓﻮق ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی  ۱۰۰۰ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، ۲۱ دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع  MAP24 ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﺮاﺑﯽ (MDBF) ﺣﺪود  ۲۰۰۰  ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ سه دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ (تین ۲۸۹۷۸۱). 

در اﯾﻦ ﻣﺪت آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﻣﻠﮑﯽ راه آﻫﻦ  ۳ درصد و آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ۵ درصد ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

کارﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی ﻟوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎرد ﺗﻮﻣﺎن و ده ﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر در زﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺣﺖ  ۱۳۰۰ هکتار اﺣﺪاث و ﻃﯽ ﺳﺎﻟﯿﺎن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻪ رﮐﻮرد ﺑﺎزﺳﺎزی ﮐﺎﻣﻞ دو دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﺗﺎ  اﺑﺘﺪای دﻫﻪ  ۹۰ رﺳﯿﺪه ﺑﻮد (تین ۲۴۰۱۷۹).

ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻧﺎﺻﻮاب و ﻏﯿﺮﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ردﯾﻒ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ فرمایشی در راه آﻫﻦ و با تاکید ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر اداری و اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸﻮر بر ممنوعیت اﻓﺰاﯾﺶ ردﯾﻒ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ردﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ و ﻣﻌﺎونان ﻓﻨﯽ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج  ﺣﺬف و ﭘﺲ از ادﻏﺎم ﻏﯿﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ آن در اداره ﮐﻞ ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ، ﻋﻤﻼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آن ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ در ﻃﯽ ۶ ﻣﺎه اﻧﺘﺼﺎب ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺟﺪﯾﺪ، اﯾﻦ ﺗﺄﺳﯿﺴﺎت ﻋﻈﯿﻢ و ارزشمند با نقش بسیار موثر در بازسازی لوکوموتیو ﻫﻤﭽﻨﺎن در انزوا ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ.

امید است ﺑﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﻣﺬﮐﻮر در ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، در کنار اﻫﺘﻤﺎم ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻣﻮﻓﻖ داﺧلی و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺜﻞ ﭼﯿﻦ، روﺳﯿﻪ و ﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻌﻀﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺣﺎﺻﻠﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ، ﻋﻨﺎﯾﺖ وﯾﮋه ای ﺑﺮ اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی راه آﻫﻦ و تامین بخشی از ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﮔﺮدد. 

کتاب نقشه راه بلوغ برای تولید ملی (۱۳۹۱، نگارنده، ص ۹)، با ذکر تجربیات لوکوموتیوهای U30C، AD43 و ترنست زیمنس به هفت سطح انتقال دانش و فناوری پرداخته که سطح اول آن نگهداری وتعمیرات (و بازسازی) بوده که در نهایت به توسعه محصول جدید می رسد و لذا بدون درک نگهداری (چرخه خدمات) نمی توان به سطوح بالای فناوری (در چرخه صنعت) رسید (تین ۲۹۰۰۴۶).

 

بازنشر فانوس دریا به نقل از تین‌نیوز

بازدید: 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *