چالش‌ها و پیامدهای تغییرات مدیریتی در سازمان بنادر و دریانوردی

این مقاله به بررسی چالش‌ها و پیامدهای تغییرات مدیریتی اخیر در سازمان بنادر و دریانوردی می‌پردازد. کناره‌گیری صفایی از سمت ریاست سازمان بنادر و دریانوردی قابل پیش‌بینی بود. وزیر راه…

چالش‌ها و پیامدهای تغییرات مدیریتی در سازمان بنادر و دریانوردی

این مقاله به بررسی چالش‌ها و پیامدهای تغییرات مدیریتی اخیر در سازمان بنادر و دریانوردی می‌پردازد. کناره‌گیری صفایی از سمت ریاست سازمان بنادر و دریانوردی قابل پیش‌بینی بود. وزیر راه و شهرسازی برای جانشینی وی پیش‌بینی لازم را نکرده بود. با مرور سرگذشت صفایی و در نظر گرفتن رفتار، گفتار، شعارها و آمارهای وی، می‌توان گفت که با وزیر راه و شهرسازی، خانم صادق، سازگار نبود. صادق روحیه‌ای مستقل و سخت دارد. بر اساس دانش رفتار سازمانی و آموزه‌های مدیریت، روحیه و رویه مشابه در یک سازمان به هم نمی‌خورد و این نشان می‌داد که صفایی و صادق با هم کار نخواهند کرد.

دولت‌های قبلی و دولت فعلی در حوزه فعالیت‌های دریایی دستشان خالی است و این را می‌توان با سپردن مسئولیت دریایی به کسانی که با الفبای دریا آشنا می‌شوند، اثبات کرد. این دولت از داشتن متخصصان هم‌فکر و هم‌حزبی در جایگاه‌های مسئولیت، دستش خالی است و پناه آوردن به داشته‌های دولت‌های قبلی نشان‌دهنده این موضوع است.

بر اساس قانون، سرپرست حداکثر سه ماه می‌تواند سر کار باشد و بعد از آن وضعیت کرسی ریاست باید تعیین تکلیف شود. اکنون سعید رسولی سرپرست شده است و ممکن است حکم ریاست هم دریافت کند.

در عرصه فعالیت‌های دریایی، نخبگان دیگری نیز هستند که می‌توانند نامزد این پست شوند. مسعود پل مه، یکی از چهره‌های نخبه و کارکشته دریایی است که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. پل مه فردی با افکار راهبردی و پایبند به برنامه‌ریزی است. ضعف بزرگ سازمان بنادر، ضعف در برنامه‌ریزی بود که پل مه می‌تواند آن را حل کند.

محمد راستاد، دیگر گزینه، سابقه قابل قبولی در ریاست سازمان بنادر و دریانوردی دارد. راستاد به دانش دریا مسلط است و تجربه کار در سازمان را دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که وی مورد احترام است و جز نقدهای مرسوم سازمانی، ایرادی به اخلاق و رفتار وی وارد نیست. البته وی خود را بازنشست کرده است و بازگشت او به کار، به اراده دولت یا وزیر راه و شهرسازی بستگی دارد.

رسولی که هم اکنون سرپرست است، می‌تواند رئیس بعدی باشد. اما به جز مدیریت در حوزه عملکردی، سابقه روشنی در حوزه دریایی از وی در دسترس نیست. محمدرضا الهیار در دولت روحانی، عضو هیات عامل و معاون مهندسی سازمان بنادر بود. وی سپس حکم مشاور مدیرعامل را در زمان صفایی دریافت کرد.

مخالفت صفایی با برخی موارد خاص و توقع وی برای گسترش سازمانی و به کارگیری افراد مختلف، از وی فردی با استبداد سازمانی ساخته بود.

آنچه می‌تواند در برابر رویه و رفتار صادق و امثال ایشان، رو به جلو حرکت کند، «داشتن برنامه و دفاع و حرکت بر اساس برنامه» است؛ چیزی که صفایی نداشت. سرعت عمل صادق در انتخاب رئیس جدید، نشان خواهد داد که آیا او می‌داند چه کند یا خیر.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *